sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:294

ההבדל בין שני המושגים האלה והמוסלמים משתמשים במושג הכללי יותר nesiwi לגבי ירושלים , אף כי מזה דורות רבים הם העניקו , בניגוד להלכה , את התואר 'המקדש הירושלמי המכובד' ( אלחךם אלקךסי אלשךיף ) לאיזור הר הבית בכללותו . ירושלים נהנית מהקדושה של העבר : היא היתה המקום שאליו כיוונו ראשוני המוסלמים את פניהם בשעת התפילה , מקום שני בתי המקדש של בני ישראל ומקום עלייתו השמיימה של ישו לאחר שנצלב כביכול ( לפי התפיסה הקראנית . ( ( ב ) הפניית תשומת הלב למעמד ירושלים והיווצרות פולמוס מוסווה וגלוי בין המתנגדים לתומכים , דבר שגרם להתפשטות המסורות על ירושלים ולהפריית הספרות , שהיתה מאוחר יותר גרעין ספרות שבחי ירושלים . אלמנטים נוספים סייעו בעיצוב מעמדה של ירושלים באסלאם והפצת שבחיה . ביניהם ניתן למנות : ( א ) הימצאות קברי נביאים וצדיקים בעיר . קדושת מקומות 67 בתפיסת האסלאם נקבעת עקב הימצאות קברי נביאים וצדיקים במקום מסוים או ביקורם בו י תפילתם שם מעניקה לו קדושה . ירושלים התאימה בצורה נפלאה לדרישה זו , בעיקר לנוכח העובדה שהאסלאם מכיר לא רק בנביאי היהדות והנצרות כי אם מוסיף עליהם כהנה וכהנה . וכך , אדם הראשון הופך לנביא ( והוא קבור לפי אחת הגירסאות בירושלים , ( 68 וכן נח , שלושת האבות , דויד ושלמה ורבים אחרים . המדרשים , סיפורי התנ"ך והאגדות ( בעיקר היהודיות אך גם אלה הנוצריות ) רווחו תודות למתאסלמים מבני שתי הדתות . מסופר על מתאסלמים שערכו במקומות שונים ברחבי המדינה המוסלמית מסיבות 'סיום קריאת התורה 69 . ' גם במקרה זה קמו מתנגדים רבים לקליטת אוצרות המורשת היהודית ומתן גושפנקא מוסלמית לכל אותן מסורות ממקור יהודי , שכונו 'אסראאיליאת . ' מכל מקום , מסורות יהודיות אלה היו רוב מכריע בריכוז הקדום ביותר של מסורות בשבחה של ירושלים שהגיע לידינו , הלא הוא פירוש הקראן מאת מקאתל בן סלימאן ( ראה להלן , בנספח לפרק זה . ( כל המסורות שנוצרו סביב נושא זה הובאו במניין שבחי ירושלים והעשירו אותה . ( ב ) הסגפנים ( זהאד . ( סגפנים רבים מילאו תפקיד חשוב בהאדרת מעמדה של ירושלים באסלאם וביצירת מסורות בשבחה . הם הושפעו ללא ספק מהנזירים הנוצריים , שנהגו להתבודד בירושלים או בחלקים שונים של px ישראל . סגפנים אחדים שירתו את השלטון האמיי , שהיה לו עניין רב בפיתוח ספרות שבחי ירושלים ובהפצתה . 66 ראה : אבן חימיה , ביקור בירושלים . 67 ראה : , Badawi ( e'd . ) , Le Caire 1962 ter of Islamic Cities' , Melanges Taha Husain , A . G . E . von Griinebaum , The Sacred Charac- בעיקר עמ' . 31-25 ראה גם זמח'שרי , דף 77 א : 'אלבקאע תשרף ותפצל במקאם אלצאלחין אלאח'יאר , ולקד שרף אללה בית אלמקדס במקאם אלאנביאא ואלמדינה בהגירת רסול אללה ואצחאבה ; ' ובתרגום : 'המקומות זוכים בכבוד וביתרונות בזכות הימצאות האנשים הישרים והטובים [ בהם . [ אללה כיבד את ירושלים בהימצאות הנביאים בה וכיבד את אלמדינה בהגירת שליח אללה וחבריו אליה' ( ציטוט זה מובא מתוך התוספות של קיסטר על מאמרו שלושת המסגדים 68 . ( ראה : ואסטי , מסורות מס' 126-124 והערות המהדיר על הגירסאות השונות . 69 ראה : קיסטר , שבחי ירושלים , עמ' 0 . 71-70 ך על בעיה זו ראה : קיסטר , בנו אסראאיל , עמ' ' . 239-215 ראה : גויטיין , קדושת א"י . 72 ראה : קיסטר , שבחי ירושלים , עמ' . 71

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help