sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:305

החיבור האחרון שנסקור ברשימה זו איננו למעשה ספר שבחים כי אם ספר היסטוריה ( תאריח . ( ' זהו החיבור המקיף והחשוב ביותר שנכתב בערבית על אודות ירושלים , ושמו : שיחת הרעים המכובדת על תולדות ירושלים וחברון ( אלאנס אלג'ליל בתאריח' אלקדס ואלח'ליל 156 , ( מאת מג'יר אלדין אלעלימי אלחנבלי ( מת בשנת . ( 1520 המחבר רצה לאסוף בין דפי ספר אחד את החומר שהיה מפוזר בסוגים ספרותיים שונים : ספרי שבחים , ספרי ביוגראפיות וספרי היסטוריה , שנגעו לנושאים ספציפיים כגון כיבוש ירושלים בימי עמר בן אלח'טאב , בניין הר הבית על ידי האמיים , כיבוש העיר בימי צלאח אלדין , ועוד . ואכן , יש בספר זה חומר רב גוני ממקורות יהודיים , נוצריים ומוסלמים , המתאר בעיקר את תולדות ירושלים אך גם את חברון , מימי התנ"ך ועד הכיבוש העות'מאני . פרקי שבחי ירושלים כללו את רוב החומר שהיה ידוע בימי המחבר . החלקים החשובים ביותר שבספר הם התיאורים של העיר בימי המחבר ורשימת נכבדי העיר , שופטיה וחכמי הדת השונים שפעלו בה . חוקרים לא מעטים ראו בספרות שבחי ירושלים ושבחי דמשק ( אלשאם ) 'ספרות מטעם , ' שהחלה כהמצאה של הסורים האמיים , על מנת לשרת את צורכיהם הפוליטיים ולפאר את המקומות המקודשים שבסוריה רבתי , כולל ירושלים וחברון 157 או כתגובה על מאורעות פוליטיים . 158 הם ראו בכך 'תופעה מקומית מוגבלת לעיר עצמה ולפרובינציה הפלסטינאית ואולי גם לחלקים מסוימים בסוריה . ' אך כבר ראינו לעיל ( עמ' , ( 296 שמסורות אלו נלמדו גם מחק לגבולות סוריה רבתי . החיבורים הראשונים שיוחדו לשבחי ירושלים ( אלואסטי ואבו אלמעאלי ) אינם מכילים אף רמז הנותן להבין שמישהו — והכוונה בעיקר לשליטים — היה מעוניין בחיבורם או יזם את הדבר . במסגרת התעמולה של נור אלדין זנכי ( שלט בין השנים ( 1174-1146 ויורשו צלאח אלדין אלאיובי ( שלט בין השנים ( 1193-1174 לקראת כיבוש ירושלים מידי הצלבנים , נעשה שימוש בחיבורים אלה או לפחות בחיבור של אלואסטי . תעיד על כך עדות השמיעה ( סמאע ) של החיבור שהיתה במסגד דמשק בחודש שבו כבש צלאח אלדין את העיר ( חודש רג'ב שנת 583 להג'רה / ספטמבר . ( 1187 החיבור היחיד בנושא זה שחובר ככל הנראה בהשראת נור אלדין או צלאח אלדין הוא זה של אבן עסאכר ( האב . ( החיבור של אבן אלג'וזי חובר בעקבות הכיבוש המוסלמי , וכפי שציין המהדיר , לא ניכרת בסגנונו התלהבות מיוחדת , וייתכן שחיבר אותו כשם שחיבר ספרים על שבחי מכה , שבחי אלמדינה ואף על מעלות בגדאד . 155 ראה : ח'בן שמאי , 'מג'ירא דין אלעלימי / האנציק ליפדיה העברית , כב , תש"ל , עמ' 156 . 143-142 יצא לאור בבולאק ( מצרים ) בשנת 1283 ה , ' וכן בעמאן ( שנת . ( 1973 קטעים ממנו תורגמו לצרפתית על ידי H . Sauvaire ופורסמו בשם : . 1876 Ulaimi , Histoire de Jerusalem etd Hebron , Paris Mujiral-Dinai- חומר רב ממנו שימש למאמרו של אי אשתור , ' ירושלים בימי הביניים המאוחרים , ' ירושלים — מחקרי px ישראל , ב , ה ( תשט"ו , ( עמ' עא-קטז , ולמאמרו של י' דרורי , 'ירושלים בתקופה הממלו כית , ' פרקים בתולדות ירושלים בימי הביניים , בעריכת ב"ז קדר וצ' כרס , ירושלים תשל"ט , עמ' . 177-148 "י ראה : 1971 , 11 , pp . 44-46 nische Studien ) , edited by S . M . Stern , London I . Go \ dziher , Muslimstudies ( Muhammeda- ' 58 ראה הקדמת צלאח אלדין אלמנג'ד לספרו של אבן עסאכר , תאריח , ' ב , עמ' 159 . 8 סיוון , קדושת ירושלים , עמ' 160 . 152 ראה ואסטי , עמ' ; 3 מצוטט על ידי סיוון , שבחי ירושלים , עמ' 161 . 271 ראה הקדמת צלאח אלדין אלמנג'ד לספרו של אבן עסאכר , תאריח , ' א , עמ' . 30 162 הוא מספר על כך בגוף החיבור , עמ' 163 . 128 ראה הקדמת המהדיר עמ' ; 4 וכן עלוצ'י , עמ' . 239

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help