sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:302

( א ) שבחי אלשאם ( סוריה רבתי ) ושבחי עריה וכן ירושלים , אשקלון , עזה , רמלה , יריחו , שכם , בית שאן , דמשק , חמץ , רשימת הנביאים המפורסמים שחיו שם ורשימת חברי מחמד הידועים שהיו שם ( פצאאל אלשאם ופצאאל מדנהא ובית אלמקדס ועסקלאן וע'זה ואלרמלה ואריחא ונאבלס וביסאן ודמשק וחמץ וד'כר אלאנביאא אלמשהורץ פיהא וד'כר אלצחאבה אלמערופץ פיהא , ( ( ב ) שבחי ירושלים ואלשאם ( פצאאל בית אלמקדס ואלשאם , ( ( ג ) שבחי ירושלים ושבחי אלשאם ( פצאאל בית אלמקדס ופצאאל אלשאם 128 , ( מאת אבו אסחאק אבראהים בן יחיא בן אבי חפאט' אלמכנאסי . ( ד ) שבחי ירושלים ומעלת התפילה בה ( פצאאל בית אלמקדס ופצל אלצלאת פיהא , ( מאת מחמד בן מחמד בן חסין אלכנג'י אלצופי . הקו הבולט בחיבורים אלה הוא הדגשת הקשר בין אלשאם ( סוריה רבתי או דמשק ) לבין בית אלמקדס ( ירושלים או ארץ ישראל בכלל . ( קשר זה איננו חדש כלל וכלל , שכן פעמים הרבה נאמרה מסורת זהה על ירושלים ועל אלשאם . אבו אלמעאלי היה למעשה הראשון שכרך את שבחי שתי הערים בחיבור אחד . אך מה שראוי לציין הוא , שב'תחרות' על השבחים בין שתי ערים אלו , גם בעלי האוריינטאציה הדמשקאית לא ניסו להמעיט כהוא זה מערכה של ירושלים . הם רק ייחסו לדמשק תכונות המעניקות לה תוספת קדושה וכבוד . תוספת זו נגעה לנושאים שוליים בלבד , כגון המאבק על הימצאות קבר משה רבנו בקרבת עיר זו או אחרת , על קבורתם של נביאים אחרים , על כך שהצדיקים שבזכותם העולם קיים ( אלאבדאל ) נמצאים גם פה וגם שם ועל כך שישו עתיד לרדת במסגד דמשק או במסגד ירושלים . חיבורים אלה , בחלקם , המשיכו במגמה לקצר את שרשרות המוסרים ( כך דרך משל אלמכנאסי ואלכנג'י , בחיבוריהם הנזכרים לעיל ) ולהכליל מסורות מקומיות רבות , בעיקר על קברי נביאים . וכך , דרך משל , מסופר שלוט ושתי בנותיו קבורים בכפר ברוך , 131 יונה הנביא קבור בחלחול , הנביא שעיב ( שהמסורת טוענת שהוא יתרו חותן משה ) קבור בקרני חטין , איוב קבור בחוראן , אלישע קבור בכפר בסר , נח בכרך שליד בעלבף בבקעת הלבנון , יהודה [ בן יעקב ] קבור בכפר יהודה , ירמיה קבור בסראקה ליד כפר סבא וראובן קבור בכפר חארס שליד שכם . בחיבורים אלה החלו המחברים לתת תיאורים מפורטים של איזור הר הבית . תיאורים אלה מהווים מעין אינוונטאר של כיפת הסלע ואלאקצא . מספר העמודים , המנורות , השרשראות לתליית המנורות , במות הדרשות ( מנאבר , ( מיכלי מים ( צהאריג , ( ' וכר . לראשונה ( עד כמה שידוע לנו ) הכריז מחבר שהוא הקל ראש בכללי מסירת המסורות ( בעיקר על מחמד ומפיו , ( וזאת בהסתמכו על 126 כתב יד טובינגן מס' MA . vi 26 ( מדף 1 ב עד דף 122 ב 127 . ( כתב יד אוניברסיטת קימברידג' מס' 128 . 91 / 2 כתב יד טובינגן מס' . MA . VI . 25 החלק של ירושלים הוא מדף 1 עד דף 82 א . החלק של דמשק הוא מדף 83 א עד דף 134 א . לאחר מכן באות מסורות על שבחי שכם , אשקלון ועזה . 129 כתב יד טובינגן מס' MA . vi . 26 ( מדף 1 ב עד דף 97 ב ° . ( ראה : סדן , נבי מוסא ; סדן , קבר משה . 131 ראה פצאאל אלשאם , דף 111 ב . 132 שם , 112 א . 134 שם , 120 א . 133 שם , 113 א . 135 שם , שם . 136 כנג'י , בסוף חיבורו , דף 97 ב .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help