sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:264

היכולת לשלוט בממלכה ואת הידע לבנות את המקדש . קרן המשיחה תחילתה בימי שאול ודויד ( שמואל א י א ; שם , טז א . ( שישו התייחס אל זרעו . אשר לגבעת הצליבה , הגולגותא , שבאה במקום הר המוריה , נמנה להלן מספר ניכר של מסורות , המצביעות בבירור על 'החלפתו' של בית המקדש שבהר הבית במקדשה החדש של הנצרות . ואם בעתיקות ישראל כן , על אחת כמה וכמה במסורות נוצריות . את הסצנה המפורסמת של 'הצגה במקדש , ' כלומר מרים המביאה את ישו למקדש אחרי ימי הטהרותה , חגגו כבר בימי אגריה , בתחילת המאה הד' ובימי הארכיבישוף קיךיל בסוף המאה , לא בהר הבית אלא באנסטסיס ( כנסיית התחייה . ( באמצע המאה הו' לערך היתה כבר בידי מחבר ה'בךוויאריוס , ' הוא 'התיאור הקצר של ירושלים' , ( Breviarius de Hierosoiyma ) רשימה מלאה ומעובדת היטב של מסורות יהודיות ש'הוטבלו לנצרות . ' בגבעת הגולגותא הציגו בזמנו את קרן המשיחה של דויד ושלמה , והטבעת שבה כלא שלמה המלך את אשמדאי . עניין חשוב יותר , המצביע על דרך חשיבה מיוחדת , הנו העברתם של סמלים לממשויות גשמיות : המקום שברגם בו זכריה 'בחצר בית ה' ' הוא בכנסיית התחייה ; המקום שבו נברא אדם הראשון הוא בגולגותא , ובמקום שבו נערכה הצליבה היתה גם עקידת יצחק . הבאתו של אדם הראשון לגבעת הגולגותא ( לימים זוהי הקא ? לה של אדם הראשון כבסיס סלע הגולגותא , ( בדומה להצמדתה של גולגולת אל מתחת לצלב , באיקונוגראפיה הנוצרית , נתכוונה להראות איך מחלחל דמו של 'הגואל' בסלע הסדוק ומטהר את אדם הראשון מן החטא הקדמון . עקידת יצחק היא ' פךפיגוראציה , ' כעין דימוי נבואי , המבשר את הצליבה . הצליין אנטונינוס מפיאךנצה , ( Piacenza ) בן המאה הו , ' מקשר עקידה זו עם הגשת היין והלחם בידי מלכיצדק ( בראשית יד יח ואילך , ( כמאורע המבשר את קורבן הלחם והיין הנוצרי — האוכאריסטיה " . מסיבות אלה לא היה עוד הבדל כלשהו 46 לוקאס ב כא ואילך . jtinerarium Egeriae , c . 26 47 וראה עוד : וילקינסון , מסעות ( לעיל , הערה , ( 12 עמ' , 128 המביא עוד מקורות מספר . NniAViy = ) loco , ubi crucifixus est dominus ' Abraham Ysaac , filium suum in sacrificium in ipso electro . Ubi plasmatus Adam . Ubi obtulit ibidem , unde Salomon sigillavit demones et est de quo David unctus est et Salomon . Et ; lie anulus CLXXV , p . 110 : 'Golgotha ... ubi est illud cornu , Breviarius de Hierosoiyma , ed . R . Weber , CCSL , 48 שבה אותה קרן שבה נמשחו דויד ושלמה . ואותה טבעת אשר בה חתם שלמה את השדים והיא מענבר . שם נברא אדם . שם העלה אברהם את יצחק בנו לעולה באותו מקום שבו נצלב הארון . ( ' הטבעת והשדים מתייחסים בבירור לאשמדאי ; ראה : בבלי , גיטין סח ע"א-ע"ב . המסורת על בריאת אדם הראשון מן האדמה שעליה נבנה המקדש , וכמו כן המסורות על מזבחותיהם של אדם , קין , הבל ונח במקום זה , הן יהודיות . ראה : בראשית רבה , יד ח , מהדורת תיאודור ואלבק , ירושלים , 1965 עמ' ; 132 פרקי דרבי אליעזר יב : 'חבה יתירה חבב הקב"ד , לאדם הראשון שבראו ממקום טהור וקדוש , ומאיזה מקום לקחו — ממקום בית המקדש . ' ... ראה גם : שם , לא : 'הראהו הקב"ה באצבע לאברהם ואמר לו זה הוא המזבח , הלא המזבח שהיה אדם הראשון מקריב בו מקדם , הוא המזבח שהקריבו בו קין והבל , הוא המזבח שהקריבו בו נח ובניו . ' ... 49 באנאסטסיס : ' = ) est ubi arescit sanguis ejus ' 'altare , ubi Zacharias sanctus occisus המזבח שם נרצח זכריה הקדוש ושם יבש דמו , ' דברי הימים ב כד כ-כב . < ראה לעיל , הערה . 48 50 בערך באותו זמן כתב תיאודוסיוס על גולגותא : ' = ) pedem montis ipsius , fecit Abraham altario ' quia mons petreus cst , in ipso monte , hoc est ad Abraham obtulit fillum suum holocaustum , et 'ibi שם אברהם העלה את בנו לעולה , ומשום שההר סלע הוא , הרי באותו ההר , כלומר למרגלותיו , עשה אברהם מזבחי 51 sanctae , ed . P . Geyer , CCSL , CLXXV , c . 7 , p . 177 Theodosius , De situ Terrae . ( מהדורה ביקורתית חדשה : Antonini Placentini , Milan 1977 , c . 19 , pp . 146 ( f . c . MiUni , itineranum

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help