sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:256

אמת , היו קשיים בפרשנות זו . אוסביוס היה הססני . ירושלים , כפי שהיטיב לדעת , איבדה את ערכה בנצרות על פי הפרשנות הפאולינית , שהיתה בבחינת כלל יסוד לאבות הכנסייה שחיו באימפריה הפאגאנית , ובה איליה קפיטו לינה פאגאנית . אולם במסיבות החדשות היה צורך להתבונן בירושלים ובמקומה באימפריה הנוצרית במבט חדש . ירושלים חדלה להיות עיר אלילית , וחסד הקיסרות העלה את קרנה ברחבי האימפריה . המסורת היהודית המתמידה להתקיים , התלהבות ההמונים והצורך העממי לגעת בקודש , או במה שנחשב לקדוש , הפכו את העיר למוקד מקודש לצליינות , מטרתם של אלפי עולי רגל שנדדו מזרחה . אוסביוס היה עד חשוב לתמורה זו . הקיסרית הלנה ובנה , הקיסר קונסטנטינוס , אשר זה עתה נטשו את האלילות , לא גילו אף שמץ של נוחם או היסוס , בכנותם כנסיות באתרים הקדושים ליהדות . הם לא נשאו על גבם את משא הפולמוס האנטי יהודי , ואף לא את עול הפרשנות המקראית , ששינתה מצוות עשה של היהדות , בהופכה אותן לשפעת סמלים בעלי משמעויות 'פנימיות , ' ואילו את סיפורי המעשה ההיסטוריים הפכה לסיפורי מוסר השכל או לסיפורי נבואה . על אוסביוס הוטל הצורך לפשר בין המעשה לבין ההלכה . הירונימוס , שפעל שלושה דורות אחר כך , ניצב בפני שאלות דומות , ועמדתו , שתכופות לא היתה נטולת מרירות מחמת הפולמוס שהתחולל סביבה , אופיינית להתגעשות הפנימית ולמחלוקת במחנה הנוצרי . הוא עצמו העלה , במסיבות שונות , דעות מנוגדות זו לזו , אולם התוצאה לא היתה פשרה בין הדעות אלא מעין אישור לתוקף של שתי העמדות כאחד . עמדת היסוד שלו כלפי המקומות הקדושים וירושלים היא , במידת מה , פרי תפיסתו את כתבי הקודש . את עמדתו זו הוא ניסח בהקדמה שהקדיש לגבירה אוסטוכיום , ( Eustochium ) בתרגומו לספר ישעיה ; כיצד יש להבין את חזון האפוקאליפסה של יוחנן הקדוש ? אם נקבל אותו ככתבו נימצא מתייהדים ; אם נפרש אותו באופן רוחני , כפי שהוא אמנם כתוב , נמצא עצמנו כסתירה עם דעותיהם של קדמונים רבים . מבין הלאטינים ; טרטוליאנוס , ויקטוךינוס , לקטנטיוס ' מבין היוונים , אם אפסח על האחרים , אזכיר את איךניוס , בישוף העיר ליון ; אשר נגדו כתב דיוניסוס , אמן הדיבור , בישוף אלכסנדריה , חיבור מעודן , ובו שם לצחוק את סיפור ממלכת אלף השנים ואת שיקומו בזהב ובאבני חן של מקדש ירושלים עלי אדמות וכר . תשובה לכך ניתנה מפי אפולינאריס , ורבים בעקבותיו . קשיים אלה , המלווים את הירונימוס בכל תרגומיו , מתגלים בחריפות יתר , כאשר אמורים הדברים בפרקים הטעונים משמעות אסכאטולוגית , למשל בפירושו לספר יואל . ' ה ? גמדה הנקוטה בדרך כלל , בניגוד לפרשנותם ההיסטורית של היהודים , היא שנבואות הברית הישנה התגשמו כבר עם בוא המשיח , וכך כתב : mittam , Irenaei , tantum Lugduncnsis episcopi torini , Lactantii ; Graecorum , ut ceteros praeter- ionibus contraire : Latinorum , Tertulliani , Vic- disserimus , multorum veterum videbimur opin- iudaizandum est . Si spiritualiter , ut scripta est , Joannis , quam si iuxta literam accipimus , 741 : 'Et qua ratione intellegenda sit Apocalypsis rum , Series Latina ( = CCSL ) , LXXIII A , pp . 740- Comment . in Esaiam , 1 , XVIII , Corpus Christian !) - 18 Hierusalem instaurationem templi ... ' fabulam et aurcam atque gemmatam in terris elegantem scribit librum , irridens mille annorum simus Dionysius , Alexandrinae ecclesiae pontifex faciam mentionem , adversus quern vir eloquentis- . 193 ( PL , 25 , cols . 974-975 ) Comment . in Ioelem , II , CCSL , LXXVI , pp . 192- l 9 על פרשנות זו ראה : י' פראוור , 'האוטוביוגראפית של עובדיה הגר הנורמני , ' תרביץ , מה ( תשל"ו , ( עמי . 292-291

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help