sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:299

ביוגראפית על חבריו של מחמד שחיו או ביקרו בעיר שהיא נושא החיבור , והיא נכתבה על ידי חכמי הדת וההלכה ובעיקר בידי אנשי מסורת הקשורים בצורה זו או אחרת אל אותה עיר , 102 גם ספרו של אלואסטי חייב היה לכלול פרק כזה של ביוגראפיות . אך כאן הסתפק המחבר בפרק קצר מאוד , שבו הביא רשימה של חברי מחמד שחיו בירושלים , תוך אבחנה בין אלה שהשאירו צאצאים לבין אלה שלא השאירו צאצאים . באופן כללי , נראה שאלואסטי חיבר את ספרו זה בלחץ הזמן , שכן הפרקים אינם שווים בגודלם , ולא פעם הופיעו מסורות חשובות ללא כל מסגרת של פרק , בעוד שכותרת פרקים מסוימים כללה פרטים שלא הופיעו במסורות שבתוך הפרק . שלב חשוב מאוד בהתפתחות ספרות זו מהווה חיבורו של אבו אלמעאלי אלמשךף אבן אלמרג'א , שחיבר את ספרו שבחי ירושלים וחברון ושכחי אלשאם ( פצאאל בית אלמקךס ואלח'ליל ופצאאל אלשאם ) כשלושים ארבעים שנה אחרי חיבורו של אלואסטי . לפי שם החיבור אפשר להבין , שהוא כלל בו לא רק את ירושלים כי אם את חברון ואת אלשאם 105 באופן כללי . תרומתו של אבו אלמעאלי לספרות שבחי ירושלים היתה בכך שהוא אסף כמות עצומה של מסורות שהיו פזורות בחיבורים שונים , או נלמדו על ידי חכמי דת במקומות רבים , וקיבצם בתוך ספר שגודלו פי חמישה מספרו של אלואסטי . אבו אלמעאלי חילק את חיבורו לפרקים הקשורים זה בזה בצורה הגיונית . הוא התחיל בהקדמה , המסכמת בצורה תמציתית את עיקרי שבחי ירושלים באסלאם , כשהדגש מושם על הנושאים האסלאמיים ולא היהודיים או הנוצריים . 106 לאחר מכן בא פרק על קדמותו של מסגד מכה על פני זה של ירושלים , הקובע באופן עקיף שאין בחיבור זה ניסיון לגרוע ממעמדה החשוב יותר של מכה והקדוש יותר . פרק על הקשר בין מכה , מדינה וירושלים , מספר כי הן חוברו אחת לשנייה , ורק אלף שנה לאחר מכן נוצרה האדמה , 108 וכן ששלוש ערים אלה נוצרו מאותו קצף ( זבדה ) ואתם העיר כופה שבעיראק . 109 בעקבות הדגשת הקשר האסלאמי של ירושלים הופיעו מספר פרקים על קדושתה ביהדות ותולדותיה בימי דויד ושלמה , 102 שתי הדוגמאות הבולטות ביותר בשטח זה ף תאריח' בעדאדמאת אלח'טיב אלבע'דאדי ( מת בשנת , ( 1072 ותאריח' דמשק מאת אבן עסאכר ( מת בשנת . ( 1175 שתי דוגמאות אלה הנן מאוחרות והן מהוות שיא בהתפתחות ספרות זו בכיוון הזה . 103 ראה : ואסטי , מסורת מס' . 103 104 למשל שלוש עשרה המסורות הראשונות אינן נכללות במסגרת פרק כלשהו . לפני המסורת השישים ואחת מופיעה כותרת הקושרת את מעיין השילוח עם באר זמזם במכה , אך בגוף המסורות אין זכר לזמזם . 105 מונח המשמש בעת ובעונה אחת לציין את דמשק או את סוריה רבתי . בחיבור של אבו אלמעאלי הכוונה היא לסוריה רבתי , וזאת לאור מסורות מסוימות כמו זו המופיעה בדף 109 ב , ובה שואל כעב אלאחבאר איש 'מאנשי אלשאם' אם הוא ממחוז ג'נד , חמץ , דמשק , אלארדן ( מקביל למחוז פלסטינה סקונדה הביזאנטי ) או פלסטין ( מקביל לפלסטינה פרימה הביזאנטי . ( החלק שייחד המחבר לאלשאם היה קצר יחסית , שישה דפים מתוך מאה עשרים וארבעה ( מדף 108 ב ועד לדף 114 ב . ( החלק שיוחד לחברון כלל עשרה דפים ( מדף 114 ב ועד סוף החיבור , בדף 123 ב , ( והוא מעניין באופן מיוחד , שכן הוא כמעט חיבור בפני עצמו , ראשון מסוגו , שבעקבותיו הופיעו חיבורים עצמאיים המיוחדים לחברון , אם כי מחברים לא מעטים של שבחי ירושלים הצמידו חלק זה לחיבוריהם . הוא הקדיש מקום מיוחד לשבחי אשקלון שבחי פלסטין ושבחי אלאךדן . 106 , דפים 2 ב3- א . 107 דף 3 א-ב . ' ° 8 3 ב . 109 דפים 3 ב4- א . עיר זו מקודשת לשיעים . זוהי אחת המסורות שבהן מעמידים עיר זו במעמד שווה לירושלים . לפעמים השיעים מעמידים אותה במעמד עדיף על ירושלים . ראה על כך קיסטר , שלושת המסגדים , עמ' ! 191-190 חסון , שבחי ירושלים , עמ' . 45

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help