sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:288

ענה : מסגד זה [ אלאקצא ] נמצא בשמיים , אליו הוסע הנביא בלילה . השואל הקשה : האנשים אומרים שןאלאקצא ] זה נמצא בירושלים . [ ג'עפו ] ענה : מסגד כופה טוב יותר מזה שבירושלים . הסברה שהלכה וכבשה לה תומכים , עד כי הצליחה להשכיח את קודמתה , היתה זו שטענה , שאלמסג'ד אלאקצא הוא המסגד שעל יד כיפת הסלע בהר הבית . בנייתו של מסגד זה החלה ככל הנראה בימי הח'ליפה האמיי החמישי , עבד אלמלכ בן מךואן ( שלט בין השנים . ( 705-685 דעה שונה מן המקובל השמיע גויטיין , במחקרו המסכם שפרסם באנציקלופדיה של האסלאם , ובו הוא נוטה לקבל את הדעה השוררת במקורות המוסלמיים . בדברו על פרשת מסע הלילה בקראן , שהיא למעשה המקום היחיד שבו מוזכר המושג אלמסג'ד אלאקצא , הוא אומר , שאין להטיל ספק בכך שהנביא מחמד ידע על 'עיר המקדש' ( היינו ירושלים — י"ח . ( גויטיין מוסיף , שהפסוקים ב-ח באותה פרשה נותנים להבין שחורבן הבית הראשון והשני מהווים מאורעות חשובים ביותר בתולדות בני ישראל . מה עוד , שהפסוק השביעי בפרשה זו מכנה את המקדש בשם אלמסג'ד ( המסגד , ( ולפי המסורת המוסלמית הדומינאנטית , הכוונה באלמסג'ד אלאקצא המוזכר בפתח פרשת מסע הלילה , הנקראת אף פרשת בני ישראל , למקדש בירושלים . כנגד דברים אלה , מוסיף גויטיין , הובאו הטיעונים שבזמן הנביא לא היה שום מבנה בשטח הר הבית , שהקראן מכנה את ארץ הקודש בשם אדנא אלארץ pxn ) הקרובה ביותר ) ולא אקצא ( הרחוקה ביותר , ( ושבאופן כללי , הפסוק הראשון של פרשת מסע הלילה משאיר את הרושם המקובל גם על ידי המסורת המוסלמית , שהכוונה היא לעלייה לילית לאיזה שהוא מקדש שמימי . אך מאחר שהנביא לא התעניין במיקום המדויק של מקום המקדש ובדיוק של האינפורמאציה הגיאוגראפית , אפשר להגיע למסקנה ודאית , שבתקופה שבה נקשרו יחד הפסוק הראשון בפרשת מסע הלילה והפסוקים ב-ח שבאותה פרשה , המסורת שזיהתה את אלמסג'ד אלאקצא עם מקדש ירושלים היתה מבוססת דיה . עד כאן דבריו של גויטיין . מתוך דברים אלה עולה , שבימיו של מחמד , או לכל המאוחר בתקופתו של הח'ליפה השלישי עת'מאן בן עפאן ( שלט בשנים , ( 656-644 זיהוי אלמסג'ד אלאקצא עם ירושלים היה מקובל , מאחר שעת'מאן הוא שציווה לערוך את הקראן בצורתו המקובלת גם כיום , ובימיו לכל המאוחר נקשרו בפרשה אחת הפסוקים א ו ב-ח של אותה פרשה , היינו הפסוק המדבר על מסע הלילה עם הפסוקים המדברים על בני ישראל ועל חורבן בית ראשון ובית שני . מסקנה זו אינה בהכרח המסקנה היחידה הניתנת להסקה , וזאת מסיבות שונות : ( א ) שמות הסורות לא היו כנראה חלק אינטגראלי מהקראן וחלק מהם הוכנס בשלבים מאוחרים יותר . ( ב ) סדר הפסוקים בפרשיות הקראן השונות כפי שהוא מקובל כיום נקבע בעריכה בימי עת'מאן ואין ביטחון שבמקור היו הפסוקים א ו ב-ח שבפרשה זו קשורים עניינית ביחד . 29 הקשר הטקסטואלי , שיכול להיות שנקבע בזמן עת'מאן או לפני כן , אינו מבטא בהכרח קשר ענייני . ( ג ) לו זיהו המוסלמים את ירושלים כיעד המסע הלילי וכמקום העלייה השמימה ( מעראג ( ' של מחמד , אין ספק שהיו שורדות על כך מסורות כלשהן . אך עד כמה שידוע לי , 26 על כך ראה בצורה מפורטת מאמרו של ע' אלעד הנזכר לעיל , בהערה . 10 27 גויטיין גרבר , 'אלקדס , ' עמ' . 323 סיכום של דבריו אלה של גויטיין מופיע בהשלמות שהוסיף בספרו היישוב בא"י , עמ' 28 . 31 ראה : בל , הקדמה לקראן , עמ' 29 . 59 כקשר לנושא הכרונולוגיה של פסוקי הקראן השונים , ראה.- בל , שם , פרק ז , עמ' . 120-108

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help