sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:268

' צאו למסע הצליינות , אולם מתוך גופכם אל האלוהים , ולא מקפדוקיה לפליסטינה ' . ' ! ' אולם גרגוריוס עצמו יצא למסע צליינות לירושלים ! הוא מספר , כי ערך אותו כדי לראות את המתרחש ב'כנסייה של 7 גךב / ומכל מקום , הוא שהה רק במנזרים , ופיו לא פסק מלזמר פרקי תהלים ... רגשות אלה — נעלים ככל שהיו — לא ביטאו את התחושה הכללית המקובלת על כלל המאמינים , אך אולי נגרם מצב זה דווקא בשל רוחניותם ונשגבותם . ירושלים חיתה את שעות תפארתה הגדולות בימי יוסטיניאנוס קיסר כבת תחרות לרומא ולקונסטנטינופול , לאלכסנדריה ולאנטיוכיה , ערי הפאטריארכיה הוותיקות , תחילה כמרכז של צליינות ולבסוף כארץ המובטחת , המשמשת מרכז של פרישות ונזירות . השינויים והתמורות הפוליטיות , וכן הדת העממית , כבשו לעיר מעמד נכבד , שהיה רחוק מלשקף את הנבואה שנאמרה על הר הזיתים או את התמורה שחולל פאולוס במנהגי הדת היהודיים ובפרשנות המקרא . הכיבוש המוסלמי והמהפך הנוצרי חשיבותה של ירושלים ומעמדה המחודש בנצרות מושתתים היו , בין גורמים אחרים , גם על המסיבות הפוליטיות . אולם אלה לא התקיימו יותר משלושה דורות לאחר תקופת השיא , שאליה הגיעה ירושלים בימי יוסטיניאנוס . הקיסר הךקליוס השיב לירושלים את 'הצלב האמיתי' בשנת , 629 חמש עשרה שנים לאחר שנשבה בידי הפרסים שכבשו את ירושלים . תהלוכת הניצחון הקיסרית נכנסה העירה דרך שער הזהב , אשר מכאן ואילך עתיד היה להיות סגור ( להוציא חגיגה חד שנתית של 'עילוי הצלב " , ' ב 14 בספטמבר , ( בציפייה לביאת המשיח . עשר שנים בערך לאחר מכן , בשנת , 638 הוטל מצור על העיר והיא נפלה בידי כובשים חדשים — המוסלמים . במקביל למדרשי הגאולה היהודיים , שבהם ניכר כי היהודים ראו בכיבושי האסלאם תחילתה של תקופה חדשה ואלה עוררו ציפיות משיחיות , נדרש גם העולם הנוצרי למאורעות מסעירים אלה . האפוקאליפסה הנוצרית שנוצרה באותה תקופה לא יכלה שלא למקד את המאורעות הכבירים שעברו על המזרח , אשר נכבש בכוח לדת החדשה , אלא בירושלים , אף שההיגיון ההיסטורי , וקל וחומר המאורעות ההיסטוריים , לא הכתיבו זאת . חיבור אנונימי — ככל כתבי 'ההתגלות , ' האפוקאליפסה של פסאודו ?? תודיוס ; Methodius ) דמות היסטורית של מרטיר נוצרי מפטרה , בן המאה הד ( ' הופיע במזרח , תחילה כנראה בסורית , שפה שהיתה נפוצה עדיין במזרח התיכון , בין השנים . 680-660 חיבור זה היה למעשה כתב אתגר נגד האסלאם , ובו קריאה להתנגד לו והבעת תקווה לחזרתו של השלטון הביזאנטי . החיבור זכה לתפוצה בלתי רגילה ולתרגומים לשפות רבות , וביניהן לרומית , אם כי באיחור רב ( אחרי שפות המזרח ) — רק בתחילת המאה הח . ' חשיבותו המיוחדת היא העובדה , שכאן נוסחה לראשונה אגדת הקיסר האחרון ( שאין אנו נזקקים לה כאן , ( שתהא שלטת באפוקאליפסה הנוצרית עד המאה הי"ז ; בשנת 1683 הופצו קטעים מן החיבור הזה למגיניה הנוצריים של וינה , כדי לחזקם באמונה בזמן המצור התורכי ! adeunt Jerusolyma ' , PG , 46 , cols . 1009-1016 St . Gregorius Nyssenus , Episwla , 11 , 'De iis qui 61 , Exaitatio Cruris 62 מקורו של החג בחנוכת 'כנסיית התחייה' בזמנו של קונסטנטינוס , או 'מציאת הצלב' בזמן זה . מאוחר יותר הוא השתרבב לחגיגת החזרת הצלב על ידי הקיסר הךקליוס . י לכל העניין ראה McGinn ( לעיל , הערה , ( 35 עמ' . 70 על n , Endkaiserg 1 aube שחשיבותה עלתה מאוחר

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help