sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:303

הכלל שנקבע על ידי חכמי המסורת ו 'כשמסרנו מפי הנביא מסורות הקובעות דינים , מנהגים , חובות וכדומה , הקפדנו , אך כשמסרנו על מצוות שאינן חובה , על דברים רצויים ועל פצאאל , נהגנו בסלחנות . ' הכרזה מעין זו באה ככל הנראה כתוצאה מהתקפת אנשי ביקורת המסורת על מוסרי שבחי ירושלים , שהרבו להשתמש במסורות ממקורות יהודיים ( אסראאיליאת ) ונוצריים מבלי לקחת בחשבון את דעת המתנגדים לכך . אין לשכוח שחיבורים אלה נכתבו בתקופה שבה היתה ירושלים כבר בידי המוסלמים , האיום הצלבני הוסר מעליה זה מכבר , ואפשר היה להוריד ממעמדה שזכה לעלייה גדולה לקראת כיבושה מחדש ומייד לאחריו . לשיאה הגיעה מגמה זו , של החזרת ירושלים למעמדה ה'אמיתי' כפי שהשתקף במסורת המוסלמית ה'מקורית / בסוף המאה הי"ג ובראשית המאה הי"ד , עת חיבר אבן תימ ? ה ( מת בשנת ( 1328 את איגרתו 'כללי הביקור בירושלים' ( קאעדה פי זיאךת בית אלמקדס , ( שבה קבע שיש רק מסורת אחת ויחידה בשבחה של ירושלים שאין ספק בייחוסה למחמד , והיא מסורת הביקור בשלושת המסגדים . אבן תימיה יצא נגד כל הפולחנים שהיו נהוגים בירושלים , וקבע שהם נחשבים לבךעה ( חידוש שיש לגנותו . ( עם פרוס המאה הי"ד , חיבר בךהאן אלדין אבו אסחאק אבךאהים אבן אלפךכאח אלפזארי ( מת בשנת ( 1329 ספר שנעשה פופולארי מאוד , ושמו : המעורר את הנפשות לביקור בירושלים השמורה ( באעת' אלנפוס עלא זיאךת אלקדס אלמחרוס . ( ספר זה הוא למעשה קיצור וסיכום של ספריהם של אלמשךף אבן אלמךג'א ושל בהא אלדין אבן עסאכר ( שניהם הוזכרו בסקירתנו לעיל . ( המחבר השמיט את שרשרות המוסרים , ופעמים לא הביא אינפורמאציה חשובה , שהופיעה בשני המקורות שמהם שאב את כל ספרו . שיטתו זו עתידה ליהפך לנחלת רבים ממחברי ספרי שבחי ירושלים ודמשק , ולהוציא שלושה חיבורים שנסקור להלן , כל שאר החיבורים , והם רבים , אינם אלא חזרה על ספרים שקדמו להם , ללא חידושים כלשהם . באמצע המאה הי"ד חיבר שהאב אלדין בן אחמד אלמקדסי ( מת בשנת ( 1364 את ספרו : מעורר התשוקה לבקר בירושלים ובדמשק ( מת'יר אלע'ראם אלא זיאךת אלקדס ואלשאם . ( ספר זה הוא לדעתנו פסגת חיבורי שבחי ירושלים . המחבר הודיע בפתח ספרו , שבניגוד למחברי ספרי שבחים אחרים , אשר הביאו אל ספרם מכל הבא ליד ובלי מיון , הוא הקפיד למיין את טיב המסורות ולקבוע אם הן ללא דופי , עם פגם כלשהו או שמא מזויפות ; ועם זאת , הדגיש שהוא כלל בחיבורו את כל המסורות המדברות בשבחה של ירושלים . המחבר מת ^ זאת בכך שהוא רצה שציבור הקוראים 137 על המקורות היהודיים של מסורות רבות מספרות שבחי ירושלים ראה : 193-202 niques' , Journal Asiatique , CCXLVII ( 1959 ) , pp . d ' al-Muhallabl , ses elements bibliques et rabbi- Jerusalem d ' apres 1 e K . ai-Masalik wai-Mamalik 314-350 ; G . Vajda , 'La description du Temple de Rocznik Orientalistyczny , XVII ( 1951-1952 ) , pp . ces of Moslem Traditions Concerning Jerusalem ' , j . w . Hirschberg , 'The Sour- 138 ראה . סיוון , קדושת ירושלים . 139 הטקסט נדפס בתוך : 7-17 . קק JAOS , LVI ( 1936 ) , ° פורסם על ידי , pp . 284-293 ; xv ( 1935 ) , pp . 51-87 Ch . D . Matthews , , jmsxiv ( 1934 ) , ותורגם על ידו לאנגלית בספרו Land . New-Haven 1949 , pp . 1-41 Palestine — Mohammedan Holy " ' ראה לדוגמה השמטתו , המכוונת כנראה , את קבר משה בסביבת ירושלים-יריחו , כפי שהדבר צוין על ידי סדן . ראה : סדן , נבי מוסא , עמ' 142 . 225 כתב יד הספרייה הלאומית בפאריס , מס' 143 . 1667 דף 4 א . 144 ובכללן כאלה שהוא מתארן בלשון m 'אלצחיח ואלחסן ואלעריב ואלצעיף אלמחתמל ואלואהי

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help