sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:289

אפילו בתקופת ח'ליפותו של מעאויה בן אבי ספיאן , מייסד השושלת האמיית ( שלט בשנים , ( 680-660 שעשה רבות למען האדרת ירושלים וההכרה בה כמקום קדוש גם למוסלמים , אין נושא מסע הלילה מוזכר בהקשר זה . גם כשעבד אלמלכ בן מרואן בנה את כיפת הסלע , לא היה מוכר או מקובל נושא זיהוי ירושלים כמקום מסע הלילה , שאם לא כן אין ספק שהח'ליפה היה מנצלו לשם הענקת תוספת של קדושה למבנה המפואר ולמקום שבסביבתו . ניצול כזה היה צריך להתבטא בכתובות הרבות החקוקות על קירות הבניין . אך כתובות אלה אינן אלא דברי פולמוס נגד הנוצרים ונגד האלהת ישו . האזכור היחיד לפרשת מסע הלילה מצוי בתוספות חיצוניות מאוחרות , מן התקופה העות'מאנית . גויטיין סבור , ש'בזמן שהוצמד פסוק א [ של פרשת מסע הלילה ] אל הפסוקים שלאחריו , כבר נעשה , אולי בהשפעת מומר יהודי , המעבר מ"ירושלים של מעלה" אל "ירושלים של מטה , " או ליתר דיוק , צירוף שתיהן . ' אך סברה זו נעדרת ביסוס טקסטואלי , ויוצאת מתוך ההנחה שהמוסלמים האמינו — עד צירוף פסוק א לפסוקים ב-ח בפרשה זו — שיעד מסע הלילה של הנביא היה ' ירושלים של מעלה בלבד . ' אולם י' הורוביץ , שהתיזה שלו מקובלת על גויטיין , מדבר על 'מקדש שמימי' ועל 'ירושלים של מעלה . ' מכאן יש להסיק שהמוסלמים חיפשו יעד מוחשי יותר , גשמי , הנמצא בשליטתם עלי אדמות , שיתאים להיקרא אלמסג'ד אלאקצא . יעד כזה נמצא בירושלים , לאחר שכבר הוקם בה הבניין המפואר של כיפת הסלע ולאחר שנקלטו באסלאם , בין השאר בסיוע השלטון האמיי , מסורות יהודיות ונוצריות המשבחות את עיר הקודש ואת האיזור . קליטת מסורות כאלה לא היתה כרוכה עד שלב מסוים בבעיות מיוחדות , שכן הקיאן מכנה את ארץ ישראל בשם psrv המקודשת' ( אלאךץ אלמקךסה . ( מאחר שהאיזור שמסביב למסגד אלאקצא תואר כבר בקראן כאיזור 'אשר בירכנו את סביבתו' ( אלד'י באךכנא חולה 37 , ( הצמדת פסוק א ל ב-ח בפרשת מסע הלילה היתה עובדה קיימת זה יותר מחמישים שנה ; והשלטון האמיי היה מעוניין בהענקת הילה מוסלמית לאלשאם ( סוריה רבתי , ( מעוזו ומרכזו , היה זיהוי מסגד אלאקצא עם ירושלים , הקדושה ליהודים ולנוצרים , פיתרון אידיאלי : יעד גשמי למסע הלילה , בשליטת האמיים . נראה שהמאורע החשוב הזה , היינו מסע הלילה של מחמד , שהפך לאחד היסודות החשובים ביותר בקדושת ירושלים בעיני המוסלמים , התגבש ונקשר בירושלים לכל המוקדם עם התחלת בניית מסגד אלאקצא בקרבת כיפת הסלע . עד אז לא היה המושג תקראני אלמסג'ד אלאקצא מוגדר ונתן מקום להשערות השונות , ובעיקר ההשערה שדיברה על מקדש שמימי . 38 בתקופה זו , עוד בטרם קבע עבד אלמלכ או בנו אלוליד את הר הבית כיעד מוחשי למסע הלילה , רווחו השערות שונות בדבר האופן שבו בוצע מסע הלילה הזה ובאשר לתאריכו . היו שטענו כי המסע נערך שנה לפני ההגירה ; אחרים סברו שהוא נערך עוד לפני היות מחמד לנביא "; י יש שסברו כי מחמד הוסע בגופו למסגד 30 ראה : ואסטי , הקדמה , עמ' 20 ( בערבית , ( עמ' 19-18 ( בצרפתית 31 . ( ראה : גרבר , כיפת הסלע , בעיקר עמ' ; 38-37 כוסה , כיברש ירושלים . 32 ראה : לצרוס יפה , קדושת ירושלים , עמ' 33 . 121 ראה : גויטיין , היישוב בא"י , עמ' 34 . 31 שם . ! 1 ראה : ואסטי , הקדמה , עמ' 36 . 20-19 פרשת השולחן , ה , כא . 7 , פרשת מסע הלילה , יז , א . 38 מקדש כזה מוזכר בקראן בפרשת ההר , נב , ד , והוא מכונה בשם אלבית אלמעמור ( המקדש / הבית שמבקרים בו 39 . ( ראה : ראזי , ה , עמ' . 367

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help