sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:267

היהודים טוענים כי שם , כנו של נח , לו הם קוראים מלכיצדק , היה הראשון אשר הקים בסוריה לאחר המבול את העיר שלם , ( Salem ) שבה התקיימה מלכותו של אותו מלכיצדק . עיר זו החזיקו מאוחר יותר היבוסים , אשר מהם נגזר השם יכוס . וכך , על ידי צירוף שני השמות , יבוס ושלם , נקראה הירושלם ומאוחר יותר כונתה בפי שלמה הירוסולימה , ( Hierosolyma ) כאילו הירוסולומונןה . ( Hierosolomonia ) צורה זו עוותה בידי המשוררים שקראו לה סולימה , ( Solyma ) ובתקופה מאוחרת יותר קראה איליוס אדריאנוס 'איליה . ' והיא ציון שפירושה בעברית : — speculatio 'מקום , מצפה — ' '' על שום שנבנתה נישאת על סביבותיה ונראית למרחוק , ואילו ירושלים תתורגם ללשוננו כ'שלמה' = ] שלווה . [ אולם לשם ציון השלום העתיד של המולדת היא נקראת ירושלם ( וזז . 1 . ^ 11 € ח ^ ז , ( 1- מכיוון שירושלם מתפרשת כ'חזון השלום' = ] יראה שלם . [ כך התיך הבישוף מסבילןה את כל הדקויות הסמליות לכלל אטימולוגיות , שהן מן הציוריות והמשעשעות שנערמו אי פעם על עיר הקודש . הפרשנויות השונות שהוזכרו לעיל היו למעשה חזרה אל המסורת האורתודוכסית . למערב לא היתה סיבה של ממש לתמוך בהן או להתנגד להן , אבל לא כך , כנראה , למזרח . כאן הותקפו ירושלים והעליות לרגל אליה בשצף קצף על ידי אב הכנסייה רב הסמכות גךגוריוס מניסה Nyssa ) שבקפדוקיה ; נפטר כשנת 349 לערך ) ? 'כאשר זימן אלוהים את המבורכים להיכנס למלכות השמיים , לא מנה את הדרך לירושלים בין המצוות אשר יוליכו לתכלית זו . ' אלוהים מצוי בכל מקום , ואם לדון על פי המתרחש בירושלים ( או בדרך , בעת העלייה לרגל אליה , ( הרי מצוי הוא יותר בקפדוקיה מאשר בירושלים . ידעתי על הלידה מן הבתולה קודם שהייתי בבית לחם , אומר גרגוריוס . האמנתי בתחיית המתים קודם שראיתי את הקבר הקדוש . הודיתי בעלייה השמימה קודם שראיתי את הר הזיתים . לכן , המיסטי משמעה של ירושלים — "חזון השלום" 59 . ' בתרגום הרומי של התנ"ך באה המלה specula כתרגום של מצפה או ציון . וכך ישעיהו כא ח : 'על מצפה אדוני אנכי עמד' ( ego sum ' 'Super specu 1 am Domini = ) duobus nominibus copulatis Iebus et Salem vocata quibus et sortita vocabulum est Iebus ; sicque Melchisedech . Hanc postea tenuerunt Iebusaei , ex urbem Salem , in qua regnum fuit eiusdem dech , primum post diluvium in Syria condidisse asserunt Sem , filium Noe , quern dicunt Melchise- Isidore of Seville , Etymologiae , XV , 1 , 5 : 'Iudaei 60 pacifica in nostro sermone transfertur ' . cf . ibid ., longe venientia contempletur . Hierusalem ( autem ) speculatio , eo quod in sublimi constructa sit , et de ( In ) Ipsa est et Sion , quae Hebraice interpretatur postmodum ab Aelio Hadriano Aelia vocitata est . corrupte a poetis Solyma nuncupata est , et lyma quasi Hierosolomonia dicta est . Haec et est Hierusalem , quae postea a Salomone Hieroso- pace Hierusalem vocatur . Nam Hierusalem " pads speculatio , nomen accepit . Pro futura vero patriae caelestium speculetur ; et idcirco Sion , id est tionis longitudine posita promissionem rerum Ecclesia Sion dicitur , eo quod ab huius peregrina- VII , I , 5-6 : 'Pro peregrinatione autem praesenti . visio" interptetarur קרוב לוודאי , שאטימולוגיה דמיונית זו של הבישוף מסביליה שאולה , לפחות בחלקה , ממסורת יהודית . השווה : מדרש כראשית רבה נו יד , תיאודור אלבק , עמ' 608-607 ( ככל הנראה , מסוף המאה הד "' : ( ' ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה' יראה" ( בראשית כב יד ) ... י שם קרא אותו שלם [ שנאמר : [ "ומלכי צדק מלך שלם" ( בראשית יד י . ( אמר הקב"ה : "אם קורא אני אתו יראה , כשם שקרא אותו אברהם , שם , ארם צדיק , מתרעם ; ואם קורא אני אותו שלם , כשם שקרא אותו שם , אברהם , אדם צדיק , מתרעם . אלא הריני קוראו כמו שקראו אותו שניהם ירושלם , יראה שלם . " באשר לשם המורכב אחרי הכיבוש היבוסי , השווה דברי ךבנוס מאורוס וולפךיד סטךבו , להלן , הערות . 77-76

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help