sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:227

זרע חם . ( שירי פותח בתיאור רווי דם של עיוורים , הנעים בחוצות העיר כשהם מגואלים בדם נשים הרות וילדים . אבן אביתור פונה אל הציבור לבכות עמו על אנשים אלה , וכך בכל מחרוזת ומחרוזת פותח המשורר דרך קבע בצורת הציווי : 'בכר . אחר העיוורים הוא עובר לתיאור נשים חסודות , שנתעברו בנירתן לזרע חם . בהמשך נזכרים ילדים רכים , אשר נאלצו לבצע עבודות קשות כחוטבי עצים ושואבי מים , כל זאת כשהם יחפים ורומסים קוצים . במרכז השיר , אחר ההקדמה והתיאורים הנוראים , דומה שהמשורר הרגיש מגיע סוף סוף אל סיפור המאורעות שעברו עליו עצמו . גם כאן הוא מדבר בגוף שלישי , ומבקש לשתף אותנו בצערו על איש שלא נוסה בעבודת כפיים , אשר נאלץ לשאת משאות כבדים לקול קריאות הלעג של האויב . בכו ; על איש אשר . ?/ - : עשה T ? . : עבודת - - זר T ולא : . נוסה T ? . ויאמרו לו סבול גם שא ולא יוכל שאת משא חלוקות הדעות באשר לזמנה של קינת אביתור . ח' שירמן רואה בה תגובה לגזירותיו של השליט הפאטמי חאכם , שהחלו בשנת . 1012 לדעתו של ש"ד גויטיין אי אפשר שלפנינו תיאור של גזירה שהקיפה את כל ממלכתו של שליט מצרים , שכן התיאור מתרכז p ^^ ישראל בלבד . לפיכך הוא סבור , שבקינה מתוארת התפרצות מקומית של פראים , כמו זו שבאה על px ישראל בשנת 1024 ובשנה שלאחריה , כאשר פלשו לארץ גדודי בדוים בהנהגת האחים בני ג'ראח ופרעו בתושביה . מלבד העובדה שתאריך זה מאחר מאוד את שנת מותו של אבן אביתור , עלינו לזכור עוד , שאין לנו לבקש בשיר תיאור אובייקטיבי מקיף ושלם , מה גם שעיקר יופיו נמדד על פי ההתבטאות האישית של משורר נרגש . אם אמנם נראה את השיר באספקלריה זו , נוכל לייחסו בוודאי גם לגזירותיו של חאכם , שציווה להרוס בתי כנסת . מכל מקום מסתבר , כי אל עניין זה התייחס המשורר באחת המחרוזות האחרונות , בדבריו : בכו בכה וגם אבלו עלי בתי כנסיות אשר י פרץ פךיץ חי 1 ת ובהם נקבצו ך 1 * ת תיאור הכיבוש הסלג'וקי בקצירה ידיעות חשובות על הכיבוש התרכמאני של ירושלים כלולות בקצידה עברית , שנכתבה במצרים סמוך לזמן ההתרחשויות . בהשוואה לכרוניקות הערביות , המקדישות לירושלים מלים ספורות בלבד , יש לראות את השיר בן מאה ארבעים ותשעת הבתים כמקור עשיר ורב תוכן . כתב אותו שלמה הכהן ביר' יוסף , 'אב בית דין שלכל ישראל , ' נין שלמה גאון זצ"ל , לכבודו של 'זקן ההוד . ' מי הוא שלמה זה ובאלו נסיבות נכתב השיר ? אחרי מותו של שלמה בן יהודה , ( 1051 ) הגאון הירושלמי הזקן , נפתחה מערכה קשה וממושכת על מישרת הגאון . מצד אחד עמד היורש הטבעי , יוסף בן שלמה הכהן , אביו של שלמה שלנו . הוא 45 ראה -. ש"ד גויטיין , 'זמנה ונסיבותיה של קינתו של ר' יוסף אבן אכיתור על ps ישראל , ' בתוך ספרו : היישוב בארץ ישראל ( לעיל , הערה , ( 40 עמ' . 192-191

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help