sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:243

מעלילה רצופה , אך מקומה של ירושלים בתיאור זה קטן לאין ערוך . בכך מצויה עדות נוספת להנחתנו , כי המקום שיוחד לירושלים בספרות האפוקאליפטית גדול מזה שניתן לה במקורות ספרותיים יהודיים אחרים , בני אותה תקופה או אלה הסמוכות לה . אך גורלם של חזיונות אפוקאליפטיים אלה , כפי שצוירו בספר זרובבל ובספר אליהו — המקביל לו בזמן חיבורו — 28 שונה היה מגורל חזיונותיהם של בעלי אפוקאליפסה קדומים , שפעלו בזמן הבית ולאחריו ( אשר השפעתם היתה מצומצמת בחוגים מסוימים בלבד . ( אלה נתקבלו לא רק על ידי חווים אחרים , שפעלו בתקופה מאוחרת יותר , אלא גם על ידי חכמים מובהקים ! בעלי מדרש , בעלי הלכה ופייטנים , ובתוכם כמה מן החשובים שבגאוני בבל . כך הפכו חזיונות אלה לנחלת אמונתו , מאווייו וכיסופיו של כלל בית ישראל בתקופה הנידונה ואף לאחריה . ירושלים בספרות האפוקאלי & טית המאוחרת הספרות האפוקאליפטית המאוחרת יותר לא היתה חזרה בעלמא , וביצירות האפוקאליפטיות המאוחרות נכללו הרחבות ספרותיות שונות , שניזונו בעיקר מההתרחשויות ההיסטוריות בזמנם של המחברים , ומן הרקע החברתי והתרבותי של תקופתם . אך ביחס למקומה של ירושלים — נושא דיוננו כאן — בספרות זו , אין בחיבורים האחרים חידוש של ממש . בכמה מהן , בעיקר אלה שנכתבו מחוץ לארץ ישראל , אף נצטמצם מקומה במידה ניכרת . בין החזיונות האפוקאליפטיים שינקו מספר זרובבל או מספר אליהו יש למנות במיוחד את -.נסתרות דר' שמעון בן יוחאי , שנתחבר ככל הנראה בראשית כיבושי האסלאם או במאה הח , ' והגיע לידינו כשהוא מורכב מרבדים שונים ; מעשה דניאל , שנכתב כנראה בפרס במאה הט "; ' י ותפילת ר' שמעון בן יוחאי , שנתחבר במוצאי שלטונם של הצלבנים בארץ " . ברבדיו הקדומים של נסתרות דר' שמעון בן יוחאי , מושפע החוזה במידה רבה מניצחונותיהם של המוסלמים על 'בני אדום , ' דהיינו הביזאנטים . אך דווקא כיבושה של ירושלים בידי המוסלמים , והרשות שהם נתנו ליהודים לשוב אליה ולשכון ליד 'פרצות ההיכל , ' הם שנתפסו על ידו כראשיתה של הגאולה וכמבשרת אותה . האכזבה מייחסם של המוסלמים אל היהודים וממעשיהם בארץ לא אחרה לבוא , ומצאה את ביטויה ברבדים המאוחרים של יצירה אפוקאליפטית זו . תיאור הופעתם של שני המשיחים בירושלים והישועה שבאה לאחר מכן , מושפעים בבירור מספר זרוכבל . למרות שתיאורו של בעל נסתרות דר' שמעון בן יוחאי קצר יותר ותמציתי , הוא האריך בתיאור המקדש היורד ממרומים מעבר למצוי בספר זרובבל , ואף הוסיף עליו את תיאורה של העיר עצמה , היורדת אף היא מן השמיים : 'ותרד ירושלם בנויה ומשכללת מן השמים , שיש בה שבעים ושתים מרגליות , לד-לז , מהדורת ר' מאיר איש שלום , וינה תר"מ , דפים קנח ע"א-קסד ע"א . השוואה זו מאלפת . אך בירורה חורג ממסגרת דיוננו כאן . 28 הרקע ההיסטורי העולה מן הפרטים שבחיבור זה הולם את ימי מלחמת פרס וביזאנטיון בארץ ישראל , בראשית המאה הד . ראה דיונו של י' אבן שמואל בחיבור זה בספרו מדרשי גאולה , עמ' 31 ואילך . ן מדרשי גאולה , עמי 162 ואילך , ובביבליוגראפיה הנזכרת שם , עמ' . 176-175 ° י שם , עמ' 200 ואילך , ובספרות הביבליוגראפית הנזכרת שם , עמ' . 208-207 , ראה אודותיו שם , עמ' 254 ואילך ; בי לואיס ( לעיל , הערה ;( 1 אורבך , מדרש גאולה , ובספרות הביבליוגראפית המובאת בהערות של מחקרים אלה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help