sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:276

המוסלמים הם חל ק אינטגראלי של תמונת מסעי הצלב . ואם כי פה ושם נשמעים היסוסים אצל היסטוריונים , באשר לשאלה אם קבע האפיפיור אורבן השני את שחרורה של ירושלים מעול השליטה המוסלמית כמטרה סופית של מסע הצלב , הרי אין להטיל ספק במודעות של ההמונים ב'מסע צלב של האיכרים' אל ירושלים כמטרת מסעם , ואל תכליתה הסופית של דרכם : תשובה ומחילת עוונות . היו אלה אותם גייסות שטבחו את קהילות ישראל בארצות הריינוס ובעמקי הדנובה והשקו בדמם את דרך צעידתם . מודעות זו , בדבר ירושלים כתכלית המסע , פיעמה גם במחנות המאורגנים של מסע הצלב של האבירים , חודשים מספר מאוחר יותר . אין זו אלא אירוניה של ההיסטוריה , שאחד הנאומים החשובים ביותר בתולדות אירופה , נאומו של האפיפיור אורבן השני בקלרמו ן 1 ) מ 0 וות 10 כ , < נובמבר , ( 1095 שהסעיר את אירופה והשפיע על תולדותיה כמעט מאתיים שנה , לא נשתמר . רוב נוסחאותיו של הנאום שבידינו נכתבו כידי כרוניסטים שלא השתתפו בוועידת הכנסייה בקלרמון , ורק בודדים מהם השתתפו במסע הצלב . רובם ישבו בשקט ובשלווה במגזרי אירופה ובכנל 1 יותיה , ופיתחו ועיבדו את 'החומר המזרחי' , ( materia Orientaiis ) שנזדמן לידם מפי השמועה או מקטעי רשימות של אחרים . לעתים הפכו רשימות אלה לחומר בעל אקטואליות לא נלאית , להפתעתם הגמורה . מתאריו של מסע הצלב שהרעיש את אירופה נזקקו לנאומו של האפיפיור כפתיחה למסע או כפרק בראשית של האפוס הצלבני הגדול , ונאום זה יצא מתחת עטם והנה הוא תואם להפליא את מאורעות המסע . אם אף נמצאו עדויות פשוטות של הנאום , הרי הוא נראה פשטני מדי , 'כפרי , ' כדברי אחד הכרוניסטים . לכן , כדי שיהיה תואם את גדולת הזמן והמאורע , ראו צורך לעבדו . וכך הפך הנאום לקול קורא , לנבואה אומרת ה 1 ד , והאפיפיור הפך לכעין נביא , שהשקיף מפסגת מעמדו על העבר ועל העתיד . דברי הנבואה התרחבו וקושטו , כדי שיהא תוכנם תואם את המופלא שבמאורעות הזמן . אין תימה , שחיברו לנאום נוסחאות מפתיעות ולעתים אף מדהימות . כמה מהן אף הפכו את נאום האפיפיור לשיעור בפרשנות מקראית , ואחרות — למחרוזת של פסוקי מקרא שחוליותיה רופפות . בנוסחאות אחדות הפך נאום האפיפיור תחת קולמוסם של הכרוניסטים לקיצור תולדות ירושלים , המבוסס על פסוקים , מובאות וסיכומים של המקרא ושל הברית החדשה , ואף על דבריהם של יוסף בן מתתיהו , אוסביוס , הירונימוס ואחרים . ' " אולם דבר אחד משותף גם לנוסחאות הפשוטות של הנאום וגם לנוסחאותיו שהפכו חיבורים של רמז , דרש וסוד , והוא המקום שיועד בכולם לירושלים . התביעה של העולם הנוצרי לשליטה פיסית בירושלים לא היתה בעבור כותבים אלה עניין שיש בו היסוס או ספק " . ירושלים תופסת בנוסחאותיו השונות של 98 First Crusade ' , History , LV ( 1970 ) , pp . 177-188 J . Cowdrey , 'Pope Urban II's Preaching of the 97 לשיאם מגיעים הדברים אצל בלדריק , הבישוף של דול , ( Baudri de Dol ) ואצל גיבר מנוז'אן , ( de Nogent Guibert ) מחבר התיאור ה'תיאולוגי' וה'מקראי' ביותר של מסע הצלב הראשון . בחיבורו Gesta Dei , per Francos פרק כא , הוא כותב putavimus , attendcndum nunc etiam an iheroso- huic tanto quod cxpiicuimus negotio convenire quaedam exempla praebuimus scripturarum quae 'sed quoniam in huius voluminis exordio : ( 237 RHC . HOcc , iv , p . ) = ) Zachariam prophetam reperire possimus' limitanae obsidioni aliquid consonum apud 'אך משום שבתחילת ספר זה הצגנו דוגמאות מסוימות מן הכתובים , הנראות כתואמות אותו עניין שתיארנו , נשקול נא האם נוכל למצוא משהו תואם לכיבוש ירושלים בדברי זכריה הנביא . ( ' " מה שהחל כתרגיל ספרותי הפך לעתים ל'אני מאמין' פוליטי של הצלבנים . כך בתולדות מסע הצלב הגנואזי , שנכתב על ידי קפדו , ( V , pp . 62-65 Cattaro , RHC . HOcc , ) הופך סיפור בדוי בזמן מצור קיסריה לוויכוח תיאולוגי פוליטי של היריבים . האשמה

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help