sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:307

מחברי סוגים אחרים של הספרות הערבית , הצביעו במפורש על מקורותיהם רעל כך שחיבוריהם אינם אלא סיכום , העתקה או עריכה שונה של חיבור אחד או ליקוט מחיבורים אחדים שקדמו להם . בשלב זה נכנס מימד חדש בחיבורים והוא מימד הביקורת על מהימנות מוסרים מסוימים או מסורות מסוימות . המחברים הדגישו במקרים רבים שהמסורת המצוטטת על ידם איננה מתקבלת על דעתם בעיקר כגלל אחד המוסרים שלה , אך גם בגלל תוכנה או מקורה . היו כאלה שציינו שמסורת זו או אחרת מקורה במקורות יהודיים ( אסראאיליאת , ( ואין להתייחס אליה כאל מסורת רגילה , אך הם מצטטים אותה כדי שהחיבור שלהם לא יהיה פגום עקב השמטתה או כדי שלא יחשדו במחבר שהוא לא הכיר אותה . תופעה זו אופיינית לספרות האנתולוגיות הערביות , והחיבורים מתחילים לקבל , באופן הדרגתי , אופי ספרותי אנציקלופדי ( אדב , ( אופי שהלך וגבר בתקופה העות'מאנית על האופי הדתי היסטורי או הדתי . בשלב זה הצטיינו החיבורים באורכם , בהסברים שניתנו , תוך כדי מסירת המסורות , לנקודות לא ברורות או לנקודות שיש לגביהן חילוקי דעות . החיבורים כללו גם שבחים של ערים נוספות , בעיקר של ערי החוף כמו אשקלון , קיסריה , עזה וכן רמלה , יריחו , שכם ובית שאן . על פי רוב אין המחברים מסתפקים בשבחי ירושלים ומצרפים אליהם את שבחי אלשאם או להיפך , היינו ששבחי ירושלים היו חלק משבחי אלשאם . השלב הבא אחרי פריחת ספרות זו ( במאה הי"ד ) אפשר לכנותו שלב השקיעה , ההתנוונות , שכן החיבורים חסרים בו כל מקוריות . המחברים משמיטים בדרך כלל את שרשרת המוסרים וממזגים בין שתי מסורות או יותר , ובכך מקשים על בדיקת המסורות ובדיקת המקום והתקופה שבה נוצרו או הופצו . עם השמטת שרשרת המוסרים נעלמו רבות מהביקורות על האותנטיות של המסורת ומהימנות מ 1 סריה , ביקורות שטיפלו בעיקר כמוסרים . בכך הפך חומר רב , שבמשך מאות שנים היה ידוע כחומר ממקורות יהודיים או כחומר שהומצא בנסיבות פוליטיות או חברתיות כלכליות מסוימות , לחומר מוסלמי 'עתיק יומין . ' חומר מעובד זה עמד לרשותו של כל דרשן או כל שליט שהיה מעוניין , מטעמיו שלו , להעלות על נס את ירושלים ואת קדושתה באסלאם . הניסיון של בודדים מבין חכמי המוסלמים — הן בשלהי ימי הביניים ( אבן תימיה ( _ והן בימינו ( מחמוד אבו ךיא — 168 ( להחזיר את מעמדה שלירושלים באסלאם לפרופורציות הנכונות , כדבריהם , עלו בתוהו . 168 ראה : אלרסאלה , קאהיר , גיליון מס' , 6 . 8 . 1951 944 עמ' . 887-884

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help