sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:278

מנקודת מבטו של הכרוניסטן הפרובאנסאלי , ארץ הקודש היא מולדת אבות ( patria ) של הנצרות , הארץ שהובטחה לה בשבועה . האבות העבריים הם אבותיהם הקדמונים ( patres ) של עמו , ( popuius suus ) העם הנוצרי . שיר זה היה ללא ספק שיר המעלות , אולם , כדברי רימון עצמו , היו אלה במידה רבה 'מלים חדשות , ' רעיונות חדשים , אלא שהוא לא התכוון לכך . בבקשו ביטויים הולמים לתיאור שמחתו ומלים התואמות את גודל המאורע , טבע רימון למעשה , ואולי אף בלי דעת , 'מלים חדשות , ' מושגים חדשים , ובה בשעה העלה תביעות חדשות או תביעות שנשתכחו כמעט מלב . אין כוונתנו לטיעון שהנוצרים הם 'ישראל האמיתי' ( verus Israel ) או 'ישראל על פי הרוח' , ( spiritum Israel iuxta ) שכן טיעון זה היה חלק מן האמונה הנוצרית מאז היווסדה . כוונתנו לזכות ה'קניין' על ארץ הקודש בכלל ועל ירושלים בפרט , המבוססת על הכרה בכך שהנצרות היא 'ישראל האמיתי . ' משמעותה של התביעה הנוצרית למעמד של 'עם בחירה' לא היתה , ואף לא נתפרשה מעודה , כמכילה בתוכה תביעה להערכת בעלות ממשית וחומרית , ובמקרה שלפנינו בעלות מדינית , מידי הנענש ומשולל הירושה ( עם ישראל ) לידי 'היורש החוקי' החדש . אף לא שבע מאות שנים קודם לכן , בזמן שלטון ביזאנטיון הנוצרית על ארץ הקודש , לא גררה אחריה התביעה לירושת המעמד המיוחד בעולם הבריאה ובעולם המטפיסי , מעמדו של עם ישראל , דרישת זכות לבעלות פיסית ולשליטה של ממש על ארץ הקודש . אופנה ספרותית היא שעוררה מספר כה רב של כרוניסטים לתאר את מסע הצלב הראשון במונחים מקראיים . מאורעות אלה היו בעבור נוצרים רבים ( אם כי פעמים הרבה רק לאחר מעשה ) בבחינת התגשמות של מאורעות מקראיים , ( topoi ) שתמיד יוחסה להם משמעות 'טיפולוגית , ' כלומר מאורעות וגיבורים מקראיים נתפרשו — בייחוד על דרך הרמז והדרש — כרומזים לעתיד , למאורעות ולאישים של הברית החדשה . אולם פרשנות זו התמקדה לרוב ב'מושיעים' וב'מעשי הישועה . ' יתירה מזו , גיבורי התנ"ך ועלילותיו הגיעו לידי הגשמה בהתגלותו של המשיח הנוצרי . עם מסע הצלב הראשון חל , כאמור , שינוי משמעותי . גם המאורעות שקדמו למסע וגם האירועים שהתרחשו במסע עצמו , נתפרשו במילוין הממשי , ההיסטורי , של נבואות ומופתים מן הברית הישנה ומן הברית החדשה . במסגרת חדשה זו ראוי לציון שינוי בתדירות השימוש בקטעים מקראיים ובהפניה אל המקרא . לא רק ספר תהלים , שהתחבב על הדורשים והפרשנים ככל הזמנים , אלא כל ספרי הנביאים ואף הספרים ההיסטוריים של המקרא מצוטטים כאילו הם רומזים ומכוונים אל אירועי הזמן . אולפילס , ( Uiphiias ) שפעל בסוף המאה הד , ' חשש לתרגם את ספרי ההיסטוריה שבמקרא למען הברברים הגותים צמאי הדם , שכן הם לא נזקקו כלל לחומר מעורר נוסף . אלוהי מסע הצלב הראשון היה 'יהוה אלוהי צבאות . ' כמה דוגמאות תבארנה את השימוש במסגרת 'מקראית' זו שבהגות , ואת הגוון המקראי המיוחד שיוחס למאורעות בני הזמן . דוגמה בולטת ביותר הוא הנוסח הדמיוני של הנאום שנשא האפיפיור 102 יושם אל לב , שאין הכרוניסטן מתייחס כאן לירושלים כ'אם כולנו , ' דהיינו quae est mater nostra של האיגרת אל הגלתיים ד כו . לא ניתנה כאן אף אחת מן המשמעויות הרוחניות , אלא המובן המילולי או ההיסטורי בלבד . לגבי רימון , כמו לגבי גי 3 ר מנו ז'ן בן זמנו , המאורעות הם הגשמתן הממשית של הנבואות . במובן זה , כפי שהבחין פ' אלפנדךי p . ) , ( 1 'histoire des religions , [ 1929 ] , pp . 139-157 historiens de la premiere Croisade' , Revue de Aiphande ' ry , Les Citations bibiiques chez 1 es היה כאן חידוש בפרשנות המקראית . למעשה , כפי שנראה להלן , היתה זו חזרה חלקית לפרשנותן של המאות הד - ' הר .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help