sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:293

המתקרב למעמדן , היו אנשי מדינה , וליתר דיוק אנשי המסורת במדינה . הם רצו לשמור על המעמד הייחודי שהיה לעירם , בעיקר לנוכח העובדה של צמיחת מרכזי לימוד מסורת והלכה מוסלמית במקומות שונים ברחבי האימפריה המוסלמית . בדמשק , בכופה ובכצרה החלו להקים אסכולות של לימוד מסורת , אך בשלב זה נשארה מדינה המרכז החשוב ביותר ללימודי הדת השונים . הואיל והיא איבדה זה מכבר את בכורתה בתור בירת המדינה המוסלמית , היה על חכמי הדת שלה לדאוג לביצור מעמדה הדתי כמרכז רוחני ולימודי . היה צורך גדול למנוע מהשליטים האמיים ששלטו עד שנת 750 ואשר בנו את כיפת הסלע ומסגד אלאקצא וטיפחו פולחנים שונים בירושלים , מלהעמיד עיר זו בשורה אחת עם מכה או עם מדינה כמקום קדוש . אחד האמצעים להשגת מטרה זו היה יצירת המסורות הממעטות מערכה של ירושלים , או מתעלמות ממנה , והפצתן . אמצעי נוסף , שכבר הצביע עליו החוקר העיראקי עבד אלעזיז אלדוךי , 62 התבטא בקביעת האישיות שקיבלה את כניעת ירושלים הביזאנטית לכוחות המוסלמים . דוךי סקר מקורות רבים המדברים על כיבוש העיר וקבע , בהסתמך על זהות מוסרי האינפורמאציה המצוטטים במקורות המוסלמים , שהמוסרים הסורים » טענו שהעיר נמסרה לידיו של הח'ליפה עמר בן אלח'טאב . ולעומתם , מוסרים אחרים , בעיקר של מדינה ושל כופה שבעיראק , 64 הדגישו שהעיר נפלה בידיו של אחד המצביאים של עמר ולא בידי עמר עצמו . דוךי מדגיש , שמטרת המוסרים הסורים היתה הבלטת קדושתה של ירושלים וחשיבותה באסלאם . אפשר כמובן להביט על הצד השני , היינו שהמסורות המדיניות ובמידת מה גם הכופיות , שניזונו בין השאר ממקורות מדיניים , התכוונו להפחית מערכה של העיר באסלאם . קשה לקבוע זאת בוודאות , שכן יש מקום לסברה שהמסורת המדינית וכן זו הכופית מייצגות , במקרה זה , את האינפורמאציה האותנטית שטרם שובשה ושופצה . להתנגדות חכמי המסורת להענקת מעמד מקודש לירושלים באסלאם היו שתי תוצאות חשובות הקשורות בנושא מאמר זה : ( א ) מעמד ירושלים נקבע לדורות בעיני רוב המוסלמים : המסגד שבה הוא השלישי בחשיבותו באסלאם , אך איננו מקום קדוש במשמעות המוסלמית של קדושה ( חךמה ) אלא במשמעות הפשוטה ( קךס ! ה , ( שהרי כל מסגד בכל מקום נחשב למקום קדוש . בימינו היטשטש 61 ראה מאמרו של אלעד ( לעיל , הערה 62 . ( 10 ראה : דורי , עמ' 63 . 13 כגון אבו חפץ אלךמשקי , סעיד בן עבד אלעזיז אלךמשקי , השאם בן עמאר אלךמשקי , אלהןת'ם בן עמאר אלדמשקי , אלוליד בן מסלם , כולם מדמשק , וכן אלאוזאעי איש בירות , חסן בן דא 7 איש רמלה , ואחרים . 64 כגון אבן אסחאק , הנחשב לאיש האסכולה המדינית ; סאלם בן עבד אללה , איש מדינה ( ראה ד'הבי , תד'כרה , עמ' ;( 88 אללית' בן סעד , איש מצרים ( ראה שם , עמ' , ( 225-224 וכן סןף בן עמר העראקי . 65 בזמנו התייחס החוקר הגרמני הריברט כוסה לנושא כיבוש ירושלים בידי המוסלמים , אסף מסורות רבות וניתחן . המסקנה שאליה הגיע , על סמך החומר הרב שעמד לרשותו , היא שלא עמר בן אלח'טאב הוא זה שכבש את העיר כי אם אחד ממצביאיו , עמר בן אלעאץ או מצביא אחר . אולם , לדבריו , מאחר שעמר זה איננו דמות חיובית בעיני המוסלמים ומאחר שמעמדה של העיר עלה והתבסס בעיני המוסלמים , שובשה האינפורמאציה המקורית ונאמר שהעיר נפלה בידי עמר בן אלח'טאב . ראה כוסה , קדושת ירושלים . אין במסקנותיו של כוסה משום סתירה לדברי דורי כי אם ראיית החומר מהיבט אחר . מעניין לציין שדורי ( עמ' , ( 16 בהתייחסו לכל הנושא של מסורות כיבוש ירושלים ומסורות שלושת המסגדים , ובעיקר לגירסאות המשמיטות את ירושלים , אומר שהן נובעות מהעמדה הפוליטית המתנגדת לאמיים ולא מהחשש לתחרות עם מכה או מדינה . ההוכחה שלו לכך היא שהן נמסרו בזמן שלטון האמיים , בעוד שהגירסה המדברת על שלושת המסגדים לא נתקלה עוד בהתנגדות לאחר חיסול הח'ליפות האמיית במזרח .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help