sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:287

הפרשנות הקדומה של הקראן התבססה למעשה על מסורות המיוחסות למחמד או לאחד מהמקורבים אליו . מסורות אלו הובאו על מנת להסביר את הרקע לפרשה זו או אחרת או לפסוק זה או אחר , ובכך לסייע בהבנת אותה פרשה או אותו פסוק בצורה טובה יותר . הצורך להסתמך על מחמד עצמו או על אחד המקורבים אליו מקורו בהתנגדות של חוגי יראי השמיים בתקופה הקדומה של האסלאם לעסוק בפרשנות הקראן . 22 עם זאת , אלה שניסו לפרש פסוקים מסוימים בקראן נעזרו אף באגדות ובחומר ממקור יהודי או נוצרי . צורה זו של פרשנות , וכן הניסיונות לפרש את הקראן על ידי שיקול הדעת , עוררו התנגדות , ויצרו את דרך הפירוש שהטביעה את חותמה במשך מאות שנים על פירושי הקיאן : הסתמכות על ידיעות הנמסרות בעל פה ממוסר הנחשב למהימן בהתאם לקריטריונים מסוימים , למוסר מהימן אחר , כשהמקור אמור להיות מחמד או אחד מחבריו הקרובים . במלים אחרות , פרשנות קדומה זו של הקראן היא למעשה אוסף של מסורות ( חדית'ים , ( המקובצות לפי הקשר שלהן לפסוק זה או אחר בקראן . הבעיות הקיימות בדרך כלל סביב ספרות המסורת ומידת מהימנותה , וההנחה שהיא משקפת את המאבקים שהתנהלו בדורות שבהם נוצרה , קיימות גם לגבי דרך פרשנות זו . י 2 בקרב חכמי הדת המוסלמים בתקופה קדומה רווחה סברה , שאלמסג'ד אלאקצא , שאליו הוסע מחמד בלילה , איננו אלא מקדש שמימי , מעין ירושלים של מעלה ביהדות . סברה זו מקובלת אף על רוב החוקרים בני תקופתנו . 24 לעומת זאת , הלך זיהוי זה ונדחק מהקבצים של פרשנות הקיאן או של תולדות חייו של מחמד , אם כי שרידיו מופיעים בספרות השיעית , שניסתה בשלב מסוים למעט מערכה של ירושלים , על מנת לפאר את העיר הקדושה לשיעים , כופה . והרי דוגמה למסורת כזו : ... אבו עבד אללה [ האמאם השיעי ג'עפר אלצאדק ] נשאל על ידי מישהו על המסגדים שיש להם שבחים . הוא ענה : מסגד מכה ומסגד הנביא [ במדינה . [ האיש שאלו : ומה עם מסגד אלאקצא ? [ ג'עפר ] 22 דוגמאות לכך ראה : גולדציהר , פרשנות הקראן , עמ' . 57-55 23 על פרשנות הקראן יש מחקרים רבים וחשובים . נציין כאן את מחקרו של גולדציהר , פרשנות הקראן , וכן H . Gaije , The Qw ' an and itsExegesis . bvm nx Translated and Edited by Alford T . Welch , m . University of California Press 1976 n 1 הדוגמאות המובאות על ידי גולדציהר להבהרת הבעייתיות של פרשנות הקראן המסתמכת על מסורות מנוגדות היא פרשת העקדה שעקד אברהם אבינו . פרשה זו מובאת בקראן , אך לא נזכר בה שמו של הבן שאמור היה להיות הקורבן . הפרשנות סיפקה את התשובה הנכספת : אלה מבין המוסלמים שסברו שיצחק הוא הוא הנעקד הסתמכו על מסורת ששרשרת מוסריה נחשבת ללא דופי , שרשרת המתחילה בעבד אללה אבן עבאס , בן דודו של מחמד , הנחשב למפרש הראשון של הקראן ( ראה אודותיו : L . Veccia Vagiieri , "Abd Allah b . . ( 'Abbas ' , £ 7 , 1 , pp . 40-41 לעומת זאת , אלה מבין המוסלמים שסברו שהנעקד היה ישמעאל , הסתמכו גם הם על מסורת ששרשרת מוסריה נחשבת ללא דופי והמתחילה גם היא באותו עבד אללה אבן עבאס . משמעות מצב זה היא שפרשנות הקראן , שהסתמכה בעיקר על מסורות , לא היתה שונה במגמותיה , כיווניה ומגמתייתה מספרות המסורת ( חדית ( ' עצמה , ושיקפה למעשה את הדעות של חכמי הדת שיצרו אותה ולא את מצב העניינים כפי שהיה בימי מחמד או בימי הח'ליפים הראשונים . לכן , גם בבואנו לבדוק את השתקפות ירושלים בפרשנות הקראן המסורתית צריכים אנו לדעת , שהחומר הוא מאוחר יחסית ואיננו מציג בהכרח את תקופת המוסרים הראשונים שבשמם הוא מועבר . ראה בל , הקדמה לקראן , עמ' isra" , E 1 > , 11 , pp . 553-554 24 . 168-167 B . Schrieke , והספרות המובאת שם . 25 ראה : קיסטר , שלושת המסגדים , עמ' . 190 היא מופיעה גם אצל מג'לסי , בחאר , כרך כב , עמ' , 90 שורה 8 מלמטה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help