sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:238

ותיאור עלילתי שלם ורצוף . אלה מצויים כבר בשרידים הספרותיים הראשונים של המקורות האפוקאליפטיים שהגיעו אלינו , והם חוזרים ונשנים גם ביצירות המאוחרות של ספרות זו . מקומה של ירושלים בספר זרובבל חשיבות יתירה נודעת לחזיון הגאולה , שהושם בפיו של זרובבל בן שאלתיאל , אשר עמד בראש הגולים ששבו מבבל לציון . תיאור זה הפך במידה רבה למעין סטךאוטיפ , וככל הנראה היתה השפעתו על החזיונות האפוקאליפטיים רבה ביותר . ספר קטן זה נדפס במהדורות שונות ונשתמר בכתבי יד רבים באופן יחסי . כין כתבי היד ישנם הבדלים שונים , חלקם בעלי חשיבות , בשל עיבודים שונים שנעשו בחיבור כדי 'לעדכנו' בהתאם למציאות בזמנם של הכותבים . * עיבודים אלה מלמדים על ההתעניינות הרבה בחזיונות המשיחיים שבספר זה במשך כל תקופת ימי הביניים . על אף ניסיונותיהם של חוקרים שונים לשחזר את הנוסח המקורי של חיבור זה ועל אף היכולת לגלות קיצורים והוספות מאוחרים שנעשו בו , נותרה עדיין שאלת מהימנות הנוסח של חזיון זרובבל קשה ביותר להכרעה , ואין לה פיתרון במקורות שהגיעו אלינו . עם זאת , אין הבדלים של ממש בגרעין הסיפורי של אותו חזיון , בדבר 'קץ הישועה , ' אשר יקרה את עם ישראל ב'אחרית הימים , ' תוך הדגשת מקומה של ירושלים בתוכו . משיח בן דויד , אשר שמו מנחם בן עמיאל , נולד בעת חורבן הבית הראשון , כאשר עלה גבוכדנצר על ירושלים , והוא נשמר ונצפן כל העת , עד בוא הישועה 'לסוף תשע מאות ותשעים שנה . ' לפני בואו של משיח בן דויד יעמוד משיח מבית יוסף , נחמיה בן חושיאל ו 'ויעמוד בירושלים ויקבוץ כל ישראל אליו בקבוץ [ כקבוץ ] איש אנשי ביתו ויקריבו בני ישראל קרבן לה' ויערב לו ויתיחסו בני ישראל למשפחותיהם . ' לאחר חמש שנות שלטונו יעלה עליו מלך פרס למלחמה , 'ויהיה צרה גדולה בישראל . ' בדרך נס יכו חיילי צבא פרס איש את רעהו . אז יעלה למלחמה על ירושלים אךמילוס בן השטן , ועמו עשרה מלכים . הם יכו את נחמיה בן חושיאל ושישה עשר צדיקים עמו , ויגלו את ישראל למדבר . אז תעמוד חפצי בה , אמו של מנחם בן עמיאל , בשער המזרחי , דהיינו השער הפונה אל הר הזיתים , 'ושם לא יבא אותו רשע לקיים מה שכ' ויתר העם לא יכרת מן העיר . ' בני ישראל הנותרים יוגלו למדבר יהודה , 'ויהיה צרה בישראל שלא היתה כמותה בישראל וינוסו בצריחים ובהרים ובמערות ולא יוכלו לסתר מפניו . ' אןמילוס יעלה ויכבוש את העולם כולו , 'ויכעיס את ה' במעשיו הרעים . ' * 5 ראה מה שכתב בינתיים ע' פליישר ( הערה , 1 לעיל ) על עריכתו של ספר זרוכבל . 6 על פי המהדורה הראשונה , חבור המעשיות והמדרשות , ק ושטא רע"ט . על הספרות הכיבליוגרא פית שציין אבן שמואל , שם , עמ' 67 ואילך , יש להוסיף את ש"א וורטהיימר , בתי מדרשות , מהדורה חדשה , ירושלים תשי"ג , עמ' תצ"ז ואילך . על מוצאו של השם נחלקו הדעות , והשערות שונות הוצעו לו . לדעת רוב החוקרים מקורו a , Romu 1 us אשר לפי האגדה בנה את רומי יחד עם אחיו רמוס . ( Remus ) אחרים ראו בו את השפעת שמו של הקיסר הביזאנטי הךקליוס . ראה י' קלוזנר , 'ארמילוס הרשע , ' האנציקלופדיה העברית ( התש"ך , ( עמ' , 957-954 ובספרות המקיפה המובאת שם ; דן , אגדת המשיח , עמ' . 43-40 על פי הנוסח שפרסם י' לוי מתוך ספר הזכרונות לירחמאל , כתב יד בודליאנה . de Zorobabel ' , /? £ / . LXVIII ( 1914 ) . p . 136 'L'Apocalypse : 2797 ברורה השפעת נבואת זכריה ( יד ב ) על ראשיתו של התיאור ( השווה גם שופטים ו ב ; שמואל א יג . 0

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help