sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:291

הפולמוס על מעמד ירושלים נוכח המציאות החדשה , שנקבעו מקומות פולחן חדשים והוענקה להם הילה של קדושה , כשהם יונקים את עיקר קדושתם ממסע הלילה , אותו מאורע מופלא הקשור בירושלים , התפתח פולמוס חריף בין חכמי הדת המוסלמים על מעמדה של ירושלים . במחקר מאלף הראה מ"י קיסטר , 48 תוך דיון במסורת קדומה ותיאור גלגוליה , את שלביו של הפולמוס . מסורת זו מופיעה כבר בסוף המאה הא' להג'רה ( הד לספירה , ( וקיסטר מתאר — בהשתמשו בחומר רב , קדום ומאוחר — את גלגוליה הרבים וגירסאותיה השונות . המסורת כפי שהיא מקובלת היום וכפי שהיא מצוטטת ברוב ספרי המסורת ( חדית , ( ' אומרת : 'אין לקשור את אוכפי הגמלים [ לצורך ביקור או עלייה לרגל ] אלא לשלושה מסגדים 1 מסגד מכה , מסגד מדינה ומסגד אלאקצא . ' מטרתה המקורית של מסורת זו היתה , כפי שהוכיח קיסטר , למנוע היווצרות מקומות פולחן משניים באסלאם והכוונה בלעדית של הביקור לשלושת המוקדים הללו . אך מאחר שמעמד ירושלים כמקום קדוש באסלאם טרם התקבל פה אחד על ידי המוסלמים לפחות עד המחצית הראשונה של המאה הב' להג'רה ( הח' לספירה , ( הופיעו גירסאות של מסורת זו כשמסגר אלאקצא מושמט מהן . דוגמאות למסורות המציינות רק את מכה ומדינה ומתעלמות מירושלים , או אף כאלה האוסרות באופן גלוי ביקור בה , הובאו על ידי קיסטר ' . מן הראוי להביא כאן דוגמאות אחדות למסורות אלו : ( א ) יש לבקר בשני מסגדים : מסגד מכה ומסגד מדינה . ( ב ) חד'ןפה מסר : לו הצטמצם המרחק ביני לבין ירושלים לפרסה אחת או לשתי פרסות , לא הייתי ניגש לשם ולא הייתי רוצה לגשת [ להתפלל . [ ( ג ) אבו ך'ר [ חברו של הנביא : [ עדיף בעיני להתפלל על חולות אדומים 52 מאשר להתפלל בירושלים " . אחת הסיבות למאבק זה בין חכמי הדת המוסלמית על מעמדה של ירושלים , עוד בראשית המאה הח' לספירה , היא החשש להעניק לעיר זו קדושה שווה לזו שיש למכה או למדינה . ההתנגדות באה על רקע של מיעוט מסורות המיוחסות לנביא , והנחשבות לאותנטיות בעיני חכמי המסורת , המעלות את ירושלים לדרגה קרובה לזו של מכה ומדינה . בנוסף לכך , האמונות העממיות שרווחו בין תושבי האיזור , ושהתבססו בראש ובראשונה על המסורות היהודיות והנוצריות על ירושלים , נקלטו בקלות על ידי המוסלמים ; 54 וכן הצלחת המאמצים של השושלת האמיית , שבסיס כוחה היה סוריה רבתי , להחדיר את תודעת קדושת ירושלים בחוגי המוסלמים , בעיקר בעקבות בניית כיפת הסלע ומסגד אלאקצא . כל הדברים הללו גרמו לתגובת נגד , שמחולליה היו חכמי המסורת , בעיקר ( אך לאו דווקא ) תושבי מדינה . הם לא ראו בעין יפה התפתחות מרכז פולחן המתחרה בזה של מדינה , מה גם שאין הוא מתבסס על מסורות אסלאמיות מובהקות . בדיקת שרשרת מוסרי המסורות ( אסנאד ) 48 ראה : קיסטר , שלושת המסגדים . 49 ראה שם , עמ' 50 . 184-178 עבד אלרזאק , אלמצנף , כרך , 5 עמ' , 133 מסורת מס' 51 . 9161 תהד'יב , כרך , 4 עמ' . 361 52 זהו בין השאר אחד הכינויים של מכה . השווה אזרקי , עמ' : 20 אכמה חמרא ( גבעה אדומה . ( יו אבן אבי שיבה , כרך , 2 עמ' 54 . 374 ראה על כך מאמרו המפורט של קיסטר , בנו אסראאיל , עמ' . 239-215

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help