sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:246

אז יחדש הבורא בנין מקדשו כמו שאמר כי בנה ה' ציון נראה בכבודו והגזרות וההיכלות כאשר פרש יחזקאל ... ובאבנים היקרות כמו שבאר ישעיהו : ושמתי כדכד שמשותיך ... אז יראה אור השכינה זורח על כית המקדש עד שיהיו המאורים נגדו כהים " . מאל ף השינוי בדברי רס"ג לעומת המצוי בחזיונות האפוקאליפטיים . לעומתו , נכון היה רב האי גאון להביא בדבריו מסורת זו בסתם , בשם 'יש אומרים , ' ואף לנסות ולמצוא לה סימוכין במקרא.- ואחר שהמתים והחיים נקבצו תגלה לנו צורת הבית ותקנתו , כמראה אשר ראה יחזקאל בן בחי הכהן הנביא במקומה . ויש אומרים מן השמים תרד על מקומה שנאמר : ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו . גם המוטיב השני , ירידת ירושלים של מעלה , השאיר רושם גדול יותר במשנתו המשיחית של רב האי , אף שהוא לא קיבלו כפשוטו : ובעתים ההם בהגלות המקדש וירושלים ירד שכינה מן השמים ויתיצב כעמוד האש מן הארץ ועד הרקיע ... וכל מי שמבקש לבוא לירושלים רואה ממדינתו את עמוד האש ההוא , הולך לאורו עד שהוא מגיע לירושלים ... באותה שעה רואין את השמים ואת הארץ כאלו נתחדשו וכאלו שמים וארץ של שעבוד עברו וחלפו , והובאו השמים וארץ חדשים תחתיהם ... ואף רואים ירושלים וישראל כאלו הם חדשים וכאלו ישראל וירושלים של שעבוד חלפו ועברו וכמו הובאו אחרים תחתיהם של ששון ושמחה שנאמר : כי הנני בורא את ירושלים גילה ועמה משוש . כיצד נסביר את השפעתם של חזיונות אפוקאליפטיים אלה על היהודים כימי הביניים , ובחלקם אף על בעלי הלכה מובהקים ? מסתברת דעתו של י' דן : כוחו של ספר זרובבל נבע מן העובדה , שבמשך ימי הביניים כולם , במשך אלף השנים , התקיימו החזיון המשיחי מצד אחד והמחשבה התיאולוגית היוצרת מצד אחר ללא מגע מהותי והדוק ביניהם . התנועות המשיחיות שצצו מפעם לפעם לא היו תנועות תיאולוגיות , והזרמים התיאולוגיים לא היו זרמים משיחיים . משום כך יכול היה הציור של ספר זרובבל להתקבל בגיבוש המסורת התלמודית וכחזיון קדום ואמיתי , המפורש יותר מהחזיון שבספר דניאל , ולפרנס את הלבבות . בוודאי תרמו לכך גם הירידה ההדרגתית במעמדם המדיני , החברתי והביטחוני של היהודים . בארצות האסלאם החלה ירידה זו כבר במאה הח \ ' והיא נתנה את אותותיה גם בריבוין היחסי של תנועות משיחיות יהודיות . תהליך דומה התרחש בארצות אירופה הנוצרית החל מן המאה הי"א , וביתר תוקף . בגלגולו של מוטיב זה ובנסיבות ההיסטוריות שהביאו לקבלתו או לדחייתו . לענייננו כאן חשובה במיוחד ההשוואה אל הלבטים בדבר היחס האמביוואלנטי אליו על ידי הוגי דעות ותיאולוגים נוצריים . ראה -.פראוור , שם , במיוחד עמ' , 187-181 וראה גם להלן , כפרק העשירי . 39 אמונות ודעות , עמ' 40 . 137 אוצר הגאונים לסוכה , עמ' . 74 ' שם , עמי . 75 במשפטים שלא צוטטו מקטע זה הובאו כתובים מן המקרא כאסמכתא לאותם חזיונות . עיקרי הדברים מקורם בדבריו של רס"ג . 42 דן , אגדת המשיח , עמ' . 45 י ראה במאמרי : 'יחסו של הח'ליפה אל מאמון אל היהודים , ' ציון , מד ( תשל"ט ; ספר זכרון לי' בער , ( עמ' , 110-94 ובספרות הנזכרת שם בהערות . 3-1

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help