sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:292

המשמיטות את ירושלים או ממעטות בערכה מוכיחה דברים אלה . יותר ממחצית מוסרים אלה היו מחשובי חכמי מדינה או למדו מסורות מפי אנשי מדינה . להלן רשימת שמות המוסרים , הנראים כאחראים למסורות : ( א ) טאווס בן כיסאן , שמסר את הגירסה האומרת שיש לקשור את האוכפים לשני מסגדים : מסגד מכה ומסגד מדינה , נחשב לאחד מגדולי חכמי מדינה . ( ב ) ג'אבר בן עבד אללה הוא זה שמסר על מישהו שאמר למחמד ביום כיבוש מכה י : נדרתי לנסוע לירושלים אם אתה תכבוש את מכה . ענה לו הנביא : התפלל כאן [ כלומר במכה . [ הוא חזר על אמירתו שאלתו זו . הנביא חזר על תשובתו . האיש שאל בשלישית ואז ענה לו הנביא : עשה כרצונך . ג'אבר זה היה איש מדינה , או כדברי אלך'הבי , הוא היה מפתי ( פוסק ההלכה ) של מדינה " . ( ג ) אבו סעיד אלח'ךרי , שמייחסים לו מסורת זהה לזו של ג'אבר בן עבד אללה , עם הבדל אחד , והוא העדפת מדינה על פני מכה וכמובן על פני ירושלים , היה אחד מגדולי המוסרים במדינה . ( ד ) בשמו של סעיד בן אלמס _ יב קשורה המסורת המספרת , שמישהו ניגש לח'ליפה עמר בן אלח'טאב ( שלט בין השנים ( 644-634 וביקש את רשותו לנסוע לירושלים . עמר ציווה עליו להכין צ דה לדרך וכאשר הצידה היתה מוכנה , המליץ הח'ליפה בפני האיש לערוך עמרה ( עלייה ל רגל למכה שלא בעיתה ) במקום לנסוע לירושלים . סעיד בן אלמס ^ ב מתואר גם הוא כחכם ההלכה של מדינה . בשמו מובאת אף המסורת המבהירה את עיקר הסיבה של התנגדות קבוצה מחכמי הדת המוסלמים לתת רשות לעלות לרגל לירושלים . במסורת זו מסופר על כך שבהיות הח'ליפה עמר בן אלח'טאב במכלאה של גמלים שנלקחו כצדקה , עברו לידו שני אנשים . לשאלתו מניין הם באים , קיבל תשובה שהם באים מירושלים . עמר היכה אותם במקלו ואמר להם : ערכתם עלייה לרגל בדומה לעלייה לרגל לכעבה ? השניים ענו : לא , אנו באנו מאדץ זו וזו ועברנו בדרכנו בירושלים ושם התפללנו . עמר הגיב : אז כך ! והניח להם . ( ה ) מאלכ בן אנס , מייסד האסכולה המאלכית ( אחת מארבע אסכולות ההלכה האורתודוכסיות , ( שנמנע מלבקר בירושלים פן יהפוך ביקורו לסנה ( מנהג , ( הוא איש מדינה . מייסדי שלוש האסכולות האחרות לא היו אנשי מדינה . דוגמאות אלו מספיקות כדי להבין שנושאי הדגל בשתי המאות הראשונות לאסלאם של מגמת ההימנעות מהענקת מעמד מקודש לירושלים , השווה למעמדן של מכה או של מדינה או אף 55 הסתפקנו במסורות שהובאו על ידי קיסטר במאמרו המקורי ובתוספות שהוסיף עליו , מאחר שהחומר שהופיע במקורות המוסלמים בנושא זה היה ציטוט של אותן מסורות , ללא תוספות או חידושים . המאמר של קיסטר והתוספות עליו ראו אור בקובץ מאמריו : 56 Reprints , London 1980 , xiil , pp . 173-196 , 1-8 Studies in Jahiliyya and Early Islam , Variorum ראה : ד'הבי , תר'כרה , עמ' , 90 בעיקר המסורת של קיס בן סעד , איש מדינה ובנו של אחד מגדולי מנהיגי מדינה בזמן מחמד , האומר : 'מעמדו של טאוס בעינינו [ אנשי מדינה — י"ח ] היה כמעמד אבן סיךין בעיני תושבי בצרה " . ' ראה : , Supplement , pp . 230-232 M . J . Kister , 'Djabir b . 'Abd Allah ' , EP , והספרות העשירה המוזכרת שם . 58 ראה אודותיו ד'הבי , תד'כרה , עמ' 59 . 44 ראה אודותיו שם , עמ' j . Schacht , 'Malik b . Anas ' , El ' , 111 , pp . 205-209 60 . 56-54

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help