sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:224

נוי אשקלון שדד ובני עזה גיךד וקהל חצרים ניךד במכה נחלה " . נמנות כאן , אפוא , מלבד קהילת ירושלים ציון , גם הקהילות שלאורך חופי : pKn עכו וצור בצפון , אשקלון , עזה ורפיח ( חצרים ) בדרום . הרשע מדומה בשיר לנחש ארסי המכיש ושב לנשוך . הוא משתמש בתחבולות שונות ומחפש לו עלילה 'ל [ ע ] פש ולרפש . ' מלבד זאת הוא משמיע דברי נאצה , ויועץ לנרדפים בצורה אירונית : [ ה ] ל'א תקראו בחזקה לאלהיכם לזעקה [ פן ] אכביד מועקה וחמס וש [ וד ] אגךילה . בסופו של דבר מברך הפייטן : 'ברוך שפרע מאי [ ש ] חמסים ועולה , ' ומספר לנו כי אחרי שיצא ראשןון ] — והכוונה כנראה לחודש תשרי — נתפס האיש , 'ואום ענ ; ה עלצה ולמלכה היללה . ' כל זה קרה , לפיכך , בתחילת חודש מרחשוון . אבל אל סיומה המוצלח הגיעה הפרשה רק מאוחר יותר , בסוף אותו החודש , כאשר הגיע הנשתון — תעודה רשמית מן הח'ליפה prw — כנראה את דינו של הצורר , וזה אירע : ביום ךביעי מכון בסוף חודש מךחשון הוןבא ] הנשוןון והעיר צהלה . אבל באיזו שנה היה הדבר ? מכל מקום היה המאורע לפני סוף שנת , 1004 שכן ביום שישי , כ"ד במרחשוון של שנה זו , כבר חתם המחבר על מסמך בתור שלישי : 'שמואל השלישי בחבורה בירבי ' . ' דבר זה מלמד , שבין זמן הפרעות ובין תאריך זה נתעלה לדרגת השלישי בישיבה אחרי הגאון . ואם נקבל את ההנחה , שבתקופת הגזירות תפסו נוצרים ' ) ערלים אדומים ( ' מישרות חשובות בממשל של הח'ליפה הפאטמי חאכם , ( 1021-996 ) נוכל לצמצם כנראה עוד יותר את הזמן שבו עשויות היו הגזירות להתרחש . שהרי מבין שני המזכירים הנוצריים , שהשליטו בסוף המאה הי' את השפעתם על מצרים וארץ ישראל , היה כנראה פהד בן אבראהים ( 1003-997 ) אוהד פחות את היהודים " . ודומה שנוכל לפיכך אף לכוון היטב את תאריך פרסומו של הנשתוון בירושלים , שכן בסוף שנת 1001 אמנם חל היום האחרון בחודש מרחשוון ( כט ) ביום רביעי בשבוע . הציפייה לנשתוון הרשמי והתפיסה של רדיפת היהודים כנובעת מכוחות משנה , אופיינית ככל הנראה ליהודי הח'ליפות . אבל תפיסה זו נתבדתה עד מהרה . בשנת 1012 ציווה הח'ליפה בעצמו להרוס את בתי הכנסת היהודיים , ואלה החלו לשמש במסגדים . על פי מעשים אלה ודומיהם אף יצא שמו כשליט קנאי . אבל מסתבר , שהיהודים החזיקו לפחות עד אותה עת בדעות אחרות . 33 ראה : חי שירמן , 'שיר על מצוקתן של קהילות אחדות בארץ ישראל , ' ידיעות המכון לחקר השירה העברית בירושלים , ז ( תשי"ח , ( עמ' . 161-160 הטכסט מצורף מכתב יד פאריס , שפורסם בידי שירמן , ומכתב יד ברלין , שצוטט בידי אסף , שם . 34 כתב יד ניו יורק , אוסף אדלר " . 4007 , 5 ראה : קדר ( לעיל , הערה , ( 32 עמ' 36 . 17 אבל גם בשנת , 997 שנראה תאריך מתאים פחות .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help