sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:263

ירושלים הנוצרית אולם שעה שירושלים היהודית , 'עירם של היהודים' כדברי כריזוסטום , חרבה , נמצאה ירושלים הנוצרית במלוא פריחתה . במרוצת שלושה הדורות המפרידים כין אוסביוס להירתימוס , הפרק הראשון של השלטון הנוצרי בעיר , דמו הכנסיות החדשות לדגלים רבים , שהונפו לכבוד ניצחון האמונה החדשה , כדברי הירונימוס . ירושלים הנוצרית קנתה לה מקום על מפת העולם הנוצרי , למרות הפרשנות המסורתית . יתר על כן , היא אף עברה שינוי אחר , מעודן אך רב חשיבות . שינוי זה תואר כהפקעה נוצרית של כל המשמעויות שיש למקום , בלי ליטול חזקה על המקום גופו . תיאור מעין זה מדויק ללא ספק , אולם חשיבותו של התהליך מרחיקת לכת הרבה מעבר לכך . מערך שלם של מסורות יהודיות שעסקו בהר הבית נאמרו מעתה בנוגע לכנסיית הקבר ! לא היתה זו רק עקירה ממקום למקום , אלא גם עקירה של זכויות קניין , והעברת החזקה על מסורות העבר הדתי העתיקות והנערצות . העברה ממין זה , אף כי אפשר היה לקיימה עוד קודם לכן , לא היתה אפשרית למעשה עד לחידושה של העיר והקמת הכנסיות , ועד שירושלים העיר קנתה לה מקום כבוד בראייה הנוצרית . העדות הקדומה ביותר למטמו רפוזה משונה זו באה מפי אגריה ( אם זה אכן שמה של הצליינית הידועה בשם זה , ( כת זמנו של הירונימוס , שפקדה את המקומות הקדושים בין השנים . 385-381 אשה זו נקשרה באהבה למקומות הקדושים ושהתה בארץ במשך שלוש שנים בקירוב . היא ראתה את הגולגותא ואת הצלב הקדוש , שנשמר בקנאות על ידי הפאטריארך והדיאקונים מפני אדיקות יתירה של המאמינים , שאחד מהם נגס בפיו קיסם מן העץ הקדוש בעת שרכן לנשקו . היא ראתה גם את ... טבעת שלמה המלך ואת קרן המשיחה של מלכי יהודה , ומן הסתם אף שרידים אחרים מעין אלה , אלא שאין אנו יודעים את מספרם , משום שכתב היד פגום בחלקו . מדרך הטבע היינו מצפים למצוא שכיות חמדה אלה במקדש שבהר הבית . ואכן , כך האמינו הנוצרים , אלא שהם זיהו על דרך הדרש את הר המוריה עם ... גבעת הגולגותא ! אין תימה אפוא שאגרןה , שחזתה בתהלוכה הנודעת ב'יום ראשון של התמרים , ' שצעדה כביכול בעקבות ישו מהר הזיתים , מספרת כי זו פנתה לא אל הר הבית והמקדש אלא אל כנסיית התחייה . המסורות ש'הוטבלר לנצרות לא נבחרו באקראי . גם אלה שהוזכרו כבר בדברי אגריה , וגם אלה שנוספו מאוחר יותר ( וראה להלן ) תבנית חופפת להן ? כולן ניתנות להתבאר באורח טיפולוגי . טבעת מלכות שעליה חקוק השם המפורש העניקה לשלמה את הכושר לראות את העבר ואת העתיד , את 43 וילקינסון , עולי רגל ( לעיל , הערה , ( 12 עמ' . 36 44 יש מהדורות אחדות של מקור חשוב זה . אנו מצטטים מתוך : Geogra / iWca , Turnholt 1965 , c . 67 , 3 , p . 81 : 'At ubi R . Weber , CCSL , CLXXV , Itineraria et alia Itinerarium Egeriae , ed . A . Franceschini & . attendunt et anulum ... ' de quo reges unguebantur . Oscuiantur et cornu , diaconus , tenet anuium Saiominis , et comu iiiud , autem osculati fuerint crucem , pertransierinl , stat וראה עכשיו : א' לימור , ' אגריה בהר נבו , ' קתדרה , 27 ( תשמ"ג , ( עמ' 49 ואילך . ' | 5 תיאור תהלוכת 'יום ראשון של התמרים' ( יום א' שלפני הפסדוא , ( ראה : שם , פרקים . 31-30 התהלוכה יורדת מהר הזיתים : summo monte usque ad civitatem , et inde ad eo typo , quo tune Dominus deduct us est . Et de 'et sic deducetur episcopus , in = ) Anastase ... deducunt episcopum ' 'וכך מובל הבישוף באותו אופן שבו הובל גם האדון . ומפסגת ההר ועד העיר ומשם אל האנסטסיס = ] התחייה ... [ מובילים את הבישוף , ( ' שם פרק 4-3 , 31 ( עמ' . ( 77 הביטוי typus פירושו סמל , דימוי , והוא אחד מאופני הפירוש של כתבי הקודש . ראה להלן , הערה . 58

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help