sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:265

כשקרן המשיחה הוצגה מאוחר יותר לא בכנסיית הקבר אלא בכנסיית הר ציון , בצוותא עם כתר הקוצים שהושם על ראשו של ישו , ועם הרומח שבו הוא נדקר על הצלב " . לקראת סוף המאה הד ( שנת 680 לערך ) הציגו לפני ארקולף ( Arculf ) במקום העקידה , הסמוך לגולגותא , שולחן לאיסוף נדבות . אך עם תיאורו של ארקולף , כפי שהועלה על ידי אד 7 ? ננוס \ אנו נכנסים כבר לתקופה חדשה . תהליך הפיכתה של ירושלים — איליה קפיטולינה — לעיר נוצרית נתקל בהתנגדות קלה בלבד , משום שהאוכלוסייה האלילית לא עוררה קשיים ממשיים , ואילו ליהודים היה אסור להתגורר בעיר מאז ימי הדרינוס קיסר . ניצור העיר הביא בעקבותיו שינוי במתכונתה ובמראה פניה . בירושלים צצו כפטריות מנזרים וכנסיות . הירונימוס מצא , כאמור , ערך פנימי חבוי בכך שירושלים היא עיר נוצרית וכן באתריה הקדושים . בעקבות העליות לרגל חל בתקופה זו תהליך 'התקדשותה' של העיר , ובדמותה החדשה כעיר קדושה נודעה בעולם הנוצרי . תמורה כללית ומהפכנית זו לא היתה לרצון הכל . נותרו רגשות של הסתייגות , ואולי אף של טינה גלויה , שמפעפעים בה הדים לגישה הפאולינית . במקום שבו הפרשנות המקראית נמצאה בלתי מספקת , כפי שהתברר בפולמוסיו של הירונימוס , השתמשו בטיעונים אחרים כדי לדחות את ההסתייגויות האורתודוכסיות . מייצגה של גישה זו היה הבישוף של אלכסנדריה , אתנסיוס ( שנפטר בשנת . ( 373 בדומה ליוחנן כריזוסטום 54 בן דורו חש אתנסיוס צורך להציג את החידוש של ירושלים נוצרית בהקשר לפולמוס האנטי יהודי ; 'אילו נשארו המוסדות בידי היהודים היה ביכולתם של היהודים להכחיש את ביאת המשיח . אולם עתה בא הכל אל קצו . מתת הנבואה , עירם הקדושה ומקדשם ניטלו מהם לעד 55 . ' מן הדברים עולה , כי שליטתה הממשית של אימפריה נוצרית כירושלים היתה בחזקת ראיה מוחלטת לאמיתותה של הדת הנוצרית . במקום אחר שב אתנסיוס והדגיש , כי השליטה המדינית על 'ציון' — מקום שבו התרחשה גאולת העולם — ועצם העובדה , שהעיר נתונה עתה בידיים נוצריות , מלמד בבירור שגם אם אין הקיסרות שולטת בירושלים של מעלה אלא בירושלים של מטה , משמש הדבר הוכחה לאמיתות הנצרות , שכן המשיח לעולם לא היה מסגיר את המקומות הקדושים בידי עובדי האלילים . 56 ברור כי ירושלים שבה והחזירה עתה לעצמה את מקומה , עם עליית מעמדה בנצרות , אשר גזרה את גורלה לדראון ארבע מאות שנים קודם לכן . בשנת 451 העניקה ועידת הכנסייה בכלקדון ( Chalcedon ) לירושלים מעמד של פאטריארכיה . אירוניה היסטורית היא זו שירושלים , עריסת הנצרות , היא האחרונה ( לאחר רומא , קושטא , אלכסנדריה ואנטיוכיה ) מבין בירות הפאטריארכיות שזכתה למעמד זה . שינוי היחס לירושלים , שהיה קשור ישירות למעמדה כעיר נוצרית , לא נתקבל , כאמור , על הכל . כמה מאבות הכנסייה הגדולים נקטו עמדה תקיפה נגד שיבתה של ירושלים , אפילו בכסות נוצרית , למעמד בכיר בפרספקטיבה הנוצרית . אמנם התנגדותם לא כוונה כלפי ירושלים לבדה , אלא שבעיר זו הם מיקדו את זעמם נגד פולחן השרידים והמקומות הקדושים בכלל , ונגד תחיית העליות לרגל , שדבקו בהן משמעויות לוואי עתיקות , בין אליליות ובין יהודיות , בפרט . קצתם ניסו למצוא פשרה , בקידושו המוסווה בקושי של מצב הקיים דה פאקטו , אולם אחרים התנגדו והפגינו עוינות גלויה . s : שם , עמי Adamnani de Locis Sanais , ed . Z . Bieler , CCSL , 53 . 84 ( 54 CLXXV , 1 . 1 . c . VI ( p . 191 ראה לעיל , עמ' , 262 והערה . 42 PG \ 28 , col . 625 idem , Quaesliones ad Anliochum Ducem , XLIV , 56 PG , 25 , col . 165 Athanasius , Oratio de lncarnalione verbi , c . 40 , 55

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help