sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:258

כאשר אלוהים הרעיף אהבה על שערי ציון , ' אבל עתה , כאשר הכל חרב , שונים הדברים , כמשתמע מנבואת ישו ( מתי כג לז-לח ; כז נא ) ו 'כל קדושתה של יהודה וקרבתה לאלוהים משכבר הימים הועתקו בידי השליחים אל בין הגויים . ' האם פירוש הדבר כי מאום לא נותר בציון ? להירונימוס היה זה עניין כאוב , שהניע אותו להרים קול רוגז בעת הוויכוח : 'אם מקום זה קללה רובצת עליו לאחר מסכת ייסוריו של ישו , כפי שטוענים באופן נפשע , מדוע זה חפץ פאולוס לשוב ולחגוג את חג השבועות בירושלים 24 ? ' מדוע פנה אל אלה אשר הניאוהו מזאת , באומרו ; 'מה לכם כי תבכו וחמסו את לבבי , ואני הנני נכון להיאסר וגם למות בירושלים בעבור שם ישו האדון' ( מעשי השליחים כא יג . ( הטיעון הזה לא נראה לו תקף דיו ומשכנע , וכדי לסבר את האוזן פנה הירונימוס לבדיקת העבר ולתחום הפולחן . כתימוכין לו הוא מנה חכמי כנסייה , קדושים מעונים והגמונים לא ייספרו מרוב , שבאו לירושלים במרוצת הדורות , 'בסברם שעניים הם בדת ובדעת וכי לא יטלו מלוא חופניים מידות טובות , עד אם יעבדו את המשיח באלה המקומות - \ ' נעלה מכל ספק אפוא , שאין להטיל דופי בארץ שבה התקבצו קדושים כה רבים ומצויות בה כנסיות כה רבות , שהן כדגלים לניצחון ולאמונה . היה זה כתב הגנה מרשים על ירושלים של מטה , המעוגנת בהווה , הממשית . לרוע המזל , טען , נתחלפה עיר זו , מתוך אי הבנה , בירושלים של מעלה , וכך יש אומרים , כי תחיית הקדושים , שרבים צפו בה ( אל העברים יב כב , ( אירעה בירושלים של מעלה , וזהו ענין מגוחך . מה נס הוא זה , זעק הירונימוס , אם התרחש בירושלים של מעלה ? 26 הירונימוס השתמש בלשון תקיפה בפולמוסיו , והוא הגביר את תוקפה כשהעיבו על הנושא שאלות חומריות . כך היה במקרהו של אחד , ויגילנטיוס , שזכה להכנסת אורחים בבית לחם , אולם בחוזרו לאירופה החל להשמיץ את ארץ הקודש , מקומותיה הקדושים ונוהגי הפולחן המקובלים בה . הוא כרך את פולחן שרידי הקדושים עם העלייה לרגל , ומתוך הגיונם של הדברים התנגד לכך ששיגור כספים לעניי קהילת ירושלים יחשב למעשה מצווה . כנגד זה הביא הירונימוס רשימה ארוכה של אספני שרידי קדושים ושל מעריצי הקדושים , שעל פי המוניטין שיצאו להם לא יכלו להיות מחללי הקודש . הוא הזכיר לוויגילנטיוס , כשהוא מצויד במובאה המתאימה לעניינו , שאפילו פאולוס הורה לקבץ כספים ולשלחם ירושלימה ( מעשי השליחים כד : r והרי פאולוס מעולם לא הורה כן לגבי מקום אחר . יתר על כן , הוא הצביע על כך שהיהודים ממשיכים במסורת זו עד היום הזה : אולם הוא חפץ לתיתם לעניי המקומות הקדושים , אשר למען המשיח השליכו מאחורי גוום את רכושם , ובכל מאודם הקדישו עצמם לעבודת האל ... זהו מנהג המוסיף להתקיים ביהודה , לא רק בינינו , אלא 2 שם , . dominus portas Sion ' 'dicas haec olim fuisse , quando dilexit : 3- 1 , 4 אך עתה 24 tatem per Apostolos in nationes fuisse translatam ' sacramentum Iudaeae et antiquam Dei familiari- ' tune omne — שם , faceret Pentecostem ?' voluit Paulus Hierosolymam festinare , ut ibi vox concrepat , hie detestabilis locus est , quid sibi ' si post passionem domini , ut scelerata : 2 , 8 25 שם , Putantes se minus religionis , minus : 1 , 9 patibulo coruseauerat' sent locis , in quibus primum evangelium de accepisse uirtutum , nisi in illis Christum adoras- habere scientiae , nee summam , ut dicitur manum 26 שם , rum in caelesti Hierusalem visa sunt' homines Domini res urgent is , si corpora sancto- tur , cum signum nullum esse potuerit apud plerique ridicule arbitrantur , in hoc loco intellegi- 'Nee statim Hierosolyma caelestis , ut : 6 , 7

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help