sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:274

לאור הניצחון של האסלאם על ביזאנטיון , השכיל אדס 1 'לעדכן' חיבור זה כשהוא מכניס אל תוכו את השליטים הפראנקים של האימפריה ( החיבור הוקדש לגךבךגה , [ Gerberga ] אחותו של [ Ottojio'iK הקיסר לעתיד . ( עם זאת , מופיעים כאן עניינים מסוימים הקשורים בירושלים שלא היו קימים כלל במקור הקדום או שנוסחו בו בצורה אחרת . האנטיכריסט . יליד בבל וחניך בית צידא וכוךזין 'יבא לירושלים , ואת כל הנוצרים אשר לא יצליח להעביר על דתם אליו , ירדוף אותם בכל מיני פורענות , ואת מקום כסאו יקבע בבית המקדש הקדוש אשר בירושלים " . ' י אולם כאן מופיעה פיסקה חדשה : ' ואת המקדש החרב , אשר בנה שלמה לה , ' יקים מחדש , ימול עצמו וישקר שהוא בן האלוהים . ' לאדס 1 ברור , כי יורשו של הקיסר הרומי או הביזאנטי הוא אחד ממלכי הפראנקים . מלך זה יבוא לירושלים , יניח שרביטו וכתרו בהר הזיתים ובזה יבוא הקץ על האימפריה הרומית והנוצרית . תעמולת האנטיכריסט תכוון אל היהודים . לא רק שהוא מל עצמו אלא שהוא מודיע ליהודים כי הוא הוא המשיח , שהופיע לקבצם מחזורם . 'ואז יאספו אליו כל היהודים , כשהם מאמינים שקיבלו את האלוהים , אולם למעשה קיבלו את השטן 93 . ' הופעת אליהו וחיזוק הנלחמים באנטיכריסט נגמרת בהריגתם , ואז יבוא אלוהים ויהרוג את האנטיכריסט . 'והמלומדים מורים , שהאנטיכריסט יהרג באוהל בהר הזיתים , במקום זה שמכנגדו עלה אלוהים לשמיים . ' טכסט זה בעיבודיו השונים הפך לאחד החיבורים הנפוצים בימי הביניים . זמן מה לאחר מות אדסו הועתק חיבורו , סביב שנת , 1000 על ידי אחד אלבואין , שבהיותו קרוב לראשי מנזר גורצה ( בקרבת מץ , ( נטל מהם את כינויו ; מגורצה . ( Alboin de Gorze ) ארבע נוסחאות של החיבור הוקדשו לאישים שונים ובכך רבתה תפוצתם . " מגמה זו גברה במשך המאה הי"א , כאשר מלחמת האפיפיורים והקיסרות אפשרה הבלטת מעמדו של הקיסר כשליט העולם הנוצרי . י" אולם התחושה הדתית הביאה 91 Adso Dervensis , p . 24 essc mentietur ' bit et circumcidet se et filium Dei omnipotentis se Salomon Deo edificauit , in statum suum restaura- ibid . , li . 55-60 : 'Tempi um etiam destructum , quod 9 . suscipiunt diabolum ' omnes Iudei , estimantes Deum suscipere , sed ibid ., p . 27 , 1 1 . 142-146 : 'Tune confluunt ad eum 9 המהדיר מציין שנוסח זה נמצא כבר אצל epistuiam II ad Thessalonicenses , c . 2 , PL , 1 17 , col . Haymo Halberstatensis , In . 780 B זהותו של המחבר אינה ברורה , ויש המשערים שאין הכוונה לבישוף הלברשטאט מתחילת המאה הט' אלא להאימו מאוכסר . ( Auxerre ) ראה ורהלסט ( לעיל , הערה , ( 90 עמ' , 89 הערה . 197 מחבר זה מעניין אף מבחינה אחרת , בהיותו פוסח על שתי הסעיפים ביחס לשטן ולתאריך קץ הימים , כפי שהוא מצוי באיגרת השנייה של פאולוס לתיסלוניקיים ( ב ג-ד : ( 'אל יתעה אתכם איש בשום אופן כי לא יבא בטרם יהיה בראשונה המרד ונגלה איש החטאה בן האבדון ! : niprwn ;( homo peccatis , filius perditionis ) והמתרומם על כל הנקרא אל או עבודה , כי גם ישב במקדש האלוהים כאלוהים ומראה את עצמו כי אלוהים הוא . ' לפי האימו אפשר לפרש פסוקים אלה בשני אופנים , אחד מילולי ואחד אליגורי . לפי פירוש אחד , הכוונה לאנטיכריסט שיוולד בבבל משבט דן ( לפי בראשית מט טז : ( 'וכאשר יבא לירושלים , ימול עצמו ויאמר ליהודים : "אני המשיח המובטח לכם . " ואז יתאספו אליו כל היהודים , יבנו מחדש את בית המקדש , שחרב בידי הרומאים , וישב שם באמרו שהוא המשיח . ' וישנה אפשרות של פירוש אחר : 'במקדש האלוהים' — פירושו שישב בכנסייה ויראה עצמו כאילו היה אלוהים . עצם העניין הכרונולוגי של מאורעות אלה טושטש . Adso Dervensis , pp . 55-57 94 95 לקבוצה זו שייכים שני עיבודים של 'החזון . ' האחד יוחס לאלקווין , שהקדישו כביכול לקרל הגדול ; האחר , זה של בנצו בישוף אלבה , ( Benzo of Alba ) נכתב ( ב 1085 לערך ) להבלטת מקומו של הקיסר היינריך הרביעי במלחמתו נגד האפיפיורות . על הטכסט של אלקררין ראה : . ff . Adso Dervensis , pp . 105 הקטע של בנצו מאלבה כולל כמה אלמנטים חדשים . הכתרת הקיסר אמנם נערכת בירושלים , אולם

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help