sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:296

אחד המקורות הקדומים ביותר שבו נמצאו מרוכזות כשישים מסורות בשבחי ירושלים הוא פירוש הקראן מאת מקאתל בן סלימאן ( מת בשנת . ( 768 הן הועתקו בשלמותן ( אם כי לפעמים בסדר שונה במקצת ) על ידי אבו אלמעאלי . קיסטר היה הראשון שהצביע על ריכוז זה של מסורות בפירוש מקאתל , וקבע שהן הועלו על הכתב והיו נפוצות וידועות במחצית השנייה של המאה הח , ' אך אפשר לייחסן 'בלי פקפוק למחצית השניה של המאה הראשונה להג'רה / מחצית שניה של המאה השביעית . ' קיסטר הביא גם דוגמאות רבות של מסורות המדברות על התפקיד שעתידה למלא ירושלים באחרית הימים ושיש ליחס את צמיחתן לאותה תקופה , היינו המחצית השנייה של המאה הד . לאור כל האמור לעיל , אין ספק בכך שמסורות שבחי ירושלים רווחו מראשית ימי האמיים ( משנת 660 לספירה . ( אך השאלה המתבקשת כאן היא : האם הן רווחו רק בארץ ישראל ובסוריה רבתי או שהן נפוצו גם ברחבי האימפריה המוסלמית ? שאלה זו מתעוררת לנוכח התופעה , שכבר הסבו החוקרים את תשומת הלב אליה , והיא שחיבורי שבחי ירושלים שהופיעו במאה הי"א חוברו בידי תושבי העיר , שלא כמו ספרי השבחים של מכה או מדינה , שנתחברו גם על ידי בני ארצות אחרות . לפעמים ציינו המוסרים את מקום מסירת המסורת ואת זמן המסירה , ודבר זה מאפשר לנו לעקוב , ולו באופן מקרי לחלוטין וחלקי , אחרי גלגולי המסורת . מעקב מקרי כזה מראה כי מסורות שבחי ירושלים נלמדו בעיקר בערי pK-nnio ישראל השונות , ובעיקר בערים הנחשבות לערי הספר שבחוף ( ת'עור , ( כגון אשקלון , עכו , צור . אך הן נלמדו גם בבגדאד , בתימן , במכה , במצרים , בעבאדאן ובקזוין . אולם את העדות החותכת לכך ששבחי ירושלים היו מקובלים וידועים בארצות שונות , ולאו דווקא בסוריה pxm ישראל , אפשר למצוא בציטוטים הרבים של מסורות אלה בסוגי הספרות השונים ששרדו , ובעיקר בפרשנות הקראן , בקובצי המסורת בספרות היפה ( אךב ; היא בעיקרה בעלת אופי אנציקלופדי , מחנך , ( בספרות ההיסטורית ובספרות הגיאוגראפית . 87 ציטוטים אלה הופיעו לרוב בציטוטים בודדים בהקשרים שונים . הדוגמה של מקאתל בן סלימאן שריכז בפירושו מסורות רבות בשבחי ירושלים בפרק אחד ( ראה להלן , בנספח לפרק זה , ( נשארה בודדת עד סוף המאה הט' לספירה , עת העתיק הגיאוגרף אבן אלפקיה אלהמד'אני בספרו כתאב אלבלדאן ( חובר 78 ראה אודותיו סזגין , א , עמי 1 . Goldfeld , ; 37-36 , 'Muqatil ibn Suiayman מחקרים בערבית ובאס לאם , כ , בעריכת י' מנצור , רמת גן , 1978 עמ' . XXX - > 011 79 ראה : קיסטר , שבחי ירושלים . לנוכח החשיבות המרובה שיש לתוכנן של המסורות הללו , שהיו הגרעין הקדום של רוב חיבורי שבחי ירושלים , הבאנו אותן מתורגמות לעברית בנספח לפרק זה , כדי לאפשר למתעניינים בנושא לבדוק את מקורותיה של ספרות זו . אגב כך נציין , שמקאתל הואשם על ידי חכמי המסורת בכך שהוא 'נהג ללמוד מפי היהודים , על אודות הקראן , את הדברים התואמים את ספריהם . ' ראה סמעאני , אנסאב , דף 88 א . האשמה זו היתה אחת הסיבות לכך שמקאתל הופיע ברשימת 'השקרנים המפורסמים בזיופיהם , ' ראה שוכאני , עמ' 426 ( מצטט את אלנסאאי , אחד מגדולי אנשי המסורת ° . ( ראה : קיסטר , שבחי ירושלים . ' ראה : סיוון , שבחי ירושלים , עמ' 82 . 265 ראה : ואסטי , מסורות מס' 83 . 37 , 1 שם , מסורת מס' 146 וכן אבו אלמעאלי , דף 46 ב . 84 אבו אלמעאלי , רף 47 ב . 85 שם , 13 א ו 62 ב . 86 שם , 51 א . 87 סקירה של מסורות שבחי ירושלים בסוגים ספרותיים שונים מלפני המאה הי"א לספה"נ , מופיעה בתוך וא 0 טי , הקדמה , עמ' 23-22 ( בצרפתית ) ובעמי 34-32 ( בערבית . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help