sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:252

מרכזה הפולחני והמדיני של היהדות . מנקודת מבטה של קבוצה זו אין עוד משמעות לקיומה של העיר , שהיא מעשה ידי אדם . הארץ המובטחת ועיר העתיד הם אלה שאלוהים יסדם . אין למאמין בדת החדשה מולדת עלי אדמות וממילא אף אין לו עיר בירה ו הוא נוכרי נצחי ומשמעות החיים בעולם הזה היא מסע ארוך , המכוון בסוף הדרך אל מולדת שמימית ואל עיר שייסד האלוהים . עיר זו היא מטרת כל חי , והיא נקראת לחליפין הר ציון , עיר האלוהים , ירושלים שבשמיים . בזה נוצר ניתוק מוחלט בין ירושלים שבמציאות לבין ירושלים של חסידי הדת החדשה , וכאן גם אחד מקווי ההינתקות המוחלטת מן היהדות . ירושלים השמימית , שאין לה ולא כלום עם ריאליות היסטורית , היא הבסיס שהנצרות תיבנה עליו . אף נתחבר מערך שלם של הגות מוסרית ותיאולוגית לגבי משמעות החיים והמוות , ולגבי אורח חיים המביא לישועה והמוביל לאותה עיר הקיימת כבר בשמיים , במולדתם של אלה הרואים את עצמם אזרחים בה עלי אדמות . ירושלים שמימית זו מתוארת בפרק כ"א בחזון יוחנן , המתאר את ירושלים יורדת מלמעלה . פרשנותו של פרק זה השפיעה השפעה מכרעת על האמנות הנוצרית במשך אלף וחמש מאות שנה ומעלה . פסוקים אלה מילאו תפקיד חשוב ביותר כבסיס תיאולוגי להתייחסות הנצרות לירושלים בימי הביניים . הקטע המפורסם ביותר בהקשר זה לקוח מאיגרת פאולוס אל הגלתיים . איגרת זו משתלבת ומתפרשת מתוך ראייתו הכוללת של פאולוס את מהות אמונתו כ'שליח אל הגויים . ' האיגרת אל הגלתיים , שכונתה בתואר 'מגנה כךטה' של החופש הנוצרי , היא ההצהרה של השחרור מעול המצוות והכרזת עקרון הישועה על ידי האמונה בלבד . זהו 'החופש הנוצרי' מול 'השעבוד היהודי' לתורה ולמצוות , התורה והמצוות לא נועדו מלכתחילה אלא כמורה הוראה זמני , עד בואו של המושיע הנוצרי , ועם התגלותו בטל תוקפה . הניגוד שבין הגישה היהודית לבין הגישה הנוצרית מובלט בייחוד בפרק ד : כי כתוב שני בנים היו לאברהם , האחד מן האמה והשני מן החופשייה , ובן האמה נולד לפי הבשר ובן החופשייה על פי ההבטחה . והדברים הם משל , כי אלו הן שתי הבריתות : האחת מהר סיני היולדת לעבדות והיא הגר , כי סיני הוא הר בערב והוא כנגד ירושלים הקיימת עתה , כי בעבדות היא עם בניה . אולם אותה ירושלים שהיא למעלה , היא חופשייה והיא אמנו ( אל הגלתיים ד כב-כו . ( כאמור , היה בהכרזה זו ניתוק מוחלט מן היהדות וממצוותיה . יחד עם זאת , פסוקים אלה , שנאמרו ביחס לירושלים , הם אבן דרך בתולדות הפרשנות הנוצרית , בשמשם בסיס ודוגמה לנצרות המלומדת החדשה . אם קבעו איגרות פאולוס וחזון יוחנן מסגרת תיאולוגית להתייחסות אל ירושלים , הרי המסופר בשני האוואנגליונים הסינופטיים , של לוקאס ( יט מב-מד ) ושל מתי , היה בסיס לא רק להגות . de coelo a Deo ' mihi civitatem sanctam Ierusalem descendentem spiritu in montem magnum et altum et ostendit Apocalpsis B . Ioannis , 21 : 10 : 'Et sustulit me in 5 בהמשך מסופר על העיר בעלת שנים עשר השערים , ובמרכזה , במקום ההיכל , השה . unum de libera ; sed qui de ancilla secundum Abraham duos fillos habuit unum de ancilla et Ad Galatas : 4 : 22-26 : 'Scriptum est enim quoniam 6 Sina enim mons est in Arabia , qui coniunctus est monte Sina in servitutem generans , quae est Agar . Haecenim sunt duo testamenta , unum quidem in repromissionem , quae sunt per allegoriam dicta . carnem natus est , qui autem de libera per quae est mater nostra' ilia autem quae sursum est Ierusalem libera est , ei , quae nunc est ierusalem et servit cum fiiiis suis ; 7 ראה להלן , הערה . 58

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help