sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:242

בספרות האפוקאליפטית לירושלים בלבד . ראיית ירושלים כמטרופולין לכל העולם ולא רק לבית ישראל חוזרת אף היא במקורות שונים בספרות חז"ל , והושפעה הרבה מחזון אחרית הימים של ישעיהו . תפיסה זו שונה במהותה מראיית ירושלים כ'מטרופוליס' בספרות היהודית ההלניסטית . קשורה במוטיב זה ומשלימה אותו האמונה , כי המשיח מבית דויד איננו גואל לאומי בלבד , אלא בעקבות פעולתו בירושלים תיכרת ממלכת הרשע בעולם כולו ותתגלה במקומה מלכות ה . ' אף אמונה זו יסודה במקרא ופורשה ונדרשה במקורות קדומים שונים . חשיבות מיוחדת יש לייחס לתיאור בית המקדש של מעלה , היורד ממרומים בהוד ושגב אל מקום המקדש הקודם . קיומה של 'ירושלים של מעלה' נזכר כבר על ידי האמורא ר' יוחנן , אך אין הוא מצוי בספרים החיצוניים שנתחברו בזמן הבית , ולא במגילות מדבר יהודה . קיומו של 'בית מקדש של מעלה' מצוי אף הוא בספרות חז"ל , אך לא נזכר שם עניין הורדתו למטה . עם זאת , נראה כי מוטיב זה נלקח מן הספרות האפוקאליפטית הקדומה , שהרי הוא נזכר בפירוט בפרק כ"א של חזון יוחנן , שהוא בחלקו הגדול עיבוד של אפוקאליפסה יהודית . 24 לדעת אפטוביצר נדחק רעיון זה ממקורות יהודיים קדומים בשל קבלתו על ידי הנוצרים . לעומתו סובר אורבך , כי הגורם שהביא לדחייתו הוא יציאה נגד אנשי אקסטאזה מיסטית בחברה היהודית גופה , שדבקו ברעיון זה . החורבן הרבה את חזיתותיהם האפוקאליפטיים של אנשים אלה והגדיל את כוח השפעתם בקרב היהודים . בין כה ובין כה , רעיון זה , שזכה לתיאור מפורט כל כך בספר זרובבל , אינו חדש , וככל הנראה מקורו בספרות האפוקאליפטית היהודית הקדומה . כללו של דבר , מבחינה ספרותית יש משום חידוש באיסוף מוטיבים אלה הקשורים במקומה של ירושלים בתהליך הגאולה . הם היו מפוזרים במקורות שונים ( ובחלקם אף נזכרו ברמיזה בלבד , ( וגובשו לכלל יצירה עלילתית שלימה ורצופה . אך מבחינה אידיאית אין הדבר כן . 2 ' 1 העובדה שירושלים עומדת במרכזו של תיאור אפוקאליפטי זה ובאלה שינקו ממנו , ומבחינות שונות היא ממלאת את מקומה של ארץ ישראל כולה בתיאורי הגאולה , היא החשובה לנושא דיוננו וראויה להדגשה מיוחדת . השוואה לתיאורי המשיח בפסיקתא רבתי , חיבור המקביל לתקופת הפריחה של הספרות האפוקאליפטית הנידונה כאן על ידינו , אשר שאב את עיקרי דבריו ממקורות מדרשיים קדומים , 27 מגדילה את משקלה של קביעה זו . גם בפסיקתא רבתי מצוי תיאור אפוקאליפטי , המורכב 21 ראה : י"א זליגמן , 'ירושלים במחשבת היהדות ההלניסטית , ' יהודה וירושלים , ירושלים תשי"ז , עמ' ; 208-192 א' כשר , 'ירושלים כ"מטרופוליס" בתודעתו הלאומית של פילון , ' קתדרה , 11 ( תשל"ט , ( עמ' 22 . 56-45 ראה : אורבך , חז"ל , עמ' 23 . 599-597 ראה : אפטוביצר , בית המקדש , עמ' ; 272-271 אורבך , ירושלים של מטה , עמ' . 159 24 אפטוביצר , בית המקדש , עמ' ' 272-270 אורבך , ירושלים של מטה , עמ' r 165-164 פראוור , ירושלים בתפיסת הנצרות , עמ' . 47 ספרות מקפת על כך מובאת בהערות של מחקרים אלה . 2 ראה במראי המקומות שצוינו בהערה הקודמת . עניין חשוב זה איננו שייך לנושא דיוננו כאן . 'י 2 למעט קווים עיקריים בתיאור דמותם של אךמילוס ושל חפציבה . לדעת י' דן ? 'בתיאור דמותה של חפצי בה מפתח ומגבש המחבר יסודות המצויים בספרות הקדומה , אך הוא גם מוסיף יסוד חדש לתמונה המשיחית , יסוד שאינו ידוע ביהדות קודם לכן אלא ברמזי פסוקים מקראיים , שהכנסיה הנוצרית עשתה בהם שימוש רב לתיאורה של אם המשיח ... קשה לפקפק שהכללת דמות זו היא תוצאת ההשפעה של האווירה הנוצרית ופולחן אם המשיח בנצרות , אלא שבעל ספר זרובבל הרחיק לכת וכלל גם את הדמות המנוגדת לה — אמו של השטן' > דן , אגדת המשיח , עמ' . ( 39 2 ראה צונץ אלבק , הדרשות . עמ' 81 ואילך . הדרשות על המשיח והגאולה מצויות בפסיקתא רבתי , פרשות

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help