sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:290

אלאקצא , בעוד אחרים טענו שרק נשמתו הוסעה , או בלשון אחר , שהמסע היה כמעין חלום . 40 לימים נקשר מסע הלילה הזה בעלייתו של מחמד השמיימה ( מעראג , ( ' מקום שבו קיבל את מצוות חמש התפילות המוטלות על כל מוסלמי . ' 12 גם נושא העלייה השמיימה עורר ויכוחים רבים בקרב המוסלמים : יש שטענו שלא היה אירוע זה ולא נברא , ויש שסברו שהיה זה חלום . אחרים סברו שהעלייה השמיימה נעשתה ממכה ולא מירושלים ובכך הם ביטלו כל קשר בינה לבין מסע הלילה . למסורות על אודות מסע הלילה והעלייה השמיימה נוספו מוטיבים אגדיים ופרטים שלא היו במסורות הראשונות . לאט לאט נטוו החוטים שיצרו סיפור שלם , עם פרטי פרטים על אודות מסע הלילה : הוא החל במכה , כשתחנתו העיקרית היא מסגד אלאקצא ( שהינו גם אחד משמותיה הערביים המקובלים של ירושלים 46 ;( לאחר מכן עלה מחמד אל מעבר לרקיע השביעי , קבע את חמש התפילות שהמוסלמים חייבים בהן יום יום , חזר לירושלים ומשם שב למכה , כל זאת בלילה אחד . ככל שהזמן חלף , התוספו תחנות ביניים שבהן חנה , כביכול , מחמד , כשמטרתן היא אחת ויחידה : הענקת קדושה כלשהי למקומות אלה , שנמצאו ראויים — בעיני מחברי המסורות המאוחרים — שהנביא יבקר בהם ויתפלל בהם . כך , דרך משל , מסופר שמחמד חנה בדרכו למסגד אלאקצא במדינה , במדין , בהר סיני ( טור סינא , ( בקבר משה ( על הגבעה האדומה , ( בחברון ובבית לחם , והתפלל בכל אחת מהתחנות האלה . קבלת מסורת זו על פרטיה השונים כאותנטית על ידי מוסלמים רבים , יצרה תמריץ לאותם מאמינים לכלול את המקומות הללו במסלול עלייתם לרגל למכה . אף בשטח הר הבית עצמו הורגש צורך לקבוע בדיוק היכן קשר המלאך גבריאל את אלבראק ( הסוס האגדי שעליו רכב מחמד , ומכאן שמו של הכותל המערבי בערבית : חאאט אלבראק , ( היכן עמד הנביא והתפלל בראש הנביאים ( כיפת הנביא , ( מהיכן עלה השמיימה ( כיפת המעראג , ( ' וכדומה . קביעות אלו נעשו באמצעות מסורות מפורטות , שהיו לחלק אינטגראלי מכל חיבור המוקדש לשבחי ירושלים pxi הקודש . 40 שם , שם . בין הדוגלים במסע הרוחני נמנים עאאשה , אלמנת מחמד , מעאויה בן אבי ס ? יאן , מייסד השושלת האמיית וטברי , גדול פרשני הקראן ; ראה גם . Horovitz , 'Mi'radj ' , £ /' , Ill , pp . 505-508 B . Schrieke , isra' \ El \ II , pp . 553-554 ; J . דוגמה לדיונים מהסוג הזה ראה אבן חג'ר , פתח אלבארי , ח , עמ' . 197-196 41 רמז לאירוע זה רואים בקראן בפרשת הכוכב , נג , פסוקים א-יז , או בפרשת הקיפול , פא , פסוקים יט-כה . 42 כמעט כל המסורות המוסלמיות המספרות על כך מאוחדות . הן מוסרות שאללה הטיל על מחמד ועל המוסלמים חמישים תפילות ליום , ומשה רבינו היה זה שיעץ כל פעם למחמד לשוב ולבקש הפחתת מספר התפילות , עד שהופחתו לחמש תפילות ביום . ראה למשל ואסטי , מסורת מס' 162 והערות המהדיר שם . 43 דאד :, קשידי , עמ' . 25-23 44 ראה : טברי , תאריח , ' ב , עמ' , 308-307 מסורת המיוחסת לאנס בן מאלכ . 45 ראה : לצרוס יפה , קדושת ירושלים , עמ' , 124 שם מובאים עיקרי סיפור האסראא והמעראג . ' דוגמה לדיון במקורות הערביים על הגירסאות השונות של נושא זה ניתן לראות אצל אבן חג'ר , פתח אלבארי , ח , עמ' . 218-196 ספרות שלמה התפתחה סביב האסראא והמעראג' וחיבורים יוחדו לנושאים אלה . ראה למשל חיבורו של קשירי , וחיבורו של ע'יטי . 46 ראה : גויטיין , שמות ירושלים , עמ' ; 35-32 יאסטי , הקדמה צרפתית , עמ' . 14-13 47 על זיהוי קבר משה בסביבת יריחו או אף בדמשק ראה סדן , נבי מוסא ; סדן , קבר משה . וכן מאמרו של ע' אלעד 'הערה אודות המסורת המסלמית על קברו של משה' ( טרם פורסם . ( תודתי למר אלעד על שהעמיד לרשותי את כתב היד של מאמרו זה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help