sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:255

תחילת התמורה המופלגת שחלה באופיה ובמבנה של אילןה קאפיטולינה ( AeiiaCapitoiina ) הקטנד , והרדומה , שהפכה לירושלים המשגשגת . לדעת אוסביוס היתה בניית כנסיית התחייה ( 335-326 ) במצוות קונסטנטינוס , מעשה שרוח אלוהים שורה עליו . בעיניו דומה היה העניין לדבר אלוהים אל דויד ושלמה , מלכי ישראל , לבנות לו משכן . הבאסיליקה הזוהרת הפכה חיש מהר למרכזה החדש של העיר ואוסביוס חש כי הבניינים החדשים לא זו בלבד שהכריזו קבל עם ועדה על ניצחון הנצרות , ולא רק שהיו מזכרת פאר לאירוע המופלא ביותר בהיסטוריה האנושית , אלא שמשמעות מיוחדת נודעת להם אף בתוכנית האלוהית של הישועה . אלה שהעלימו וכיסו על הקבר האמינו כי יהיו מסוגלים לגנוז את האור האלוהי , אולם הצו של קונסטנטינוס , הכריז אוסביוס בתרועת ניצחון , הוציא לאור את האמת שאין לכסותה . סיפור מעשה הקבר מקביל לסיפור מעשה המושיע : כמו שהמושיע צלל למחשבים וקם לתחייה , כך אירע גם לקבר , שפרץ משכחה אל האור . לאחר תיאור הבניינים החדשים , בחן אוסביוס את השמחה שעוררו ההישגים החומריים . לדעתו הם הצביעו על ערכים נעלים ביותר ועל משמעויות עמוקות ביותר : 'על מצבת הגאולה' = ) כנסיית הקבר ) נבנתה ירושלים החדשה כנגד זו הנודעת משכבר הימים , אשר לאחר היטמאה ברצח המשיח סבלה חורבן מוחלט ושילמה מחיר עוונם של יושביה החטאים . מנגד לה הקים הקיסר לתלפיות , בעושר ובנדיבות , יד לניצחונו של המושיע על המוות . אולי זוהי אותה ירושלים מוזרה וחדשה , שעליה הכריזו הנביאים ועליה השמיעו פרקי נבואה ארוכים , ברוח הקודש , ורמזי שיר עד אין סוף . כפוי על ידי המסיבות , חייב היה אוסביוס להסביר את משמעותה של תנופת בנייה גדולה ומקודשת זו בירושלים . הקמת הבניינים המפוארים חייבה הצדקה תיאורטית בעלת משמעות תיאולוגית . לבניינים החדשים , הסביר הבישוף של קיסריה , נודעת יותר ממשמעות אחת . לא זו בלבד שהם מנציחים את זכרו של המושיע ; אלא עצם קיומם מוכיח גם את ניצחון האמונה האמיתית , ומאפשר לכל איש להיווכח בזאת במו עיניו . הניצחון אינו , כפי שאפשר היה לשער , ניצחון על הפאגאנים . הניצחון הוא על היהדות ועל היהודים , שהרי מנגד למכלול הבניינים החדשים ניצבות היו הריסות בית המקדש היהודי . ירושלים החדשה , טען אוסביוס , צופה אל פני ירושלים העתיקה . אולם 'חדש' בהקשר זה אינו שם תואר כפשוטו , שהוראתו 'מה שזה עתה נבנה , ' כניגוד ל'ישך . חבויה כאן משמעות פנימית מרחיקת לכת . 'ירושלים החדשה' — אוסביוס מהסס להגדיר זאת בוודאות , אבל ודאי שהוא נוטה להאמין בכך — היא העיר שעליה נסבה הנבואה : 'העיר הקדושה , ירושלים החדשה , יורדת מאת האלוהים מן השמיים , והיא מתוקנת ככלה המקושטת לבעלה' ( חזון יוחנן כא ב 17 . ( וכך קמה ירושלים עתיקה חדשה בנויה מחדש ונטבלת כדת וכדין , ועתה היא שבה ותובעת את מקומה תחת השמש הנוצרית , כאשר האימפריה הרומית כולה הפכה נוצרית . היא נתקוממה מחדש במסע ניצחון , כשהיא משנה פניה בחסד הנוצרי ולובשת חזות נוצרית . 15 20 , cols . 1085-1087 Eusebius , De vita Conswrnini , 1 , ill , c . 25-26 , PG , 14 שם , פרק כח , טורים ! D , UV 16 . 1089-1088 Text Society , I ( 1896 ) , pp . 6-7 Palestine Pilgrims' : , 717 Z , > . 7 1094 110 , ib p l 7 ידידי ועמיתי א' לינדר רואה מעין התפתחות בעמדתו של אי ? ביוס . ראה : LIV ( 1976 ) , esp . pp . 1030-1032 Synagoga ' , Rev . beige de philologie et d'histoire , A . Under , 'Ecclesia and

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help