sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:306

ספרות זו המשיכה להתקיים בעצם עד המאה הכ 164 , ' אך החל בכיבוש העות'מאני ובעיקר במאות הט"ז והי"ז היא פרחה . 165 אולם היא היתה חסרת כל מקוריות והפכה למכשיר שבאמצעותו רצו המחברים להפנות את תשומת לבו של השלטון המרכזי או אף המקומי למעמדה של העיר . מחברים לא מעטים הודו בכך בצורה מפורשת בהקדמותיהם . במה שנוגע לתקופה שדנו בה , קשה מאוד לומר שחיבורי שבחי ירושלים נכתבו בהשראת השלטונות . באותה מידה קשה לראות בהם השפעה של הספרות הנוצרית , שכן החיבורים הנוצריים היו יותר מדריכים לעולי הרגל הנוצריים , בעוד שנושא זה זכה לתשומת לב מישנית בלבד בחיבורים המוסלמיים . סיכום ספרות שבחי ירושלים משקפת למעשה את הפרובלימאטיקה של ירושלים באסלאם , החל מצמיחתה בתור מסורות בודדות במחצית השנייה של המאה הד ובראשית המאה הח , ' דרך התפתחותה והופעתה בצורת פרקים שלמים בחיבורים כלליים , או בצורת קבצים נפרדים , במחצית הראשונה של המאה הי"א , ועד לשיא פריחתה במאה הי"ד . מעמדה המקודש עלה לאחר שנתקבל בחוגים רחבים הזיהוי של ירושלים עם אלמסג'ד אלאקצא , המוזכר בקראן בפרשת מסע הלילה , תוך כדי קליטת אגדות ומדרשים , בעיקר יהודיים אך גם נוצריים . בניית כיפת הסלע ומסגד אלאקצא , הפולחנים שהונהגו על ידי האמיים בהר הבית והפצת מסורות על קדושת המקום עם חותם אסלאמי , מלמדים על המניעים הפוליטיים שעמדו מאחורי העלאת קרנה של העיר בעיני האסלאם , דבר שגרם , בו זמנית , לתגובה מצד חכמי דת מוסלמים . הללו ראו את עצמם שומרי מסורת האסלאם המקורי . הם תבעו להעמיד את ירושלים ואף את מסגד אלאקצא שהוזכר בקראן בפרופורציה הנכונה , היינו שהיא שלישית בחשיבותה אחרי מכה ומדינה ושיש מסגדים כמו מסגד קבא במדינה החשובים יותר מאלאקצא . נפילת השושלת האמיית גרמה , בשלבים מסוימים , להזנחת ירושלים ולחוסר התעניינות בה . כיבוש העיר על ידי הפאטמים השיעים ( סוף המאה הי ( ' גרם כנראה לתגובת נגד , שבמסגרתה הופיעו קובצי שבחי ירושלים הראשונים . הופעתם מהווה חידוש צורני ולא תוכני , שכן המסורות שנכללו בהם היו ידועות ונפוצו בחוגים מסוימים , בעיקר בסוריה רבתי , אך לא רק שם . המחברים לא נרתעו מלכלול בקובציהם מסורות רבות שמקורן ביהדות או בנצרות , אף כי ידעו שמסורות אלו אינן עומדות במבחני המהימנות המקובלים על חכמי המסורת הקפדנים , לא בגלל תוכנן — שכן מותר ומקובל היה לקלוט מסורות מהיהודים ( אסראאיליאת ) — כי אם בגלל מוסרים מסוימים שלא ענו על דרישות ספרות 'ביקורת האישים' של המסורת . לאחר 'הדור הראשון' של הקבצים האלה היה חוסר התעניינות בנושא . על כתב היד היחיד ששרד מחיבורו של אלואסטי ישנם תאריכים של הרצאת תוכנו ( סמאעאת , ( ומהם אנחנו למדים שבמשך כשישים שנה לא התעניין בו איש . אולם ספרות זו קיבלה תנופה גדולה בעקבות מסעי הצלב , והחלו להופיע חיבורים רבים . חיבורים אלה היו מעין עריכה מחודשת של החומר הידוע . המחברים , כדרך 164 ראה , למשל , שריף . ספר זה חובר בשנת 1938 והודפס בירושלים בשנות הארבעים . 165 ראה : סדן , שלושה מקורות , עמ' 166 . 187 ראה למשל : מניני , עמ' 167 . 48-46 ראה : אשתור , עמ' . 75-71

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help