sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:237

קאטאסטרופאלייס , סבל ורדיפות , נמנו במשנה האפוקאליפטית כחלק מאותם אותות המבשרים את הגאולה האחרונה . בראשית המאה הד כבשו הפרסים את ירושלים מידי הביזאנטים . יחסם של הפרסים אל יהודי ירושלים היה טוב בזמן הכיבוש , אך הוא הורע במהרה . כעבור זמן קצר חזרו הביזאנטים וכבשו את העיר . כעקבות ניצחונם גזר מצביאם , הקיסר הךקליוס גזירות קשות על יהודי ארץ ישראל בכלל ועל יהודי ירושלים בפרט . שנים מעטות לאחר מכן החלה הפלישה המוסלמית לארץ ישראל , והארץ נכבשה על ידם . תוך זמן קצר יחסית חברו יחדיו זעזועים פוליטיים גדולים וסבל קשה ליהודי הארץ ובמיוחד ליהודי ירושלים . הניתן היה לצפות לאירועים גדולים ומהירים מאלה כמבשרי הגאולה ? כאמור , לקראת סופה של התקופה נוספה על אותות אלה העובדה , שבוודאי הטביעה חותם עמוק והתרגשות משיחית בלב היהודים , הן אלה שבארצות האסלאם והן אלה שבארצות אירופה הנוצרית : ארץ ישראל , ובמיוחד ירושלים , הפכו יעד למלחמת קודש בין נצרות לבין אסלאם , בשם האמונה באל אחד . אפילו פשיטות המונגולים בראשית המאה הי"ג חידשו את הציפיות המשיחיות . אם לשפוט לפי שרידי הספרות האפוקאליפטית שהגיעו אלינו מן המאות הז - ' הי"ב , יש למנות בה ארבע תקופות פריחה עיקריות , שניזונו והתפתחו מן ההתרחשויות שנזכרו לעיל : ( א ) מוצאי השלטון הביזאנטי בארץ ישראל וראשית הכיבוש הערבי ., במחצית הראשונה של המאה הד . ( ב ) סוף ימי בית אמיה ( אמצע המאה הח . ( ' ( ג ) תקופת ירידתו של בית עבאס ( אמצע המאה הי . ( ' ( ד ) התקופה הצלבנית ( במיוחד המחצית השנייה של המאה הי"ב . ( מבין היצירות האפוקאליפטיות שנכתבו בתקופה הראשונה יש למנות במיוחד את ספר זרובבל , וכנראה גם את ספר אליהו ; בשנייה — את נסתרות דר' שמעון בן יוחאי ואת עתידות דר' שמעון בן יוחאי ו בשלישית — את מעשה דניאל ואת חזון דניאל ברביעית — את תפילת ר' שמעון בן יוחאי . בחזיונות אפוקאליפטיים אלה הוקדש מקום נכבד לירושלים . תיאור ההתרחשויות שיהיו בעיר במהלך המאורעות העתידיים ניזון בעיקרו משלושה מקורות : מן התיאורים המקראיים , מן המצוי בספרות התלמוד והמדרש וממסורות אפוקאליפטיות שונות , אשר בחלקן הועברו , ככל הנראה , בעל פה . בחזיונות המאוחרים אף ניכרת זיקה אל הספרות האפוקאליפטית הנוצרית והמוסלמית . כל התיאורים האפוקאליפטיים , ובכללם תיאור ירושלים , עומדים בסימנן של ההתרחשויות הפוליטיות של אותם ימים , שהרי אחד מקווי האופי הבולטים של החוזה האפוקאליפטי הוא ראיית ימיו שלו כימי התגשמות חזון הגאולה , ומכאן מגמתו לחפש את כל האותות מבשרי הגאולה כאירועים שבימיו ובסמוך להם . הבדל בולט אחד קיים בין התיאורים בשלושת המקורות הנזכרים לבין הספרות האפוקאליפטית הנידונה כאן על ידינו . בעוד שבמקרא ובספרות חז"ל ההתייחסות אל הגאולה היא כוללת ולעתים אף סתומה , הרי שבספרות האפוקאליפטית ניתן לה לבוש ציורי ברור 4 ראה במיוחד המקורות התנאיים והאמוראיים שהובאו בכבלי , סנהדרין צז ע"א . 5 מקורות אלה הובאו על ידי י' אבן שמואל , מדרשי גאולה , בציון מהדורות קודמות וספרות מחקרית . ראה גם הספרות שצוינה לעיל , הערה . 1

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help