sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:244

שמבהיקות מסוף העולם ועד סופו . ' כך כרך יחדיו את שני המוטיבים הללו , שאחד מהם מצוי בספר זרובכל ( הורדת המקדש של מעלה ) והאחר מצוי בספר אליהו ( הורדת ירושלים של מעלה . ( המחבר מזכיר את קבלת ה'ביעה' ( שבועת האמונים ) על ידי מעאויה והכתרתו כח'ליפה בירושלים , מעשה שהיתה בו סמליות מרובה . ירושלים נתפסת כתחליף למכה הקדושה שהיתה בידי מתחריו , אנשי הח'ליפה עלי . אף שהיה זה בעיקרו מעשה פוליטי ולא דתי , ייתכן שהוא השפיע על הגיגיו של אותו חוזה . בתפילת ר' שמעון בן יוחאי מתוארת פגיעת הצלבנים במוסלמים וביהודים תושבי ירושלים . הכותב מאשים את הצלבנים בהריגת תינוקות יהודיים באכזריות ובשחיטתם לכבודו של ישו , והוא מקביל את מעשי הצלבנים לגזירותיו של פרעה , שציווה להשליך את ילדי היהודים ליאור . בעקבות זאת אף כלל בתיאור הגאולה בירושלים באחרית הימים עשר מכות , שבמהלכן יופיעו אותות שונים בשמיים . זו ההוספה היחידה על המוטיבים הקדומים אשר תוארו לעיל , שמקורם בספר זרובבל או בספר אליהו . מבין ספרי המדרש שנשתמרו בהם חזיונות והדים של מקורות אפוקאליפטיים אלה יש לציין במיוחד את מדרש ויושע , פרקי דר' אליעזר , לקח טוב ובראשית רבתי . אך אין בהם חידושים באשר למקומה של ירושלים בתהליך הגאולה " . חזיון הגאולה במשנתם של רב סעדיה ורב האי מעניין במיוחד יחסם של שני בעלי הלכה מובהקים , רב סעדיה גאון ורב האי גאון , אל חזיונות אפוקאליפטיים אלה . שניהם הושפעו מהם כמידה רכה ביותר וקיבלו את עיקרי ההתרחשויות כפי שהן מתוארות בחזיונות אלה , אך הם השתדלו ליתן להן צביון וגוון שונים במעט ולתלותם בבירור בכתובי המקרא . אצל שניהם ניכרת ההתלבטות בין קבלת מסורות אלה כציור עלילתי שלם ורצוף , כפי שהן מצויות בספרות האפוקאליפטית , לבין הרצון למצוא להן תימוכין במסורות ההלכתיות מדרשיות המקובלות . ככל הנראה , הצמדתן לכתוכי המקרא שלב אחרי שלב באה לפתור בעיה זו . ניתן להניח , כי רב סעדיה גאון עשה כן גם משום מלחמתו העיקשת בקראים . ברורה השפעת דבריו של רס"ג על אלה של רב האי . י-י א ' ילינל 1 | בית המדרש , ג , מהדורת צילום ירושלים תשכ"ז , עמ' . 80 יי המקורות הובאו ונידונו בצירוף מבואות על ידי י' אבן שמואל , מדרשי גאולה , עמ' 90 ואילך , וראה הרשימה הביבליוגראפית שם , עמ' . 176 , 169 , 100 , 94 ראה גם צונץ אלבק , הדרשות , עמ' ; 140-134 ח' אלבק , מדרש בראשית רבתי , ירושלים תשכ"ז , מבוא , עמ' 1 ואילך . ממקור זה , של ר' משה הדרשן , נטל ךימונדוס מרטיני ( Raimundus Martini ) רעיון זה של ' מקרש של מעלה , ' שהביא בספרו . Pugio Fidei ראה אלבק שם , עמ' . 9 34 , דברי רס"ג נתפרסמו בספרו אמונות ודעות , 'המאמר השמיני בגאולה האחרונה , ' עמ' 129 ואילך . מאמר זה התחבב על קהל הקוראים והשפיע עליהם , ועל כך תעיד העובדה , שהוא נדפס מספר פעמים כחיבור בפני עצמו . תשובת רב האי נדפסה לראשונה בטעם זקנים לד' אליעזר אשכנזי . פרנקפורט תרט"ו , עמ' , 61-59 ולאחר מכן נתגלתה במקורות נוספים ( ולעתים בשינויי נוסח , ( וביניהם ספר ערוגת הבשם לר' אברהם כר' עזריאל ( מהדורת א '' א אורבך , א , ירושלים תרצ"ט , עמ' , ( 263-256 ראה אבן שמואל , מדרשי גאולה , עמ' . 134 ב"מ לוין הביא תשובה זו באוצר הגאונים למסכת סוכה , ירושלים תרצ"ד , חלק התשובות , עמ' . 75-72 ייחוסה לרב האי במקורות שונים , שבחלקם אינם תלויים זה בזה , כפי שעולה משינויי הנוסח שביניהם , מסייע לקבלת זיהויו של רב האי כבעל התשובה ( אף

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help