sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:301

אותה לאחר מכן , והיא מחיקת שרשרות המוסרים ( אסנאד . ( הוא הסתפק בציון המקרים הבודדים שבהם העתיק מאבו אלמעאלי . מחיקת שרשרות המוסרים אפשרה למחברים המאוחרים יותר להשתחרר מהעול הכבד הזה , שסרבל את החיבורים ( במקרים לא מעטים שרשרת המוסרים היתה ארוכה פי שניים או יותר מהמסורת עצמה , ( אך הדבר מקשה על חוקר ספרות זו , בעיקר בכל מה שנוגע לתקופת היווצרות המסורת והחוגים שהפיצו אותה . בחיבור זה מודגשת המסורת הקובעת את מעלות העלייה לרגל למכה והתפילה במדינה ובאלאקצא באותה השנה ( פרק שלישי בחיבור . ( מסורת זו הופיעה לראשונה בחיבורו של אבו אלמעאלי . 120 ייתכן שהדגשה זו באה כמשקל נגד למסורת המדברת על מעלות הביקור בקבר מחמד שבמדינה ובקבר אברהם ( חברון ) באותה השנה , מסורת שנאמר עליה 'שהיא מזוייפת , לא מוכרת , זויפה על ידי אחד מפורקי העול . ביקור בחברון איננו מגונה , אך אין לקשור אותו בעלייה לרגל [ למכה ] ובביקור בקבר הנביא ... נאמר שמסורת זו לא שמע עליה איש אלא לאחר כיבוש ירושלים על ידי הסולטאן צלאח אלדין בשנת . ' [ 1187 ] 583 ראוי לציין , שאבן עסאכר הבן מאמץ את תוכנית הביקורים ( זיאראת ) שנקבעה על ידי אבן אלמרג'א , והיא לפי הסדר הבא : כיפת המעראג , ' כיפת הנביא ( מאחורי כיפת המעראג , ( ' שער הרחמים , מחראב זכריה , הסלעים שמאחורי המסגד , כסא שלמה , שער השכינה , שער חטה , המסגד המקורה , מחראב עמר , מחראב מעאויה , שער הנביא , מחראב מרים , עריסת ישו ( עיסא , ( מחראב דויד , המקום שהמלאך גבריאל קדח בו חור באצבעו לקשירת הבראק ( מחוץ לשער הנביא ) ואלסאהרה היינו טור זיתא = ) הר הזיתים . ( אבו אלפרג' עבד אלרחמאן בן עלי אבן אלג'וזי ( מת בשנת ( 1201 חיבר ספר בשם שבחי ירושלים ( פצאאל אלקדס . ( הוא הכיר את חיבורו של אלואסטי וציטט אותו פעמים רבות . החידוש שלו מתבטא בכך שהוא הכניס מדי פעם ביקורת על המסורות שהוא מצטט , כגון ביקורתו על המסורת המיוחסת לכעב אלאחבאר : 'בתורה כתוב , אללה אמר לסלע : אתה כסא מלכותי התחתון , מעליך עליתי השמימה , מתחתך יסדתי את px , 7 וכל המים הזורמים מפסגות ההרים באים מתחתך . אבן אלג'וך מביא כאן את דעתו של אבן חבאן אלבסתי , הקובע שאין איש מחכמי המסורת אשר אינו מטיל ספק שמסורת זו מזוייפת ... כמו כן , אבן אלג'וך תוקף את הגירסה של מסורת שלושת המסגדים המובאת על ידי אלואסטי ואשר נוספו אליה תוספות שונות , כגון הערך הרב שיש לתפילה באיזור החוף ( סאחל \( גם אבן אלג'וך , שמקובל לראות אותו כאיש מסורת מובהק ( הוא חיבר ספר על מסורות מזויפות , ( לא הקפיד בחיבור שאנו דנים בו על הבאת שרשרת המוסרים בכל מקרה ומקרה . במאה הי"ג חוברו מספר חיבורי שבחים של ירושלים . ביניהם שניים אנונימיים ( להלן , א , ב ) ושניים שמחבריהם ידועים ( ג , ד : ( 120 דף 59 ב . 121 ראה : זרכשי , עמ' . 296 122 ראה : אבו אלמעאלי , דפים 26 א32- א ; אבן עסאכר , רסאלה , דפים 7 א8- א . לעניין השערים ראה מ' גיל , ' שכונות היהודים בירושלים , ' ( 1099-638 ) שלם , ב ( תשל"ו , ( עמ' . 29-23 123 יצא לאור על ידי ג'בראאיל סלימאן ג'בור , בירות , 1979 לפי כתב היד היחיד של פרינסטון , מס' . 586 החלק האחרון שבו אבד , ואין לדעת איזה היקף תופס החלק האבוד . 124 ראה : אבן אלג'וזי , עמ' 125 . 146 ביקורתו זו של אבן אלג'וזי לא הופיעה בחלק ששרד מחיבורו פצאאל אלקדס . היא מצוטטת בחיבור שנסקור בהמשך — מת'יר אלגראם ( דף 52 ב . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help