sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:220

השתקפותם של פולמוסים סביב המקדש ומורשתו מלבד תהליכי השכחה פעלו בקרב היהודים גם מגמות אחרות , שהגבירו את ההזדהות עם המקדש והעיר . חשיבותה של ירושלים כסמל עלתה בעיקר בנסיבות של תחרות סביב המקדש ומורשתו הרוחנית . דבר זה ניתן ללמוד , בין היתר , מן ההתבוננות המשווה בפיוטים דומים שייעודם בעבודת בית הכנסת אחד הוא , אלא שנכתבו בתקופות שונות . האידיאלים של בעל התקיעתא דבי רב ( עלינו לשבח ) הם כמעט האידיאלים של הנביאים . כמוהם גם הוא מבקש , שתתגלה מלכות האלוהים על כל בשר , ש'יכירו וידעו כל יושבי תבל ... ויקבלו כלם את עול מלכותך . ' כנגד זה שם יוסי בן יוסי , שחי אחרי התפשטות הנצרות והתגברות כוחה , את הדגש בתקיעות שלו על תפיסת האלוהים כמלך ישראל , ולאו דווקא מלך העולם . התגלות מלכות שמיים בקרב ישראל תתרחש לדבריו בשעה שיקבע האל את כסאו , כס המלוכה , בציוץ ובירושלים . משום כך מנסח יוסי בן יוסי את פיוט המלכיות שלו בדרך שונה מניסוחו של בעל התקיעתא דבי רב . עשה לף בציון שם נוראות ... עורר יהקץ משוש כל הארץ וכונן כסאף בקך ? ת מלוכה . שפטיה בירבי אמתי ובנו אמתי בירבי שפטיה , שחיו באוריה ( Oria ) שבאיטליה הדרומית במחצית השנייה של המאה הט , ' ידעו ללא ספק טעמו של פולמוס . מגילת אחימעץ מספרת לנו על ויכוח שניהל רבי שפטיה עם הקיסר הביזאנטי בסיליוס הראשון , ( 887-867 ; Basiiius ) שטען לעליונותה של ההגיה סופיה ( Hagia Sophia ) המפוארת שבקושטא על בית המקדש של שלמה המלך . השאלה שעמדה לוויכוח היתה : 'באי זה ארמון נכנס יותר ממון . ' דומה שאווירת הפולמוס המשפיל מפעמת עדיין בעוז בסליחה המפורסמת של אמתי בירבי שפטיה , המקונן על מצבה של העיר בימיו : אזכרה אלהים ואהמיה בךאותי כל עיר על תלה בנויה ועיר האלוהים מקז ? לת עד &* זאול תהודה , .. קרבה מיוחדת אל העיר מגלים בתקופה זו , כנראה , גם הקראים אבילי ציון , מתחריהם של הרבניים . בכינוי 'אמנו' הם משתמשים בקינותיהם לשם ציון הר הבית השמם . וכך פותחת קינה קראית עתיקה בלשון אינטימית במיוחד : נגשנו לדעת את שלום אמנו עמךנו על פתחה ובכינו מצאונו r : האומרים ? : הכונו ? פצעונו T : סורו טמא ?? T קראו ; IT לנו . T 23 ראה : א' מירסקי , פיוטי יוסי בן יוסי , ירושלים תשל"ז , עמ' , 92 וכן עמ' 15 ואילך . 24 ראה : מגילת אחימעץ , מהדורת ב' קלאר , ירושלים תשל"ד , עמ' , 95 וכן שם , עמ' 18 ( הוויכוח . ( 25 ראה 1 מ' זולאי , 'מפיוטי הקראים הקדמונים ( צלילים מחוגם של אבלי ציון , ' ( קובץ הוצאת שוקן לדברי ספרות , תל אביב תש"א , עמ' , 141 על פי כתב יד קימברידג' TS H 14 . 51 ( לא . ( 15

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help