sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:298

דמשק , בן הדור שקדם לו ( מת בשנת , ( 1052 הנושא את השם פצאאל אלשאם ודמשק , 95 והושפע ממנו כשחיבר את ספרו הוא . מה היו הנסיבות שהביאו להופעת החיבורים הראשונים המוקדשים לשבחי ירושלים דווקא במאה הי"א ? ע' סיוון משער , שהכיבוש הפאטמי השיעי של ארץ ישראל ודיכוי הנוצרים במצרים psm ישראל בימי הח'ליפה הפאטמי אלחאכם ( 1012-1007 ) היוגורטים בחיבור הספר הראשון על שבחי ירושלים . בעבר העליתי השערה , שסיבות פרוזאיות יותר עמדו מאחורי חיבורו של אלואסטי , והן נפילת הכיפה שמעל הסלע בשנת 98 1017-1016 והצורך בעריכת מעין 'מסע התרמה' לשיקום המקום , מסע שנוהל בידי הדרשן ( ח'טיב ) של מסגד אלאקצא ( אלואסטי ) והביא לאיסוף המסורות בקובץ אחד . בדבר המסורות בשבחה של מדינה , הגיע א' ארזי למסקנה המעניינת , שמגיעים כלכליים עמדו מאחורי יצירת מסורות בשבחה של העיר , ושמסורות אלו הופיעו כל אימת שהיתה פגיעה במעמדה של עיר זו . ייתכן שתהליך דומה חל גם לגבי ירושלים . אפשר שכל הגורמים הללו חברו יחדיו בזמן שבו הדרשן של מסגד אלאקצא , אבו בכר אלואסטי , היה חדור הכרה בצורך להעמיד את ירושלים במקום שבעיניו היא היתה ראויה לו — יחד עם מכה ומדינה . אחריו היתה כבר הדרך סלולה , ואבו אלמעאלי יכול היה להרחיב הרבה יותר את היריעה , אולי בזכות זה שחיבורו של אלואסטי נתקבל יפה בחוגי חכמי הדת המקומיים , או לכל הפחות לא נתקבל בעוינות . חיבורו של אלואסטי בנוי למעשה לפי מתכונת קובץ מסורות , עם הקפדה על כללי הבאת שרשרת המוסרים ( אסנאד ) בשלמותה ובלי השמטות . אולם , שלא כמו ספרי מסורת רבים , נמנע אלואסטי מלהביע את דעתו באשר למידת מהימנות המסורות או המוסרים . הוא לא נמנע מלהכליל בקובץ , הקטן יחסית ( מאה שישים וחמש מסורות , ( מסורות הנקראות בפי מבקרי המסורת בשם ' אסראאיללאת , ' היינו מסורות מפי יהודים או מומרים שמקורן בתנ"ך , בספרות חז"ל או המתיימרות להיות כאלה . 100 אך שיטתו זו של הקפדה על מסירת שרשרת המוסרים נותנת מקום לסברה , שקדם לחיבורו זה חיבור או אוסף מסורות בשבחה של ירושלים , שנערך בידי אלוליד בן חמאד אלךמלי . זאת , משום שמאה ושבע עשרה מסורות מבין אלה שבספרו של אלואסטי הינן מסורות של אלרמלי . אין אנו יודעים על אלרמלי מאומה , זולת העובדה שהוא חי במאה הט' ושמוצאו או מקום מגוריו היה העיר רמלה . האם אלרמלי זה קיבץ את מסורותיו אלו בקובץ כלשהו או שמא שיבצן בהרצאותיו ועבודת המיון והחיבור נעשתה על ידי אלואסטי ? אין בידינו חומר שיאפשר לקבוע איזו משתי ההשערות נכונה . ספרות שבחים של ארצות וערים נחשבת לחלק מהספרות ההיסטורית המקומית או מספרות ההיסטוריה הדתית המקומית . מאחר שספרות ההיסטוריה המקומית הינה בעיקר ספרות 95 יצא לאור בשנת 1950 בדמשק על ידי צלאח אלדין אלמנג'ד . 96 אולי אין זה מקרי שכתב היד הקדום ביותר של חיבורו של רבעי ( ראה ( RIMA , n [ 19561 , p . 382 וכתב היד היחיד ששרד מחיבורו של ואסטי נכתבו על ידי אותו מעתיק , ושניהם כרוכים בסמיכות זה לזה בקובץ של מסגד עכו . 97 ראה : סיוון , שבחי ירושלים , עמ' . 269 98 ראה.- חסון , שבחי ירושלים , עמ' 99 . 51-50 בהקדמתו למהדורת החיבור אלחג'ג' אלמבינה פי אלתפציל בין מכה ואלמדינה מאת ג'לאל אלדין אלסיוטי ( בדפוס . ( תודתי לד"ר ארזי על שהעמיד לרשותי העתק הקדמתו . ' °° סקירת תוכנו של חיבור זה מופיעה אצל סיוון , שבחי ירושלים , עמ' , 269-266 ובפירוט יתר אצל חסון , שבחי ירושלים , עמ' . 52-51 י ראה לעיל , הערה . 2

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help