sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:314

פרק שנים-עשר האמנות והבנייה בירושלים בתקופה המוסלמית הקדומה מרים רוזן איילון לירושלים מקום נכבד בתולדות האמנות המוסלמית המוקדמת , לפי שכאן מרוכזת קבוצה של מכנים , שהם מן החשובים בעולם המוסלמי . יתרה מזו , באיזור זה נשתמרו העדויות הקדומות ביותר לתולדות האדריכלות והאמנות המוסלמית . המוסלמים כבשו את ירושלים כבר בשנת , 636 ארבע שנים בלבד לאחר שהחל האסלאם מתפשט מחוץ לערב . על שלבי הפעילות של המוסלמים בתחום הארכיטקטורה , בשנים הראשונות שלאחר הכיבוש המוסלמי , לא ידוע הרבה , וככל הנראה לא נבנו מבנים בעלי חשיבות גדולה . העדות של עולה הרגל ארקולף , ( Arcuif ) שביקר בארץ ישראל בין השנים 688-679 לערך , מתייחסת למבנה שהוקם זמן מה קודם לכן , מבלי שתהיה לנו אפשרות לקבוע בוודאות את תאריך בנייתו . וכך דבריו : ליד הקיר שבמזרח , במקום מפורסם זה שבו עמד בעבר המקדש המפואר , כנו עתה הסרצנים בית תפילה מלבני . הבנייה המרושלת נעשתה בעזרת לוחות ניצבים וקורות רחבות שלוקטו והונחו על גבי שרידים חרבים . הם באים לשם , ויש אומרים שהבית יכול להכיל שלושת אלפי איש . מבנה זה היה ככל הנראה המסגד הקדום שהוקם בשטח הר הבית , וכמה מסקנות מתבקשות מכך . כידוע , נכנעה העיר ללא קרב , וממילא הכיבוש לא היה מלווה בהרס . המסורת על כניסתו של עמר לעיר ועל הימנעותו מלהתפלל באיזו שהיא כנסייה נוצרית ( ראה להלן , פרשת מסגד עמר , ( מתוך דאגה שלא לגרור את חורבנן של הכנסיות לצורך הקמת מסגדים , היא מסורת מאוחרת , וניתן ללמוד ממנה שני דברים ; האחד — ככל הנראה לא נהרסו כנסיות לצורך הפיכתן למסגדים ; והשני — שטח הר הבית היה חרב ושמם , וכאילו הזמין את הכובשים החדשים לקבל את השליטה על השטח . לאחר שאכן השתלטו המוסלמים על הר הבית , הם החלו להשתלט על המסורות הטרום מוסלמיות — היהודית והנוצרית — הנוגעות לאיזור זה . * למעשה נבנו מבנים נוצריים בודדים בין התקופה שלאחר הכיבוש המוסלמי לבין מסעי הצלב בירושלים ( ראה לעיל פרק ב' מאת ד' בהט על הטופוגראפיה של ירושלים בתקופה המוסלמית הקדומה , עמ' 32 ואילך . ( סביר להניח , כי מבנים אלה בחלקם המשיכו להתקיים , ובמקרים אחרים נעשו בהם שיפוצים . כך למשל בכנסיית הקבר , במיוחד בתקופתו של מונומכוס . ( 1040 ; Monom ; 1 chus ) למעשה לא שרד דבר מהמבנים הנוצריים של אותה תקופה ואין בידינו אפשרות לדון באמנות הנוצרית , תוך כדי התייחסות לעדויות ממשיות . וראה בפרק על האמנות הצלבנית בחלק השני של כרך זה . רשימת הקיצורים הביבליוגראפיים מובאת בסוף הפרק . Ten-ae Sanaae . 1 . Gcnevue 1877 . p . 145 J . ToHtr , Itinera Merosolymitunuet desaiptiones ' Judaism , xvn ( 1968 ) . p . 451 H . Busse , The Sanctity of Jerusalem in Islam ' , 2 ( וראה לעיל פרק א . ( '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help