sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:254

המלומדת , ' נתקיים תת זרם , שריד של מסורת קדומה , שאפשר לכנותו 'אמונה עממית , ' ולו עמדות ונוהגים של 'כנסייה עממית : ' אלה נזקקו למגעים אנושיים מוחשיים עם המקומות הקדושים " . מעמדן של ירושלים וארץ הקודש , שההשקפה החדשה על הגאולה שללה את חשיבותן , שב והתבסס , גם אם היה זה מעמד שנוי במחלוקת , שהתגנב בעתות משבר מבעד לשער האחורי של הצליינות ומבעד לסדקי הפחדים של יום הדין האחרון . הצליינות עצמה עמדה בסימן של מחלוקת עזה . העליות הנוצריות לרגל אל ירושלים החלו ללא ברכת הכנסייה . הן נערכו מאות שנים לפני ש'החיבורים על התשובה' ( Libri penitentiaies ) הקצו להן מקום כלשהו מנקודת ראות דתית , ובטרם הפכו תנאי למחילה או הקנו זכויות כפרה . צליינים בני האמונה החדשה שוטטו בארץ הקודש כשהם נעים ונדים בין אתרים מקראיים לבין מקומות שעליהם מסופר בברית החדשה . בין אמביוואלנטיות לתפנית : אוסביוס והירונימוס שני אבות כנסייה גדולים פעלו בארץ ישראל במאה הד , ' הראשון באמצעה , והשני בסופה : אוסביוס ; Eusebius ) נפטר בשנת ( 340 בקיסריה שעל חוף הים , והירו נימוס ; Hieronimus ) נפטר בשנת ( 420 בבית לחם . בגישה הנוצרית אל ירושלים לא ייצגו אבות כנסייה אלה מגמות חדשות , אלא הביעו רגשות קיימים וניסחו אותם , באופן שעתיד היה לשמש מקור השראה וסמכות לדורות הבאים . את דברי אוסביוס , אבי ההיסטוריוגראפיה הנוצרית , בנוגע ליחסה של הנצרות אל ירושלים , יש להעריך ולהבין במסגרת המהפכה של המערכת הפוליטית והדתית של זמנו . התנצרותו של הקיסר קונסטנטינוס ( Constantinus ) הגדול והעלייה לרגל של הקיסרית הלנה אמו לארץ הקודש סימנו את כמה מחברים נוצרים מודעים למצב שנתהווה ומבארים אותו כצורך חומרי של ההמונים בלבד , שאין שכבת העילית או הכמורה נזקקים לו . דוגמה מובהקת לכך הוא הקארדינאל אנרי מאלבנו ( d'Albano Henri ) בתקופת מסע הצלב השלישי . ראה : י' פראוור , תולדות ממלכת הצלבנים בארץ ישראל , ב , ירושלים תשכ"ג , עמ' . 96 בתקופה קודמת מושמע טיעון כגון זה על ידי יוחנן מדמשק ( המאה הח . abjiciunt ' , PG , 94 , col . 1353 'Oratio III adversus eos qui sacras imagines : ( ' טענה זו עוד תישמע לעתים בתקופת מסעי הצלב במאה הי"ב . מחקרים רבים עוסקים בנושא . ראה סיכום : י' פראוור , הצלבנים — דיוקנה של חברה קולוניאלית , ירושלים תשל"ו , עמ' 200 ואילך . וראה עוד : י' פראוור , תולדות ממלכת הצלבנים בארץ ישראל , א , ירושלים תשכ"ג , עמ' . 255-252 פרק שני ושם ביבליוגראפיה . 1971 ; idem , Jerusalem Pilgrims before the Crusa- 123-146 ; J . Wilkinson , Egeria ' s Travels , London Middle Ages ' , Sludia Gratiana , XIX ( 1976 ) , pp . G . Constable , 'Opposition to Pilgrimage in the . des , Jerusalem 1977 תרגומים ומחקרים אלה אינם מטפלים באופיה השנוי במחלוקת של הצליינות . על הצד הדוגמאטי ראה בנוסף לכך : K . R . Labande , ( 1958 ) , pp . 159 ff . et XIP siecles' , Cahiers de civilisation me'die ' vale , I 'Recherches sur le pelcrins dans l'Europe des XI אף כי הנושא טעון חקירה נוספת , נראה לנו כי הצליינות הנוצרית של סוף העת העתיקה היתה קשורה יותר לאתרים מקראיים מן הצליינות של אמצע ימי הביניים ואחריהם . דעה זו מביע ג' וילקינסון , והיא מוכחת ממקורות ימי הביניים הקדומים . התנ"ך נתפס למעשה כסיפור תולדות ההתגלות של הדת החדשה , ומכאן נובעת 'קליטת' המקומות המקודשים במסורת היהודית או המקומות הנזכרים בה בתיאורי הנוצרים . אף השפיעה על כך העובדה , שקרוב לאלף שמות גיאוגראפיים מצויים בתנ"ך ורק חמישים לערך בברית החדשה . ראה וילקינסון , מסעות , שם , עמ' . 15 על 'ניצורם' של יסודות יהודיים קלאסיים ראה להלן . על ימי הביניים המאוחרים ראה במאמרה של סילביה שיין , בכרך הבא של ספר זה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help