sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:233

את תיאור ההרס והשוד בירושלים כלל המחבר בשירו , מתוך ביטחון שמפלתו של אתסיז בשערי קאהיר באה לו כגמול על הדברים שעולל ליהודי ירושלים . השיר פותח בשאלה ריטורית , כפי שמצוי בתפארת הפתיחה הערבית : הראית נפלאות אל אשר עשה וגם התמים וגם הציל לבית עלי נאות קדר התמים . בבית השישי אף נזכר שמו של הח'ליפה הפאטמי המנצח . שמו משתלב כביכול היטב בחרוז ובמשקל : אלמסתנצר באללה מעד הו אבא תמים ( בית ( 6 אחרי הזכרת שמו של הח'ליפה , בניו ועבדיו וכינוייהם , בא תורו של 'קצין צבאות , ' הוא אמיר אל ג'יוש בדר אלג'מאלי , שהציל את הח'ליפות מהתפוררות . לאחר פירוט שבחיו עובר המשורר לברכות לו , לשמשיו ולעבדיו . וכאן מגיע סוף סוף תורו של העומד בראש היועצים , הוא המהולל היהודי , שמשוררנו קורא לו 'זקן ההוד . ' לו הקדיש המשורר את השיר המורכב הזה , את הקצידה . אחרי הזכרת שמו עובר המחבר לדברי שבח ותודה לאל , אשר 'השיש בני אל חי' ( בית ( 27 בהשמידו את האויב . אבל כל זה לא קרה לפני שעשה העם רוב צדקה והתפלל הרבה . המשורר הכוהן מדגיש עם זאת , שהעם נענה אף בלא שהגיש מנחה וקורבן , קטורת וסמים במקדש . עתה פותח שלמה בן יוסף בתיאור הכחדתו של האויב , 'עם זר מתאכזר , ' שהאל פיתה אותו לצאת למלחמה . הלוחמים חבשו כובעים שחורים ואדומים והיו מצוידים בקשתות ובכידונים . הם הקימו מהומה גדולה וצעקו כמו פילים . בשורותיהם נלחמו בני אומות שונות ומשונות : ארמנים , ערבים , אדומים , יוונים , אשכנזים , ריפתים ותוגרמים . לדברי משוררנו , היתה הסיבה העיקרית למפלתם , שהאל זכר להם את אשר עוללו לאנשי ירושלים : אעזר הצרו להם שתי שנים שני פעמים . ( 62 ) ואמנם ידועות לנו שתי פשיטות של אתסיז התרכמאני , שהיה מלווה בשבטי בדוים נודדים , על ירושלים . הפשיטה הראשונה , בשנת , 1071 היתה למטרות שוד בלבד . לאחר יציאת הפושטים צפונה שבו הפאטמים , בפיקודו של בדר אלג'מאלי , והשתלטו על השטח שנפגע . אבל מקץ שנתיים , בשנת , 1073 חזר אתסיז לירושלים , הפעם מתוך כוונה להפוך אותה לבסיס במאבק על השליטה בסוריה . הביטוי הפורמאלי לשלטונו הפעם היה קריאת הדו'טבה ( דרשת היום השישי מעל דוכני המטיפים במסגדים , ( בשמם של העבאסים והסולטן הסלג'וקי , ולא בשמו של מ ? תנצר הפאטמי . ייתכן שמחבר השיר שלנו היה עד ראייה למאורעות בירושלים , ואפשר שבעטיים של המאורעות הללו אף נאלץ לעזוב אותה לצמיתות . מכל מקום , הוא זכה לנקמה המתוקה בשבתו בקאהיר , מקץ ארבע שנים , כשהובסו התרכמאנים בידי הפאטמים בשנת . 1076 תיאורו , המתמשך על פני עשרים ושישה בתים , ( 88-63 ) גדוש בפרטים . חלק גדול ממנו מוקדש למעשי ההרס , הביזה והשוד שאירעו מחוץ לחומות ירושלים , אשר ככל הנראה היו מכשול בעל משמעות בשביל השבטים הנודדים . ביטוי לתסכולם נתנו האויבים בהריסתה של הסביבה החקלאית . הם שרפו גדישים , קיצצו עצים ורמסו כרמים , ואף על הקברים לא חסו . את אלה ניתצו והחריבו , בחללם את עצמות המתים . באבני

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help