sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:223

הראשון מלמדים pxu ? ישראל כולה , גם בדרום וגם בצפון , כבר היתה משוחררת , והפייטן ועדתו מצפים אותה שעה בלהט עוד לגאולתה של ירושלים . על פי סגנונו הקלאסי יקשה עלינו לאחר את הפיוט לתקופת הסגנון הסעדיאני , אבל אין לנו ראיות ליחסו לאלעזר בירבי קליר דווקא . מכל מקום , אפשר בהחלט שהפיוט נתחבר במקורו כתגובה אותנטית למאורעות הדמים ששטפו את pK ישראל , בקיץ שב 1 השלימו הערבים את כיבוש הארץ בביתור ירושלים ובהנחת מצור עליה . הפייטן הועיד את יצירתו לקריאה בתשעה באב של אותה שנה , וראה בכיבוש ירושלים ובמיגור השלטון הביזאנטי בעיר , מאורע שהתרחש כמה חודשים אחר כך , את התגשמותו של חזיון זרובבל המפורסם . פיוט זה , שנכתב כתגובה על מאורע מסוים , מעוגן במקום ובזמן , הועתק אחר כך שוב ושוב במשך שנים , כדרך שפיוטים נעתקים ונמסרים בלא התערבות ובלא שינוי . וכך זכינו שתעודה היסטורית מקורית תגיע לידינו דווקא כחלק מדברי שיר . זמנן של פרעות הנרמז בחרוז אחד ידיעות חשובות על רדיפות ונגישות ביהודי ירושלים וביהודי קהילות אחרות / nxj ישראל הגיעו לידינו בשרידיו של מכתב . המכתב נשא כנראה את החתימה : שמואל הרביעי בחבורה בירבי , הוא כנראה החכם והפייטן החשוב ר' שמואל בירבי הושענא , ששימש חבר בסנהדרין של ארץ ישראל בסוף המאה הי' ובתחילת המאה הי"א . מידיו הגיעו לידינו מערכות נכבדות של פיוטי יוצר לכל שבת ושבת משבתות השנה , שהיו מקובלות ביותר על הציבור וזכו להעתקות מרובות . במכתבו מספר המחבר על הכנעת שני שוטנים , 'אחד במצרים והאחד אשר אצלנו " . ' המשך המכתב כתוב בצורת שיר , החתום בראשי מחרוזותיו : [ ... ] ' הרבי [ עי בחב ] וןרה ] ב [ י ] רבי ה . ' [ .. ] בשירו מספר הרביעי , ששני השוטנים הוציאו דיבתם של היהודים רעה לפני 'ערלים אדומים אגגים אכזרים . ' חלקו הראשון של השיר , ששרד בכתב יד ברלין ( ספריית הקהילה ) האבוד , מוקדש לתיאור מעשיו של המשטין , שפעל במצרים וטובע לבסוף ביאור . בחלקו השני של השיר , ששרד בכתב יד פאריס , בא תיאור מעשיו ודבריו היהירים של הרשע , שפעל pKa ישראל 'והגדיל בה יללה . ' הוא לחץ ודחק את בני ציון , אבל הראה את נחת זרועו גם לבני קהילות אחרות בארץ ישראל : [ סה ] ובני ציון עיסה ובךךי עכ 1 השסה ואנשי צור הגלה עתיד , אל החזיונות המנוסחים אף הם בלשון עתיד ) לקביעת זמנו של המחבר , ראה : 'Medieval Apocalypses as Historical Sources ' , P . J . Alexander , American Historical Review , LXXiu (\ 968 ) , pp . . 997-1018 תודתי לד"ר ר' בונפיל , על שהביא לידיעתי מראה מקום זה . וראה גם : d'islamologie , Leiden 1974 , pp . 197-200 ; McGinn , Arab Conquests ' , in : p . Salmon ( ed . ) , Melanges that Day — A Jewish Apocalyptic Poem on the B . Lewis , 'On ' Middle Ages , New York 1979 , pp . 70-76 Visions of the End . Apocalyptic Traditions in the ראה : ש' שפיגל , 'אלעזר בירבי אבק בין פיוטי הקלירי , ' ידיעות המכון לחקר השירה העברית בירושלים , ה ( תרצ"ט , ( עמ' רסט , רעד והערה . 3 32 ראה : ש' אסף , 'לתולדות הישוב היהודי בא"י , ' ספר מגנס , ירושלים תרצ '' ח , עמ' ; 3-2 ב"ז קדר , 'לתולדות היישוב היהודי p ^^ ^^^^^ בימי הביניים , ' תרביץ , מב ( תשל"ג , ( עמ' 401 ואילך .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help