sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:240

( ה ) ניצחון אךמילוס על ירושלים ושלטונו בה כהתחלה , ואולי אף כגורם מסייע , להשתלטותו , השתלטות עולם הרשע , על העולם כולו . 0 ) קיבוץ כל גלויות ישראל אל ירושלים , כולל המתים אשר יקומו לתחייה , והתייחסות בני ישראל למשפחותיהם . ( ז ) חידוש עבודת הקורבנות בירושלים . מוטיב זה מודגש הן בממלכה הארעית של משיח בן יוסף והן בממלכת הנצח של משיח בן דויד מבית יהודה . ( ח ) הורדת בית מקדש בנוי ומוכן מן השמיים אל ירושלים . בית מקדש זה עתיד להיות גדול בהיקפו משני הראשונים , עד שההיכל יהיה בנוי על 'חמשה ראשי הרים . ' ( ט ) מקום מרכזי נתייחד לו להר הזיתים בתהליך הגאולה , הן כמקום התקבצות הגלויות והן כמקום התגלות השכינה לעיני כל הבריאה . ( י ) גידול רב היקף וממדים של גבולות ירושלים , והגנתה על ידי חומות אש . תהליך גאולה זה איננו מותנה בתשובה שיעשו בני ישראל . מהו זמנו של חזיון אפוקאליפטי זה , איזה רקע היסטורי הולידו ומה הם מקורות יניקתו ? קשה לקבוע מסמרות בכל אלה , בעיקר מכיוון שלא נשתמר בידינו הנוסח המקורי של חזון זרובבל , ואין יכולת בידינו לקבוע בבירור אלו מן היסודות המצויים בגירסה הנוכחית היו גם בנוסחו המקורי . עם זאת , כמה מוטיבים מרכזיים של חזיון זה שולבו כבר בפיוט 'אותו היום , ' כפי שנתפרסם לאחרונה , בנוסח שלם יותר . מכאן , שאכן רשאים אנו להניח במידה רבה של ביטחון , שעיקרו של אותו תיאור אפוקאליפטי הוא מסוף התקופה הביזאנטית , וכי באותם ימים או בסמוך להם , בראשית הכיבוש המוסלמי , גובש חזיון זה לכלל יצירה ספרותית . חיבור זה ואחרים הדומים לו עברו ניסוחים ועריבות , כדי להתאימם לאירועים מאוחרים יותר . הדגש שהושם , כאמור , על ההתרחשויות בירושלים , אף הוא מסייע להוכחת עיקרי הדברים שבחזיון אפוקאליפטי זה . הם מתאימים להתרחשויות בירושלים בעת כיבושה על ידי הפרסים ולמלחמותיהם עליה עם הביזאנטים , כאמור לעיל , ואולי גם לכיבושה כעבור זמן קצר על ידי המוסלמים . מבין המוטיבים הנזכרים במפורש או נרמזים בפיוט 'אותו היום , ' ראוי להדגיש במיוחד את המקום המרכזי שתופס בניין בית המקדש , גודלו והתרחבותו : ויבנה בית עולמים ויכונננו עד מרומים ארכו שלש מאות לעולמים ורחבו ארבע מאות תמימים ו [ משער התי ] כון ע [ ד ] אבטינס אלפים אמה [ שלימי ] ם . 12 בהשפעת חזונו של ישעיהו על אחרית הימים . השווה מדרש שוחר טוב , מזמור לו ; 'אמר ר' פנחס בשם ר' ראובן : עתיד הקב"ה להביא סיני ותבור וכרמל , וליתן ירושלים עליהם בראשם , שנאמר נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים' ( מהדורת ש' בובר , וילנא תרנ"א , עמ' קכו . ( ראה שם בהערותיו של כובר , וכן מדרשי גאולה , עמ' , 85 בהערות . ז על ידי י' יהלום , 'על תוקפן של יצירות ספרות כמקור לבירור שאלות היסטוריות' קתדרה , 11 ( תשל '' ט , ( עמ' . 133-130 ראה גם דבריו שם , בעמ' , 129-128 על טיבו של פיוט זה ועל זמנו . ' 4 שם , עמי . 133

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help