sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:253

תיאולוגית , אלא אף בסיס לניסוח קווי פעולה פוליטיים או קרובים להם של הנצרות , שעה שהנצרות הפכה מדת נסבלת לדת הרשמית של האימפריה הרומית . באוואנגליונים מסופר על המעמד המפורסם של ישו בהר הזיתים , שעה שתלמידיו מצביעים לפניו על יופיו של בית המקדש הנשקף מולם . וכך נאמר במתי ( כד א-ב ) י 'ויגשו תלמידיו להראותו את בנייני המקדש , ויען ישו ויאמר אליהם / הראיתם את כל אלה ? אמן אני אומר לכם , לא תשאר בתוכו אבן על אבן " . ' על אבני יסוד אלה בנתה הנצרות את יחסה לירושלים . יתר על כן בסיס זה הפך למקור השפעה על האמנות הנוצרית , הספרות הנוצרית והמיסטיקה הנוצרית לדורותיה " . שעה שכיוונים אלה הרחיקו את ירושלים , באופן מודע , מקיומה הריאלי , הרי שבשלושה תחומים תפסה ירושלים מקום בתודעת הנצרות : מקומה של ירושלים הארצית בתמונת העולם הנוצרי ; ירושלים כמקום עלייה לרגל , ולבסוף — ירושלים כמקום שבו תתגשם הנבואה של אחרית הימים , או ירושלים בתמונה האסכאט 1 ל 1 גית הנוצרית . הנצרות נזקקה לפרשנות מיוחדת , שלא היתה עקיבה , בניסיונותיה להתמודד עם מצב זה . בהיבט הראשון , כפי שנראה , לא הצליחה הנצרות להתוות קו עקיב ולהחזיק בו , למרות מאמציה . באשר לשני ההיבטים האחרים , שוב עולה כוחה של היהדות , שאין הנצרות נפרדת ממנה למרות הכרזותיה , והיא קולטת לתוכה , אם כי בשינוי צורה , חלקים ניכרים של מסורתה . שלושה יסודות קנו חזקה על ההשקפה הנוצרית על משמעות מאורעות העבר , ההוה והעתיד בזיקה לירושלים : 'ישראל החדשה' שברוח ; ירושלים של מעלה , היורשת את מקום ירושלים של מטה וקובעת עצמה כתכלית חייהם של המאמינים י חורבותיה של ירושלים של מטה , המהווים עדות חיה לדחיית אלוהים את היהודים . ההשקפה , כי הנוצרים ירשו את היהודים וכי הם נחלו את הברית הישנה ואת ההבטחות לעתיד מופלא בקץ הימים , לא נתפסה ( עד ערב מסעי הצלב ) כתביעה חוקית או כמקנה זכות על ארץ הקודש או על ירושלים . נהפוך הוא : בתפיסת העולם הנוצרית החדשה איבדו ארץ הקודש וירושלים את משמעותן ואת חשיבותן . המסיון הנוצרי , אשר הושתת בבירור על שיטתו של פאולוס , הרחיב את הפער בין היהדות לבין הנצרות . לו שלטה ההשקפה הפאולינית בכיפה היתה ירושלים נשכחת מלב . אולם הפרשנות החדשה לא השכילה להשכיח דרכי חשיבה על ידי הכרזתן כמיושנות , ואף לא הצליחה לגדור עצמה מעיקרי דת ומאמונות מושרשות היטב . בעמדה הנוצרית היתה סתירה פנימית . לא היה אפשר לנצרות שתכריז על עצמה כיורשת הברית הישנה ויחד עם זאת שתפסח על עניין המעמד של ירושלים על פי כתבי הקודש . ירושלים ההיסטורית היתה חלק כה מהותי של כתבי הקודש , עד שהיה מן הנמנע שתישכח מלב . " אף את מצוות העלייה לירושלים בשלוש הרגלים לא ניתן היה להשכיח , תוך הבאתה לדרגת מצווה מגוחכת של אומה מנודה כביכול . וכך , מעבר להשקפה הרשמית ומעבר לעמדה העקבית וה'הגיונית' של מה שאפשר לכנות 'הכנסייה non relinquetur hie lapis super lapidem , qui non Mat . 24 : 2 : 'Videtis haec omnia ? Amen , dico vobis , 8 . destmatur והשווה : לוקאס יט מב-מד . 9 סקירה תמציתית , אולם רחוקה מלהיות ממצה , נערכה על ידי אמילין לאמיראנד , אשר חיבר מחקר חשוב על מושג הכנסייה אצל אוגוסטינוס , ( de , L'Eglise celestedeSaintAugustin , Paris 1963 Emilien Lamiran- ) שבו נזקק גם לפרשנותו של אב כנסייה זה לירושלים . וראה מאמרו ualite ' , VIII , col . 944 . 958 'Je ' rusalem celeste ' , Diet . de spirit- ' ° ואף יותר מכך , אם נזכור את מקומם של ירושלים , עמק יהושפט והר הזיתים באסכאטולוגיה הנוצרית . אמנם אף כאן נעשו ניסיונות לפרש מקומות אלה כנעדרי משמעות גיאוגראפית , אולם ניסיונות אלה , כפי שנראה , לא נתקבלו כהלכה מחייבת בהשקפה הנוצרית .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help