sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:250

והוכחה לאמיתות , שאומצו על ידי הדת החדשה . בפרק זה לא נעסוק בשלוש מאות השנים הראשונות של הנצרות ובמקורותיהם הספרותיים והתיאולוגיים , שכבר נידונו בנפרד . אולם אין מנוס מלהתייחס לכמה מקורות שבכתבי הקודש הנוצריים , מתקופת לידתה של הנצרות , לפי שעליהם הושתתו נדבכי ההתייחסות הנוצרית לירושלים בתקופה הביזאנטית ובתקופת השלטון הערבי בארץ ישראל . התייחסותה של הנצרות לירושלים התפתחה במישורים ובכיוונים שונים . אחדים מהם נתנתקו בתקופה קדומה למדי מכל זיקה לירושלים הארצית , והשתקעו בנצרות כדת ובתרבות האירופית נוצרית כעניין שבהגות ותיאולוגיה טראנס ^ נךנטית במישור קוסמולוגי ומוסרי , ללא מגע עם ירושלים ההיסטורית . כיוונים אלה ניתנים לסיווג תחת הכותרות ו ירושלים של מעלה כמטרת הגאולה הנוצרית , ירושלים בפולחן הנוצרי וירושלים באמנות הנוצרית . במשך הדורות התרחקו תחומים אלה מירושלים עד כדי כך , שמן העיר שבהרי יהודה לא נותר אלא השם בלבד , כשהוא עמוס משמעויות אלגוריות מפליאות ומופלגות . ברם , התמונה לא תהא שלימה אם לא נצביע לפחות על קיומם , הואיל והורתם בירושלים . לטענת הנצרות הקדומה , זו של הברית החדשה וזו של אבות הכנסייה הראשונים , נקבע יחסה לירושלים על פי נביאי ישראל , ועל פי הספרים הגנוזים , שלא הוכנסו לכתבי הקודש של עם ישראל , אולם קודשו בקאנון כתבי הקודש הנוצריים . אולם מקרא לחוד ופירוש לחוד , והנצרות יצרה דרכי פרשנות משלה ונתנה לדברי נביאי ישראל משמעויות החורגות מעבר להקשריהם ההיסטוריים , הזמניים והריאליים . יתר על כן , התנ"ך בהשקפה הנוצרית הוא הקדמה לברית החדשה , וכך נתפרשו הקשרים בין השניים בצורה שהוציאה את נבואת ישראל ממסגרתה והעמידה אותה כהוכחה לאמיתות שהדת החדשה דגלה בהן . הנצרות הקדומה ראתה בעיר ירושלים ובבית המקדש את לב לבה של היהדות , את בבת עינו של הפולחן היהודי ואת הפולחן 'לפי התורה' , ( sub lege ) שהנצרות רצתה לשרשו ולבסס במקומו את הפולחן 'לפי החסד' . ( sub gratia ) הדת החדשה , שהפכה לדת מיסיונרית אגרסיבית בעולם היהודי ובעולם ההלניסטי רומי , עשתה מאמץ מודע כדי לבטל את מרכזיות ירושלים ובית המקדש , תוך שהיא מדברת לפעמים בלשון אחת בפנייתה לעולם היהודי ונוקטת לשון אחרת בפנותה לתרבויות שחסרו כל קשר וזיקה לעולמות אלה . אבני מסד של ההגות הנוצרית איגרות פאולוס ופרקי חזון יוחנן הנם שלבי בראשית בהתגבשות עמדה נוצרית כלפי ירושלים . המסיבות המיוחדות שנכתבו בהן קטעים אלד , של הברית החדשה נעלמו במשך הזמן מן התודעה ההיסטורית , ולדורות נשארו פסוקים וקטעים שזכו למעמד סאקראלי , בדומה למעמד הנבואה בישראל . במקביל הנציחו בעלי הבשורה שבברית החדשה מספר מאורעות העוסקים בעיר הקודש , ואלה קיבלו מעמד של נבואה , בהיותם קשורים בדברי ישו על עתידה של ירושלים . הדברים שנאמרו על ירושלים והמקדש במעמד הר הזיתים לא רק שנתפרשו כנבואה , אלא שמאורעות ומעשים נעשו כתוצאה מהם , כדי להגשים את הנבואה ובכך להוכיח את אמיתותה . איגרת פאולוס אל העברים הנה החיבור החשוב והמפורט ביותר , המנסח את יחסה של הדת החדשה למעמדה של ירושלים . אם אמנם נכונה הסברה , וזו דעה רווחת , שמחבר האיגרת כתב אותה בעבור קהילת היהודים הנוצרים בארץ ישראל , כדי לחזקם באמונתם החדשה וכדי שלא ישובו

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help