sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:300

חורבנה על ידי נבוכדנצאר , בניית בית המקדש בימי כורש , חורבנה שנית בידי הרומאים , עליית הנצרות וקביעת כנסיית הקבר כמקום הקדוש ביותר במקום הר הבית . " אחרי פרקים היסטוריים אלה , הגדושים ידיעות מהתנ"ך ומהאגדות היהודיות , הופיעו הפרקים על ירושלים באסלאם : הנביא מחמד מנבא את כיבוש העיר ; "' כיבוש העיר בימי עמר בן אלח'טאב ; עבד אלמלכ בונה את כיפת הסלע ; " רשימת המקומות שרצוי לבקר בהם ומה יש לומר בכל מקום ומקום . " מכאן ואילך מופיעים פרקים על שבחי ירושלים בכלל , ומסגד אלאקצא וכיפת הסלע בפרט , התפקיד שתמלא העיר באחרית הימים , אגדות יהודיות ונוצריות הקשורות בה , פסוקים מהתנ"ך " 5 ומהברית החדשה , תפילות המזכירות פיוטים יהודיים , " ציון פסוקי קראן שהפרשנות קשרה אותם עם ירושלים , וכדומה . חיבורו של אבו אלקאסם עלי בן אלחסן , הידוע בשם אבן עסאכר ( מת בשנת , ( 1175 שבחי ירושלים ( פצאאל בית אלמקדס ) אבד , " ולכן קשה לדעת מהי תרומתו לספרות זו . לאור עבודתו הקומפילאטורית העצומה ( תאריח' דמשק , ( סביר להניח שהוא קיבץ בחיבורו זה את מרבית החומר הידוע עד ימיו , אם לא כולו . בנו אלקאסם , הידוע בכינויו בהא אלךין אבן עסאכר ( מת בשנת , ( 1203 השאיר חיבור בשם הקובץ הממצה על שבחי המסגד הקיצון ( אלג'אמע אלמסתקצא פי פצאאל אלמסג'ד אלאקצא 1 . ( באחד הקיצורים של חיבור זה ( בשם רסאלה פי פצאאל בית אלמקךס — " 9 איגרת בשבחי בית אלמקדס ) מדגיש המחבר , כי את עיקר החומר הוא לקח מהחיבור המקורי ומיעוטו מחיבורו של אבו אלמעאלי . בחיבור מקוצר זה נקט המחבר בשיטה חדשה , שרבים חיקו 110 דפים 4 א17- א . 111 דף 17 א-ב . 112 דפים 17 ב23- ב ; פרק זה שימש נושא למאמר יסודי של בוסה . ראה : כוסה , קדושת ירושלים , בעיקר עמ' . 450-443 מסקנתו באשר לכיבוש ירושלים היא , שעמר בן אלח'טאב נקבע ככובש ירושלים נוכח עליית מעמדה באסלאם . המחבר כתב מאמר נוסף שטרם פורסם על ירושלים באסלאם , ובו הוא מעלה סברה , שעמר בן אלח'טאב לא ביקר בירושלים . הוא הגיע למסקנה זו על סמך חומר ממקורות ערביים ולא ערביים . ראה : בוסה , ירושלים באסלאם . 113 דפים 23 ב26- א . ' 14 דפים 26 א32- א . א' אשתור סבור שהמדריכים שחוברו על ידי הנוצרים להדרכת עולי הרגל השפיעו על המוסלמים והביאום לחקותם . ראה : א' אשתור , 'ספר ערבי על "שבחי ירושלים" , ' תרביץ , ל ( תשכ"א , ( עמ' ; 214-209 אשתור , עמ' . 75-71 אשתור התייחס לחיבור מהמאה הט"ז , בעוד שכאן יש לנו עניין עם חיבור מהמאה הי"א הנותן תדריך לא פחות מפורט מזה שניתן על ידי המחבר מהמאה הט"ז . השאלה היא אם כבר במאה הי"א היתה השפעה נוצרית שהביאה להכללת פרק זה בחיבורו של אבו אלמעאלי . 115 ראה : חסון , שבחי ירושלים , עמ' , 48-47 וכן אבו אלמעאלי , דפים 56 א57- א , שם מכריז בגלוי אחד ממוסריו של המחבר שמסורות רבות הועתקו על ידי חברי הנביא מספרי היהודים . 116 למשל בדף 117 ב מופיעה תפילה ( דעאא ) המזכירה את התפילה שבסליחות : דעני לעניי , ענינן . ראה למשל מחזור ראש השנה זכור לאברהם , ליוורנו ( מהדורת צילום [ ללא תאריך , ([ דף יט . 117 ראה הקדמת המהדיר של ספרו תאריח' דמשק , י , עמ' . 29-28 לא עלה בידינו להשיג את צילום בן זמנו , אבו טאהר אלסלפי ( מת בשנת , ( 1180 בשם פצאאל אלבית אלמקדס אלשאמי ( שבחי הבית הקדוש שבסוריהירושלים , ( כתב יד קמברידג' מס' , 736 כדי לעמוד על תרומתו לספרות זו . על המחבר ראה : plement I , Leiden 1937 , p . 624 mann , Geschichle der arabischen Literatur , Sup- c . Brockel- 118 כתב היד נמצא במוזיאון הבריטי , וסימנו . 1250 Suppi . יש הטוענים שזהו קיצור של החיבור המקורי . אולם , צלאח אלדין אלמנג'ר טוען שזהו עותק של החיבור המקורי , ושעותק נוסף ממנו נמצא באלאזהד , וסימנו 3971 אבאט'ה ; ראה . RIMA , 11 ( 1956 ) , p . 88 ! אקות וך'הבי קוראים לחיבור זה בשם פצאאל בית אלמקדס . ראה יאקות , בלדאן , א , עמ' , 777 ערך בית ראמה ; ד'הבי , תד'כרה , ד , עמ' . 1369-1367 119 צילום כתב היד נמצא ברשותו של פרופ' מ"י קיסטר .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help