sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:297

בסביבת שנת ( 903 את רוב מסורותיו של מקאתל והשאירן מרוכזות . אחריו החלו גם מחברים אחרים להקדיש פרקים מיוחדים או פרקי משנה לשבחי ירושלים . נציין לדוגמה את אבן עבד רבה ( מת בשנת ( 940 איש ספרד , מחבר אלעקד אלפריד , ואת הגיאוגרף הירושלמי במוצאו , אלמקןךסי ( מת בסביבת שנת , ( 1000 מחבר אחסן אלתקאסים פי מעךפת אלאקאלים . תופעה זו של מסורות שפרחו במאה הא' ובמחצית הראשונה של המאה הב' להג'רה , נעלמו כביכול במחצית השנייה של המאה הב' ובמאה הג , ' אך חזרו והופיעו במאה הד , ' איננה זרה לספרות הערבית ובעיקר לספרות המסורת וההיסטוריה . מסורות כאלו חזרו והופיעו לרוב בחיבורי ספרות יפה ( אדב . ( במקרה הספציפי שאנו דנים בו כאן , אפשר לומר כמעט בוודאות שלאחר נפילת השושלת האמיית , עליית השושלת העבאסית לשלטון ( בשנת ( 750 והעברת מרכז האימפריה המוסלמית מסוריה לעראק , המשיכה בהתפשטותה המסורת הסורית המעלה על נס את ירושלים , בין השאר כחלק מהמסורת המשיחית על בוא גואל בשם אלספיאני ( מהשושלת של אבו ספיאן , אביו של מעאויה , ראשון הח'ליפים לבית אמ ? ה , ( שיחזיר עטרה ליושנה , יחסל את מלכות הרשע וישליט שלטון של צדק . על האינטרסים המקומיים אין צורך להרבות את הדיבור , שכן טבעי היה שחכמי דת מוסלמים בני ירושלים או הסביבה , למרות מיעוט מספרם בעירם י והגירתם למרכזים גדולים יותר כגון דמשק או קאהיר ( אפשר להכירם לפי שם הייחוס , אלמקדסי , שנשאו אתם , ( הפיצו את שבחי ירושלים במקומותיהם החדשים תוך כדי עיסוקם במסורת . אלסח'אוי מציין כדוגמה את תרומתם של חכמי הדת הירושלמים המתגוררים במורדות הר קאסיון הגובל בדמשק בימי ניר אלדין זנכי . קווים בהתפתחות ספרות שבחי ירושלים חיבורי השבחים התהוו מאוסף מסורות שהתגלגלו במשך מספר דורות , כשמתוספים אליהם נוסחים חדשים , גירסאות שונות , פירושים והבהרות , בדומה לקובצי היסטוריה שונים ולא רק היסטוריה מקומית , ובדומה לקובצי ספרות יפה . חיבורי שבחי ירושלים לא חרגו ממתכונת זו ; גם הם עברו את כל השלבים שעברו החיבורים הספרותיים והספרותיים דתיים השונים שנכתבו בערבית . החיבור הראשון של שבחי ירושלים הידוע לנו הוא זה של אבו בבר אלואסטי , איש ירושלים , מהמאה הי"א . ספר זה לא חובר יש מאין . לפני המחבר היו דגמים רבים של חיבורי שבחים ותולדות שונים , לאו דווקא של מכה ומדינה . 94 סביר מאוד להניח שהוא הכיר את חיבורו של אלךבעי , איש 88 ראה : אבן אלפקיה , עמי 89 . 97-93 הוצאת קאהיר , 1949 ו , עמ' 90 . 265-263 לירן , 1906 עמ' 91 . 173-165 ראה : מקדסי , עמ' 92 . 167 ראה : סח'אוי , עמ' : 137 'וכת'ר [ אלעלם בדמשק ] בעד ד'לך ולא סימא פי דולה נור אלדין ואיאם מחדת'הא אבן עסאכר ואלמקאדסה אלנאזלין בספחהא . ' ובעברית : רבתה ( החכמה בדמשק ) לאחר מכן , ובמיוחד בימי ממשלת נור אלדין , ובימי חכם המסורת שלה , הוא אבן עסאכר , והירושלמים השוכנים בפאתיה . ' 3 בסקירתנו זו לא כללנו את האנתולוגיות , הספרות האנציקלופדיסטית , הספרים הנוגעים למסגדים , ספרי גיאוגראפיה ואוספי מסורות , שכללו מסורות בודדות או פרקים שלמים על שבחי ירושלים ושחוברו אחרי הופעת הספר הראשון על שבחי ירושלים במאה הי"א . כמו כן לא כללנו את חיבורי השבחים שלא יוחדו לירושלים בשלמותם או לפחות ברובם . רשימה של חיבורים כאלה מופיעה אצל סדן , נבי מוסא , בחלקו השני של המאמר . 94 ראה דוגמאות אצל סזגין , עמ' . 351-344

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help