sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:315

הקיר המזרחי הנזכר בדבריו של ארקול ף שרד , כפי שאנו יודעים , מן התקופות הקדומות , וניצב ככל הנראה בצורה בולטת . כאשר נבנה מסגד אלאקצא , לאחר מכן , בתקופה האמיית , הועתק הקיר מערבה , וממילא משמעות הדבר , שהמבנה הקדום שארקולף מתאר היה קרוב יותר לחומה המזרחית של הר הבית . על ההיבט האמנותי ארכיטקטוני אין בידינו נתונים , פרט לעובדה , שככל הנראה נלקחו חלק מחומרי הבנייה מן ההריסות של הסטיו ( stoa ) ההרודייני , והמבנה עצמו היה באותו מקום , כלומר לאורך הצלע הדרומית של הר הבית . התנופה הגדולה בבנייה החלה מספר שנים לאחר מכן , בתקופה האמיית ; זו התקופה הראשונה והמכרעת בהתהוותה של האמנות המוסלמית . משך קיומה של השושלת האמיית , שכינונה הוא בירושלים עצמה , היה בין השנים , 749-661 זמן קצר יחסית , ומתוך פרק זמן זה ניתן לדבר על פעילות בנייה בעיקר לאחר שנת . 685 אך למרות קוצר הזמן ההישגים הם אדירים . מן הראוי למנות כמה מן הגורמים המסבירים את הפריחה הארכיטקטונית של ירושלים בפרק זמן זה . המעצמה המוסלמית היתה נתונה בתהליך התרחבות מהיר , ותוך שנים מועטות היתה בין הכוחות הפוליטיים הבולטים של התקופה . האסלאם השתלט על שטחים נרחבים ביותר במזרח , והגיע עד לגבולותיה של הודו ; במערב — כבש את צפון אפריקה , ותוך כמה שנים אף פלש לספרד ( כשנת , 711 משם חדר לצרפת , אך נבלם בקרב פואטיה , [ Poitiers ] בשנת ; ( 732 כוח זה לוכד על ידי שלטון מרכזי ומאוחד , דבר אשר עתיד להעלם זמן קצר בלבד לאחר התקופה האמיית . בירתה של האימפריה המוסלמית לא נשארה באזורי ערש האסלאם , אלא נקבעה , על ידי מייסד הח'ליפות האמיית , בדמשק . וכך זכתה ירושלים לתשומת לב רבה , בהיותה באיזור קרוב ביותר לחצר המלכות , שהיתה מוקד לעידוד חיי הרוח והתרבות . מציאותם של מבנים נוצריים רכים בירושלים שבלטו כפארם , היוותה אתגר למוסלמים , והם רצו להתמודד עם מצב זה , כפי שהדברים באים לידי ביטוי בעדותו של מקךסי . קרוב לוודאי שהמוסלמים שאפו אף להתעלות על הנוצרים ולבנות בניינים מפוארים יותר , אך על כך אין מקךסי מספר . בכך ודאי רצו לתת ביטוי גם ליכולת ביצוע ולמשאבים פינאנסיים , ולהוכיח בכך שלטון עליון ובלעדי . העובדה שהשלטון היה מבוסס מכאן ואילך על עקרון השושלת , תרם ודאי להעזתם של הח'ליפים ליזום ולהתמודד עם מפעלים גדולים . אשר לאופיה ולאיכותה של היצירה האמנותית , ודאי שיש לרבדים המקומיים , הן במישור הדתי והן במישור האמנותי , חלק נכבד בהתפתחותה של האמנות המוסלמית בירושלים בתקופה האמיית . במישור הדתי היו המסורות של היהדות ושל הנצרות נדבכים חשובים . האסלאם נתקל בהם במספר מקומות בעיר , ובראש ובראשונה בכל מה שנוגע למתחם הר הבית . במישור האמנות היתה ארץ ישראל , בדומה לסוריה , בעלת מורשת של ידע ורמה אמנותיים גבוהים . מכלול הגורמים הללו יצר את הרקע להתהוותה , פריחתה והתגבשותה של האמנות המוסלמית , כפי שבאה לידי ביטוי בראשית דרכה , וניתן לראות זאת במבנים שנשתמרו בירושלים . י' צפריר , 'מקום החקרה הסלבקית בירושלים , ' קדמוניות , ה , ( 1972 ) עמי . 126-125 לה סטראנג , ' עמי . 99-98 327-396 D . et . 1 . Sourdei . La Civilisation c / 'Islam . קק 6 classique . Paris 1 . לה סטראנג , ' עמי . 117

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help