sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:280

וקמים לתחייה , במובן מסוים , באותה ארץ כנען עצמה , שבה פגע לפנים עמלק בישראל ועמד לשטן בדרכו . הצו הניתן לצלבנים חוזר על דברי הצו האלוהי בספר דברים ( כה יט : ( 'תמחה את זכר עמלק מתחת השמים לא תשכח . ' דימוי ספרותי , מליצה , משל ופרשנות מדרשית מפנים את מקומם לזיהוי ממשי . דברי רימון מאגילר הם הגלויים ביותר . בעת המצור על ירושלים , כשניסו אנשי הכהונה רמי המעלה להכתיר פאטריארך , בטרם נבחר מלך , הם טענו : לא תשימו לכם מלך במקום שבו סבל האדון והוכתר . לפי שאם יאמר בלבבו : על כסא דויד אני יושב ובממלכתו אני שולט , לאמונה ולמעלותיו ומידותיו הטובות של דויד הוא מתנכר . פן תהיה בו יד אלוהים ויקצוף על המקום והעם . ועל כן קרא הנביא . כשיבוא קודש קודשים תחתם המשיחה , ושהוא בא הרי זה ברור וגלוי לכל . " נטייה זו של ךימו ן 'ל ! הד' את האירועים יוצרת לא פעם ביטויים ומצבים מוזרים , שיש בהם מן התמימות או מן הגיחוך . כזה הוא הסיפור על הבישוף של מטוךנו , ( Maturano ) שהשתלט באורח לא חוקי על כנסיית המולד בבית לחם . וכך מתואר מאורע זה ו 'כאשר כבש במרמה את כנסיית בית לחם של דויד' " . ( cum Bethleem Daviticam ecclesiam fraudulenter obtinuisset ) גורלה קזל מצודת ירושלים , היא 'מגדל דויד , ' שפר יותר . מגדל זה היה סלע מחלוקת בין רימון מסן ז'יל לבין גוטפריד מבויון , וכשהועבר המגדל לידי האחרון , תו אר כ'מבצר דויד , כלומר ראש כל הממלכה היהודית' " . ( arx David scilicet totius regni iudaici caput ) אף שביטויים אלה רווחים יותר אצל רימון מאגילר , אין הם מיוחדים לכרוניסטן הפרובאנסאלי לבדו . הם תואמים הלוך רוח ואקלים רווי ציפיות משיחיות , אשר הפרשנות המקראית לא רק מילאה בו תפקיד חדש ומיוחד , אלא אף עירבה את המציאות המקראית עם המציאות בהווה , ובהרגשתם של המחברים אף התלכדה עמה למהות אחת . משום כך קראו הצלבנים למדינתם לא רק 'ממלכת אנשי ירושלים' או 'ממלכת י רושלים , ' אלא אף ' מלכות דויד' . ( regnum David ) כמה ממלכי הצלבנים הוכתרו בבית לחם , לא רק בשל היותה מקום ' המולד , ' אלא משום שהיתה מקום הולדתם של בית דויד ושל דויד מלך ישראל . היתה זו התכונה לקראת מסע הצלב הראשון והמסע עצמו , כדרך שנתפסו על ידי הכרוניסטים , אשר עיצבו את ההשקפה המקובלת שכיבוש ירושלים , או 'שחרורה' מידי הכופרים , במסגרת מסע הצלב , הם חלק בלתי נפרד ומובן מעצמו של הפרספקטיבה הנוצרית . ואוי על פי כן , קריאה זהירה במקורות מראה , שאף בתקופת מסע הצלב הראשון , על המתח המשיח והתהפוכות שליווהו , לא Amalech gladium ' vos exerite et vibrate intrepidi praeliatores in si corde suo dice ret : sedeo super solium David et regem ubi Dominus passus et coronatus est . Quod ed . J . H . & L . L . Hill , p . 143 : 'Non deberc ibi eligere RHC . HOcc , Ill , p . 296 A ; Raymond of Aguilers , 110 clamat propheta : "Cum venerit sanctus sancto- Dominus , et loco et genti irasceretur . Propterea et virtute David . Fortassis disperdet eum regnum eius obtineo , deneger ( ver . degener ) a fide . gentibus manifestum erat ' rum cessabit unctio " , qui aiivenisse cunctis הפסוק מספר דניאל אינו מופיע בצורה זו במקורו ( ט כד : שבעים שבעים נחתך על עמך ועל עיר קדשך לכלא הפשע ולחתם חטאות ולכפר ערן ולהביא צדק עלמים ולחתם חזון ונביא ולמשח קדש קדשים , ( ובוולגטה יש לו , למעשה , משמעות שונה . כלום הומצא המשפט המצוטט לכבוד המאורע ? 1 שם , עמ' " 2 . 152 שם , עמי . 154

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help