sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:295

( ג ) המטיפים ומספרי האגדות ( קצאץ , ( בעיקר על נביאים . הללו תרמו תרומה מכרעת להחדרת המסורות בשבחה של ירושלים לתודעת ההמונים . קבוצה זו היתה , במקרים רבים , בעימות עם אנשי המסורת , שהתנגדו לסיפורים משום שאינם עומדים בקריטריונים למהימנות שנקבעו על ידי המוסרים , ומשום שהמספרים הצליחו לרתק סביבם קבוצות גדולות , כנראה מתוך הקהל הפוטנציאלי של המוסרים . אלואסטי הביא מסורת המספרת על אחד המספרים שנהג לשבת בירושלים ( או בשטח הר הבית ) ולספר מעשיות הלקוחות מספריהם [ של היהודים והנוצרים , [ ועל הוויכוח pDty בינו לבין מוסר המסורות המפורסם מחמד בן שהאב אלזהרי ( מת בשנת . ( 742-741 ידו של אלזהרי היתה על התחתונה " . 0 ) האמיים . האמיים פעלו רבות , בעיקר בימי הזוהר של שלטונם , למען הדגשת מעמדה של ירושלים כמקום קדוש לאסלאם . כבר ציינו לעיל את תרומתו של מעאויה לתהליך זה ( לעיל , עמ' . ( 289 גם עבד אלמלכ ובנו אלוליד לא טמנו ידם בצלחת , ופעלו רבות בעניין זה : הם השאירו אחריהם מבני קודש ; הנהיגו טקסים מפוארים , הזרים לרוח האסלאם , תוך שימוש בקטורת ובבשמים שונים בכיפת הסלע ; 74 והקדימו לבניית כיפת הסלע תעמולה גדולה , על ידי פנייה לתושבי כל הפרובינציות 'לבקש את דעתם בנוגע לבניית כיפת הסלע שבירושלים שתגן על המוסלמים מפני החום והקור וכן בנוגע לבניית המסגד . ' (? ) אפילו הח'ליפה עמר בן עבד אלעזיז ( שלט בשנים , ( 720-717 הידוע כירא שמיים ומתנגד לחידושים רבים שהנהיגו קודמיו מבין הח'ליפים האמיים , זימן את מושלי המחוזות שהיו בימי קודמו סלימאן ( שלט בשנים ( 717-715 להישבע בתוך כיפת הסלע , כנראה על כך שהם נקיי כפיים . התעניינות האמיים בירושלים התבטאה גם במבנים הרבים שבנו בקרבת הר הבית ושנחשפו בחפירותיהם של ב' מזר ומ' בן דב . ספרות שבחי ירושלים המקורות הקדומים של ספרות שבחי ירושלים בדיקה מדוקדקת של תוכן חיבוריהם של אלואסטי ואבו אלמעאלי , ראשוני מחברי שבחי ירושלים , מאפשרת לנו לגלות את המקורות העתיקים שמהם הם שאבו את מסורותיהם , שכן שניהם הקפידו , בדומה לחכמי המסורת , על ציון שרשרת המוסרים של כל מסורת ומסורת . אבו אלמעאלי אף הרחיק לכת יותר מאשר אלואסטי , בציינו במקרים רבים את מקום מסירת מסורותיו ואת זמנן , דבר המאפשר לנו לעקוב , ולו באופן חלקי , אחרי התפשטותן בעולם המוסלמי בזמנים שונים , עד המאה הי"א . 73 ראה : ואסטי , מסורת מס' 74 . 165 ראה שם , מסורת מסי 75 . 136 ראה שם , שם , בעיקר עמ' 76 . 81 ראה שם , מסורת מסי 77 . 141 ראה : ב' מזר , 'החפירות הארכיאולוגיות ליד הר הבית , ' ארץ ישראל , י ( תשל"א ; ספר שז"ר , ( עמ' ; 34-1 מ' בן דב , 'המבנים מתקופת בית אומייה ליד הר הבית , ' שם , עמ' ; 40-35 גויטיין גרבר , 'אלקדס , ' עמ' , 344-330 בעיקר החלק על המבנים מאת גרבר , עמי ; 344-339 מ' רוזן איילון , 'מקור קדום על בניית כיפת השלשלת בהר הבית , ' קתדרה , 11 ( תשל"ט , ( עמי ; 185-184 הנ"ל , 'אומנות הבניה והעיטור המוסלמיים בירושלים , ' פרקים בתולדות ירושלים בימי הביניים , בעריכת ב"ז קדר וצ' ברס , ירושלים תשל"ט , עמ' , 315-287 בעיקר עמ' . 300-288

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help